شماره ۴۳۶ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۴ آذر
صفحه را ببند
«شهروند» دلایل ناکامی‌های استقلال در لیگ چهاردهم را بررسی می‌کند
همه راه‌ها به قلعه‌نوعی ختم می‌شود

شهروند| استقلال با این‌که در ابتدای فصل برنده نقل و انتقالات اعلام شد، توانست با تمدید قرارداد 4 ملی‌پوش خود و جذب بازیکنان جدید که به نظر می‌توانستند نفس تازه‌ای به این تیم بدهند، امیدوارتر از ‌سال قبل لیگ برتر را آغاز کند. 7 هفته ابتدایی نیز با همین روند طی شد و تنها شکست شاگردان قلعه‌نوعی در اصفهان رقم خورده بود و آنها در 6 دیدار دیگر پیروز شدند. شاید آن روزها کسی فکر نمی‌کرد در پایان نیم‌فصل استقلال به چنین بحرانی دچار شود که از 8 بازی خود فقط 6 امتیاز کسب کند اما این اتفاق رخ داده و شکست در دربی این تیم را در گردابی خطرناک انداخته است.
قلعه‌نوعی، مقصر اصلی شکست
پس از شکست استقلال در دربی 79 روز گذشته شاهد اظهارنظرهای زیادی از سوی کارشناسان فوتبال و پیشکسوتان 2 تیم بودیم. در این میان اکثرا نفراتی که به اظهارنظر پرداخته‌اند، سرمربی استقلال را مقصر اصلی شکست این تیم در دربی عنوان کرده اند. از این مسأله هم که بگذریم، وقتی تیمی بازی برده را در نیمه دوم با باخت عوض می‌کند، یعنی نیمه مربیان را به حریف خود واگذار کرده است. درخشان جرأت داشت و تیمش را هجومی کرد اما قلعه‌نوعی نتوانست بعد از تک‌گلی که تیمش زد، روند هجومی را ادامه دهد.
استقلال، همچنان مسن و فرسوده
با این‌که در ابتدای فصل اعلام شد تفکرات سرمربی پرافتخار استقلال تغییر کرده و او این فصل قصد دارد از جوانان استفاده کند اما چنین شاخصه‌ای در میان آبی‌پوشان همچنان دیده نمی‌شود. شاید نیمکت استقلال پر از بازیکنان جوان و حتی ناشناخته باشد اما قلعه‌نوعی ترجیح می‌دهد بیشتر آنها را درحال تماشای بازی نگاه کند، نه داخل زمین. نمونه بارز این فرسودگی در استقلال در سال‌های اخیر دیده شد و امسال نیز خیلی زود گریبان این تیم را گرفت. مصدومیت بازیکنان کلیدی که دست قلعه‌نوعی را در پست‌های مختلف خالی می‌کند اما کمتر بازیکن جوانی می‌توانـــد اعتماد قلعه‌نوعی را برای حضور در زمین به دست آورد.
ضعیف‌ترین نیم‌فصل 3‌سال اخیر
در 3 دوره اخیر لیگ، امیر قلعه‌نوعی روی نیمکت استقلال حضور داشته است. او در‌ سال اول درحالی توانست تیمش را قهرمان کند که استقلال در پایان نیم‌فصل نخست با 17 بازی 7 امتیاز از شرایط فعلی‌اش بیشتر داشت. حتی ‌سال گذشته که استقلال در پایان لیگ در رده پنجم قرار گرفت، در نیم‌فصل 27 امتیاز کسب کرد و در رده دوم بود. حالا روند نزولی قلعه‌نوعی با استقلال ادامه داشته و در پایان نیم‌فصل 24امتیازی و در رده پنجم جدول است.
ورمزیار: قلعه‌نوعی، متهم درجه ‌یک است
صادق ورمزیار، پیشکسوت استقلال درباره بحران فعلی استقلال به «شهروند» می‌گوید: «قلعه‌نوعی قطعا متهم شماره یک در شکست به پرسپولیس است. او توانایی‌اش را دارد که این تیم را جمع کند اما اگر قلعه‌نوعی 10‌سال قبل باشد، نه این مربی که ما الان روی نیمکت استقلال می‌بینیم. استقلال با این روند به هیچ جا نخواهد رسید زیرا بازی خوبی ارایه نمی‌دهد و از جوانان نیز در این تیم استفاده نمی‌شود.»  او می‌افزاید: «قلعه‌نوعی اگر می‌خواهد به دوران اوج بازگردد، باید صحبت‌های دوستانش را گوش دهد نه اطرافیانش را، زیرا همان‌ها هستند که مربی موفقی مثل او را به این روز انداخته‌اند. جای قلعه‌نوعی بودم، ابتدا خودم را جریمه می‌کردم و سپس بازیکنان را. اگر قرار باشد روند استقلال مثل 8 بازی قبلی آنها این‌قدر ضعیف دنبال شود، بهتر است که تغییرات اصلی در تیم ایجاد شود.»
بیانی: با غرور کارها پیش نمی‌رود
شاهین بیانی، کاپیتان تیم قهرمان استقلال در آسیا نیز نظر جالبی دارد. او به «شهروند» می‌گوید: «امیر یکی از نزدیک‌ترین دوستان من است؛ به خودش هم گفته‌ام که این‌قدر نباید باغرور کار کند. او باید به نظر همه احترام بگذارد. به نظر من استقلال مشکل فنی دارد و دلیل این امر نیز تنهایی امیر قلعه‌نوعی در امر فنی است. در چنین شرایطی دو راه وجود دارد. یا مربی خودش برود و به تیم شوک بدهد یا فردی را به کادرفنی اضافه کند که بتواند کمکش کند. همین حالا قلعه‌نوعی نفرات باهوشی مثل زرینچه روی نیمکت دارد اما از آنها استفاده نمی‌کند.»
او صحبت‌هایش را این‌گونه به پایان برد: «به‌عنوان یک دوست قدیمی می‌خواهم توصیه‌ای به امیر انجام دهم. اگر واقعا فکر می‌کند دیگر حوصله کار در استقلال را ندارد، همین فردا استعفایش را بنویسد و نگذارد این همه جوان بااستعداد برای مربیگری استقلال پشت او بمانند اما اگر واقعا توان ادامه دادن را دارد، یک مربی کاربلد را کنار خود قرار دهد تا بتواند ضعف‌هایش را پوشش دهد.»
فرصت‌های آخر
شنیده‌ها حکایت از آن دارد که جام حذفی یکی از آخرین فرصت‌های قلعه‌نوعی برای ماندن روی نیمکت استقلال است؛ از سوی دیگر می‌تواند آخرین فرصت برای ماندن او در دل هواداران استقلال باشد. بعد از شکست در دربی هیچ‌کدام از اعضای تیم مدیریتی استقلال صحبت از برکناری قلعه‌نوعی نکردند اما شکست مقابل ذوب‌آهن در جام حذفی شاید باعث
 لبریز شدن کاسه صبر آنها شود.


تعداد بازدید :  305