شماره ۴۳۶ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۴ آذر
صفحه را ببند
پرداخت‌ها به قطعه‌سازان را تا پايان ‌‌سال به كوتاه‌ترين زمان ممكن مي‌رسانيم

سايپانيوز| مديرعامل شركت سازه‌گستر سايپا با اعلام اينكه ميانگين زمان پرداخت به قطعه‌سازان بين 69 تا 115 روز است، گفت: پيش‌بيني ما اين است كه با رونق فروش طي ماه‌هاي آخر ‌سال و رشد مناسب توليد خودروها در گروه سايپا، تا پايان ‌سال پرداخت‌ها به قطعه‌سازان را به كوتاه‌ترين زمان ممكن برسانيم.
به گزارش سايپانيوز، مهندس شهرياري  مديرعامل شركت سازه‌گستر درخصوص فعاليت اين شركت در تأمين قطعات و زنجيره تأمين محصولات جديد گروه خودروسازي سايپا به خبرنگار سايپانيوز گفت: شركت سازه‌گستر در‌ سال 93 براي تأمين قطعات خودروهاي جديد سايپا برنامه‌ريزي خاصي كرده است و از ابتداي ‌سال 93 توانستيم توليد انبوه تيبا 2 را آغاز كنيم و در طول مدت 4 ماه با افزايش تيراژ، توليد اين خودرو به 220 دستگاه در روز رسيد و براساس برنامه‌ريزي در نظر است كه تا دي‌ماه‌ سال‌جاري توليد اين خودرو به تيراژ نهايي 300 دستگاه در روز برسد.
وي درخصوص خودرو 232 (ساينا) نيز گفت: اين خودرو در سايت كاشان و روي پلتفرم ايكس 200 توليد خواهد شد و روند انجام اين پروژه از زمستان ‌سال گذشته با دقت دنبال مي‌شد و برنامه توليد آزمايشي اين خودرو در دهه فجر امسال شروع خواهد شد و پيش‌بيني مي‌شود توليد اين خودرو با تيراژ مناسب در سايت كاشان از پايان‌ سال‌جاري آغاز شود. شهرياري خاطرنشان كرد: قطعات اين خودرو درحال حاضر در فاز تأييد نهايي است و بيشتر قطعات در فاز اخذ تأييد از معاونت كيفيت و مركز تحقيقات سايپاست و براي مراسم رونمايي خط اين خودرو در كاشان دستور توليد قطعات 100 تا 150 دستگاه خودرو صادر شده كه از 15 دي‌ماه تحويل قطعات به سايت كاشان آغاز خواهد شد.وي درخصوص خودرو آريو (S300) كه در شركت بن رو سايپا درحال توليد است، گفت: ساخت داخل قطعات اين خودرو در فاز اول شكل گرفته و توليد آزمايشي آن از ماه گذشته آغاز شده است و براساس برنامه و با دريافت قطعات CKD و تأمين قطعات ساخت داخل به تيراژ 500 دستگاه در ماه خواهيم رسيد.
مديرعامل شركت سازه‌گستر با اشاره به اين‌كه براساس استراتژي سايپا ظرف سه‌سال آينده توليد خودروهاي گروه ايكس 100 كاهش می‌یابد و خانواده گروه ايكس 200 جايگزين خواهد شد، گفت: عمر خودرويي محصولات گروه ايكس 100 (خانواده پرايد) تمام شده و علاوه بر اين مردم از شكل ظاهري اين خودرو خسته شده‌اند و بر همين اساس به تدريج خانواده گروه ايكس200 (تيبا) شامل خودروهاي تيبا، تيبا 2 و ساينا جايگزين خواهند شد.
وي افزود: بر همين اساس در نظر داريم كه از ارديبهشت‌ سال آينده تيراژ اين سه خودرو از گروه ايكس 200 را به 1200 دستگاه در روز برسانيم.
مديرعامل شركت سازه‌گستر از برگزاري نشستي مشترك با سازندگان طرح SP100 و مديريت ارشد گروه سايپا در نيمه دوم ماه جاري خبر داد و گفت: در تلاشيم تا با برگزاري اين نشست مشترك علاوه بر بررسي مجدد پروژه و رفع مشكلات موجود در تأمين، بتوانيم تا پايان امسال قطعات توليد خودرو آزمايشي را توليد كنيم و در اين خصوص نياز است قطعه‌سازان داخلي نيز تكنولوژي توليد قطعات خود را به روز کنند و آماده توليد قطعات با تكنولوژي روز شوند.
وي با بيان اين‌كه صنعت خودرو در سه‌سال اخير با فراز و نشيب‌هاي زيادي روبه‌رو بوده، گفت: افزايش نرخ دلار، بحران‌هاي سياسي داخلي و بين‌المللي در انتهاي ‌سال 91 و بخشي از بهار 92 باعث شد كه در ابتداي ‌سال 92، به مدت 3 تا 4 ماه فروش خودروسازان متوقف شود و اين امر باعث عقب افتادن روند پرداخت‌هاي ما به زنجيره تأمين شد به نحوي كه بعضي از مطالبات زنجيره تأمين به 9 ماه تا يك‌سال هم رسيده بود.
شهرياري افزود: با برنامه‌ريزي‌ای كه در آن زمان صورت گرفت و افزايش تيراژي كه در‌ سال 92 و بهار 93 اتفاق افتاد شركت سازه‌گستر موفق شد حجم مناسبي از بدهي‌هاي خود به همكاران زنجيره تأمين را پرداخت كند و مطالبات در ابتداي امسال به 3 الي 4 ماه هم رسيد و اين روند تا اواسط تابستان ادامه داشت. وي با انتقاد از اظهارنظر و بيان مطالب غيركارشناسي توسط بعضي از مراجع غيرمسئول افزود: متاسفانه اظهارنظرهاي نادرست و غيركارشناسي بعضي از مراجع غيرمسئول باعث شد كه مردم از خريد خودرو در آن برهه اجتناب كنند و در نيمه دوم مرداد و شهريورماه مجددا مشكل فروش خودرو براي خودروسازان ايجاد شد. علاوه بر اين به دليل عدم ايجاد استاندارد جديد نصب كپسول آتش‌نشاني روي خودروهاي داخلي به مدت 5 هفته فروش سايپا مجددا متوقف شد كه اين موارد باعث شد تا در ورود نقدينگي به شركت مشكل ايجاد شود و پرداخت به زنجيره تأمين با كمي تاخير انجام شود.
مديرعامل شركت سازه‌گستر تصريح كرد: با تأمين و تداركي كه براي كپسول آتش‌نشاني صورت گرفته شده و فروكش كردن هيجانات كاذب جامعه در مورد خودرو و استقبال همگاني كه براي خريد و پيش‌خريد خودرو شكل گرفته قطعا عقب‌افتادگي بدهي زنجيره تأمين در زماني كوتاه جبران خواهد شد و به زودي پرداخت‌هاي مناسبي به همكاران زنجيره تأمين خواهيم داشت.
وي در پايان افزود: اكنون ميانگين زمان پرداخت به قطعه‌سازان بين 69 تا 115 روز است كه سعي مي‌كنيم اين زمان را به حداقل ممكن كاهش دهيم و پيش‌بيني ما اين است كه با رونق فروش طي ماه‌هاي آخر‌ سال و رشد مناسب توليد خودروها در گروه، تا پايان ‌سال پرداخت‌ها به قطعه‌سازان را به كوتاه‌ترين زمان ممكن برسانيم.


تعداد بازدید :  255