شماره ۴۳۶ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۴ آذر
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

خروج انگلستان از آمریکا
231‌سال پیش، برابر با بیست و پنجم نوامبر 1783 میلادی، آخرین واحدهای ارتش انگلستان از طریق بندر نیویورک خاک آمریکا را ترک کردند و به این ترتیب حضور نظامی بریتانیا در این کشور پس از 2 قرن پایان یافت. از سال‏هاي نخست قرن هجدهم، فعاليت‏هاي استقلال‏طلبانه در آمريكا رشد کرد و به صدور اعلاميه استقلال آمريكا در چهارم ژوئيه 1776 میلادی انجاميد. انگلستان از اولين سال‏هاي قرن هفدهم حضور خود در آمريكا را آغاز و آن منطقه را براي فعاليت تجاري بازرگانان انگليسي آماده كرده بود.

اختراع ماده دینامیت
147‌سال پیش، برابر با بیست و پنجم نوامبر 1867 میلادی، آلفرد نوبل (مهندس سوئدي فارغ‌التحصيل روسيه) اعلام کرد ماده منفجره ديناميت را اختراع کرده است. نوبل بعدها برای جبران اختراع این ماده منفجره، دارايي‌اش را وقف اهدای جايزه سالانه به کساني کرد که به بشريت خدمت بزرگ کرده باشند. یک کمیته نروژی برندگان جوایز صلح را تعیین می‌کند که در ده‌ها‌سال گذشته نسبت به بي‌طرفي آن به ويژه در دادن جوایز صلح ترديد شده است. نخستين ايراد جنجالی از جانب برنارد شاو نويسنده ايرلندي به این جایزه وارد آمد که جایزه نوبل ادبیات را نپذیرفت.

درگذشت جبار باغچه‌بان
48‌سال پیش، برابر با چهارم آذر 1345 خورشیدی، میرزا جبار عسگرزاده معروف به جبار باغچه‌بان، بنیان‌گذار نخستین کودکستان و نخستین مدرسه ناشنوایان ایران درگذشت. میرزا جبار عسگرزاده به‌ سال ۱۲۶۴ در شهر ایروان پایتخت کنونی جمهوری ارمنستان به دنیا آمد. جَد او از مردم آذربایجان بود. او ابتدا در تبریز کودکستانی را تحت عنوان «باغچه اطفال» دایر کرد و به همان خاطر خود را باغچه‌بان نامید. او اولین مدرسه ناشنوایان را در‌سال ۱۳۰۳ در تبریز دایر کرد. این کلاس جنب باغچه اطفال باغچه‌بان در کوچه انجمن در ساختمان معروف به عمارت انجمن تأسیس شد.


تعداد بازدید :  357