شماره ۴۳۶ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۴ آذر
صفحه را ببند
جمله عجیب رئیس سازمانی که شعار حمایت از مصرف‌کننده را می‌دهد:
مردم خودروسازان را درک کنند؛ مشکل دارند
ضایعات میوه بالاست که قیمت بالا می‌رود تمام گوشی‌های موبایل قاچاق وارد می‌شود

گروه اقتصادی شهروند| روزگذشته 3نفر ازمدیران وزارت صنعت درقالب نشست آموزشی در وزارت صنعت به جمع خبرنگاران آمده بودند تا جزییاتی از فعالیت‌های حوزه صنعت و بازرگانی کشور را برای خبرنگاران روشن کنند. اما این جلسه برگزار شد و باوجود این‌که نام نشست آموزشی را برخود داشت، حالت نشست خبری به خود گرفت. دراین جلسه 3 نفر از مدیران وزارتخانه حضور داشتند که خبرهایی دادند تا شرح اقدامات انجام‌شده در دولت یازدهم باشد. حسین ابویی مهریزی معاون برنامه‌ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت در این نشست پیش‌بینی کرد رشد بخش صنعت کشور در‌سال 93 به 4‌درصد خواهد رسید و اعلام کرد که برنامه راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت تدوین می‌شود. او درباره رشد بخش صنعت کشورگفت: درسال گذشته بدترین و پایین‌ترین نرخ رشد درطی چند‌سال اخیر را تجربه کردیم اما آمار 6ماهه سالجاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته حدود 10درصد رشد داشته که پیش‌بینی می‌شود نرخ رشد صنعت ومعدن درسال 1393، به 4‌درصد برسد. مسئولان وزارت صنعت این آمار را در مقایسه با‌سال گذشته ارایه داده‌اند اما نکته اینجاست که از سال گذشته تاکنون چقدر در ایجاد اشتغال، خروج از رکود و رونق صنایع موفق بوده‌ایم که بتوانیم به رشد 4‌درصدی در بخش صنعت دست یابیم.
سازمان حمایت همزمان از تولید و مصرف!
در ادامه این نشست سید جواد تقوی رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مدیری که دوران بحرانی بازار در دولت دهم، برصدرکار بود به بیان اقدامات انجام‌شده پرداخت و از مردم خواست که تولید را درک کنند و از منافع درخطر مردم با آرامش سخن گفت. چرا که رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان باید در تناقضی آشکار همزمان از تولید و مصرف حمایت کند. اینگونه بود که او درصحبت‌های خود بیشتر از تولید‌کننده حمایت کرد و بعضا گرانفروشی یا خلف وعده تولید‌کننده را طبیعی دانست اما درعین حال از برخورد با تخلف‌ها در زمینه قیمت خبر داد. او توضیح داد: وزیر صنعت بر اجرای تعهدات خودروسازان در زمینه فروش خودرو طبق قرارداد تأکید دارد و تا آن‌جا که موارد در قراردادهای رسمی خودروساز با مصرف‌کننده جزو تعهدات باشد، پیگیری و برخورد می‌کنیم و هیچ‌گونه تبعیضی در این زمینه نیست.  او قول داد درصورتی‌که خودروسازان سرپیچی کنند برخورد خواهد شد و فروشنده موظف به انجام تعهدات براساس قرارداد است. این در حالیست که تعداد تخلفات خودرو سازان رو به افزایش بوده و درباره برخورد با مواردی چون تعویق تحویل خودرو و دادن 3پراید جای مگان گزارشی منتشر نشده است.
توصیه به مردمی که حقوقشان را می‌خواهند
رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان درباره گلایه‌های مشتریان در فروش خودرو اظهار کرد: گاهی اوقات عارضه‌هایی در یک صنعت رخ می‌دهد که مشکلات بیرونی ایجاد می‌کند و این به معنای تخلف نیست. مردم باید خودروسازان را درک کنند چرا که تولیدکننده خودش با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کند.  به گفته وی طبق برنامه در‌ سال‌جاری باید یک‌میلیون و 200‌هزار دستگاه خودرو تولید شود که تاکنون بیش از 612‌هزار دستگاه خودرو تولید و عرضه‌شده و در فروش فوری 58‌درصد و در زمینه پیش فروش خودرو 64‌درصد افزایش داشته‌ایم.
مشکل در خودروسازی طبیعی است
رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با بیان این‌که در برخی موارد مصرف‌کنندگان به مفاد قرارداد توجه نمی‌کنند، گفت: از نیمه شهریور تاکنون شرایط فروش خودرو بهتر شده و باید توجه داشت که خودروسازی یکی از بزرگترین صنایع کشور است و وجود این مشکلات در این بخش طبیعی است. البته طبیعی دانستن موارد مختلف در صنایع خودروسازی کشور از سوی رئیس سازمان حمایت در حالیست که این موضوع از حالت طبیعی خارج شده و بیشتر از آن‌که حقوق مصرف‌کننده در این خصوص رعایت شده باشد، به حقوق تولید‌کننده و لطمه ندیدن آن توجه شده است.
سناریوهای مختلف برای قیمت نان
تقوی در ادامه همچنین به قیمت گندم،‌آرد و نان اشاره کرد و این کالاها را استراتژیک دانست؛ به گفته وی طی 30 ماه اخیر هیچ قیمت نان و آرد هیچ‌گونه تغییری نداشته‌اند و دولت به ازای هر کیلوگرم گندم 685 تومان یارانه می‌پردازد تا نان ارزان در اختیار مردم قرار گیرد اما هزینه‌های دیگر نانوایی‌ها و کارخانه‌های آردسازی از قبیل حمل و نقل، ‌انرژی و ... تغییر کرده که براین اساس آنها خواستار اصلاح قیمت هستند. تقوی درخصوص افزایش احتمال قیمت نان اظهار کرد: این مسأله در سناریوهای مختلفی به دولت ارایه شده است و دولت باید با امکانات خود این مسأله را ساماندهی کند.
شبنم رها نشد
تقوی که در دوره پیش از مدافعان طرح شبنم بود در پاسخ به تغییر موضع خود نسبت به طرح شبنم اظهار کرد: طرح شبنم طرح خوبی بود اما به دلیل این‌که به درستی اجرا نشد متوقف شد و موضوع برخورد با قاچاق کالا با متوقف شدن این طرح رها نشده است.
بالا بودن قیمت میوه به دلیل ضایعات بالا
تقوی در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص گرانفروشی در میوه این موضوع را مربوط به وجود ضایعات در بازار میوه دانست و گفت: در بخش میوه و تره‌بار به دلیل شرایط موجود 30‌درصد ضایعات داریم. در این حوزه به دلیل این‌که حمل‌ونقل و نحوه‌ نگهداری مناسب ندارد، ضایعات بالایی دراین بخش وجود دارد که باید درمراکز تولید شیوه‌های بسته‌بندی را داشته باشیم تا این ضایعات کاهش یابد. تقوی درپاسخ به این سوال که آیا این درست است که فروشنده این خسارت را ازمصرف‌کننده بگیرد، گفت: به دلیل این‌که فرآیند و ساختار این داستان دچار مشکل است باید ازاساس مورد بازنگری و اصلاح قرار گیرد.
عمده موبایل‌های وارداتی قاچاق هستند
وی درباره فروش موبایل‌های بدون سریال نیز اظهار کرد:  با توجه به این‌که توان تولید داخل پاسخگوی نیاز گوشی‌های همراه نیست واردات صورت می‌گیرد که عمدتا غیرقانونی و قاچاق است که طرح شبنم نیز برای جلوگیری از ورود کالای قاچاق اجرا شد اما به دلیل این‌که به بدترین شکل ممکن این طرح اجرا شد و مفر واردات کالاهای قاچاق قرار گرفت متوقف شد و اکنون موضوع واردات قاچاق موبایل از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و گمرک و اتاق اصناف درحال پیگیری و برنامه‌ریزی است و واردات موبایل در فرآیند قانونی قرار گیرد.
افزایش بیش از 12‌درصد شوینده‌ها ممنوع
رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان درباره افزایش 12‌درصدی قیمت مواد شوینده اظهار کرد:  پودر دستی و پودر ماشینی جزو اولویت‌های ستاد تنظیم بازار هستند و سایرشوینده‌ها در این ستاد گنجانده نمی‌شوند که افزایش 12‌درصدی داشتند و اکنون در بازار قیمت این محصولات بیش از 12‌درصد افزایش یافته باشد در صورت اعلام برخورد خواهد شد و تولیدکنندگان مجاز به افزایش 12‌درصد هستند نه بیشتر. وی تصریح کرد: مشتریان برندهایی را که بیش از 12‌درصد افزایش قیمت داشته‌اند، به سازمان حمایت گزارش کنند.


تعداد بازدید :  237