شماره ۱۴۹۷ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۱ شهريور
صفحه را ببند
آشنایی با هکرهایی که جهان را تکان دادند (2)
از نفوذ به ارتش آمریکا تا دزدی از سیتی بانک

اگر بگوییم حیات امروز بشر به نوعی در اینترنت و همه مظاهر و اذناب آن غرق شده سخنی به گزاف نگفته‌ایم و البته که در چنین وضعیتی «هک شدن» و «هکر» می‌تواند به دو واژه ترسناک در زندگی هر کدام از ما مبدل شود. بی‌شک همه ما، در هر لحظه و هر مکان در معرض خطر حمله «رخنه‌گر»ها یا همان هکرها هستیم؛ کسانی که بشدت مایلند به خصوصی‌ترین اطلاعات ما دست پیدا کنند. هفته گذشته در بخش نخست این مطلب تعدادی از معروف‌ترین هک‌های انجام شده در جهان را به شما معرفی کردیم، اینک بخش دوم و پایانی را ملاحظه می‌کنید.
گری مک‌کینون| عملیات: هک‌کردن ارتش ایالات متحده
این هکر اسکاتلندی کامپیوترهای نظامی ایالات ‌متحده را بین سال‌های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۲ هک کرد، البته او بعد از دستگیری اعتراف کرد که هدفش از این کار تنها یافتن اطلاعاتی درباره بشقاب‌پرنده‌ها بوده، اما مقامات نظامی اعلام کردند مک‌کینون آسیبی جدی‌ به این سیستم‌ها وارد کرده است. این شیطنت برای مک‌کینون به قیمت چند ماه زندان تمام شد.
جاناتان جیمز| عملیات: نفوذ به سازمان هوانوردی (ناسا)
آقای جیمز را شاید بتوان کم‌سن‌وسال‌ترین مجرم جرایم سایبری به شمار آورد، زیرا او ‌سال ۱۹۹۹ درحالی‌که فقط ۱۶‌سال داشت، موفق شد به کامپیوترهای ناسا نفوذ کند. پس از این حادثه، ناسا مجبور به خاموش‌کردن سیستم‌های کامپیوتری خود به مدت سه هفته شد که این کار 41‌هزار دلار برایش هزینه داشت. جاناتان جیمز هم به 6 ماه حبس تعلیقی محکوم شد.
ولادمیر لوین| عملیات:  حمله به سیتی بانک نیویورک
انگیزه هکرها از انجام اعمال مجرمانه، قدرت‌نمایی، تفریح و در بعضی مواقع مثل جناب ولادمیر لوین به جیب زدن یک پول کلان است. لوین ‌سال ۱۹۹۵ با استفاده از یک کامپیوتر در لندن، فهرستی از کدهای مشتریان و پسوردهای مشتریان سیتی بانک را به دست آورده و از حساب آنها پول برداشت می‌کرد. لوین موفق شد حدود 7/3‌میلیون دلار پول به حساب خود انتقال دهد، اما درنهایت پلیس او را دستگیر کرد.
رابرت موریس| عملیات: ساخت نخستین کِرم کامپیوتری
این دانشجوی کارشناسی‌ارشد دانشگاه کورنل سال 1998 نخستین کرم رایانه‌ای یا همان Worm را روی وب منتشر کرد. البته موریس مدعی بود هدف او آلوده کردن اینترنت نبوده، اما در هر صورت این کرم آسیب قابل توجهی وارد کرد. موریس به 3‌سال حبس تعلیقی، جریمه نقدی، ۴۰۰ ساعت خدمت اجتماعی و همچنین پاکسازی اینترنت محکوم شد.
مارکوس هس| عملیات: رخنه به سیستم‌های نظامی
سال ۱۹۸۰ یعنی دوران اوج جنگ سرد این شهروند آلمانی که توسط سازمان جاسوسی شوروی یعنی KGB استخدام شده بود، توانست از آلمان به ۴۰۰ کامپیوتر ازجمله سیستم‌های نظامی ایالات متحده در آلمان، ژاپن و همچنین پنتاگون نفوذ کند. مارکوس تا چند ماه به فعالیت خود ادامه داد، اما درنهایت دستگیر شد و به جرم جاسوسی به 3‌سال زندان محکوم شد.


تعداد بازدید :  431