شماره ۴۳۶ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۴ آذر
صفحه را ببند
تبدیل بازار کهنه قم به بازارچه صنایع‌دستی

بازار کهنه قم با تصویب اعضای کارگروه گردشگری استان تبدیل به بازارچه صنایع‌دستی می‌شود.
به گزارش ایرنا، در جلسه کارگروه گردشگری که در استانداری قم تشکیل شد، اعضای این کارگروه مصوب کردند تا برنامه‌ریزی‌های لازم برای تحقق این امر مهم صورت گیرد.
معاون برنامه‌ریزی و اشتغال استانداری قم در این نشست گفت:  اگر زمینه را برای رونق اقتصادی در این بازار فراهم کنیم به‌طورحتم کسبه آن نیز استقبال می‌کنند.
سیدحسن رضوی افزود: همچنین با فعال‌شدن هیأت‌مدیره آن و ساماندهی صنوف غیرمرتبط می‌توان آن را به بازارچه صنایع‌دستی تبدیل کرد.
وی با بیان این‌که لازم است برای ساماندهی آن اعتباری نیز در نظر گرفته شود، افزود: لازم است با همکاری شهرداری و شورای اسلامی شهر و اعمال نقطه‌نظرات کارشناسی بستر را برای ایجاد یک بازارچه صنایع‌دستی در خور و شأن قم فراهم کرد که این امر نیازمند برنامه‌ریزی است و در این زمینه باید از ظرفیت‌های استان استفاده کنیم.
وی با بیان این‌که مسئولان در حد توان خود در این مسأله همکاری می‌کنند، اظهار کرد: از آنچه که موجب حفظ هویت‌های فرهنگی و هنری استان شود، استقبال می‌کنیم اما این امر نیازمند طرح و برنامه‌ریزی است تا در یک بازه زمانی مشخص و با برنامه‌ریزی این کار صورت گیرد.
معاون برنامه‌ریزی و اشتغال استانداری قم با بیان این‌که باید از تجربه‌های موفق استان‌های دیگر مانند قزوین در این زمینه استفاده کرد، گفت: مهم سیاست‌گذاری است و نهادها و ادارات دیگر نیز در این زمینه همراهی و کمک‌های لازم را انجام می‌دهند.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قم نیز در این جلسه با اشاره به این‌که قم شهری زائرپذیر و نیازمند مکانی مشخص برای عرضه صنایع‌دستی است، گفت: این بازار 120 باب مغازه دارد که 40 باب آن به مشاغل صنایع‌دستی مشغول و بقیه مشاغل نیازمند ساماندهی هستند.
«عیسی رضایی» خاطرنشان کرد: برای ساماندهی این بازار به همکاری شهرداری، شورای اسلامی شهر و سایر ادارات مرتبط نیاز داریم و برای انتقال برخی از مشاغل موجود در این بازار هم نیازمند تسهیلاتی هستیم..
وی گفت: درحال‌حاضر در این بازار 9 کارگاه الیاف رنگ سنتی فرش داریم و برخی از صنایع‌دستی مانند منبت، منبرسازی، خراطی و مسگری در این بازار فعالیت می‌کنند که احیای این بازار می‌تواند یک مسیر گردشگری برای زائران حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(س) ایجاد کند و از سوی دیگر مرکزی برای احیای آموزش صنایع‌دستی از طریق «استاد و شاگردی» باشد.
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری قم نیز در این جلسه گفت:  بازار کهنه قم، توانمندی و ظرفیت مناسبی برای صنایع‌دستی و گردشگری استان دارد و نمونه این کار در شهرهای قزوین و اصفهان نیز انجام شده که مثمرثمر بوده است و شهرداری آمادگی هرگونه همکاری در این زمینه را دارد.
«اسماعیل فتحی» خاطرنشان کرد: برای تحقق این امر و استفاده بهینه از این ظرفیت باید مدیریت و برنامه‌ریزی خوبی در این زمینه صورت بگیرد و برندهای خاص به بازار کهنه قم منتقل شوند.
بازار کهنه
این بازار سرپوشیده از خیابان 45 متری عمار یاسر شروع شده و به میدان کهنه و نزدیک خیابان آیت‌الله طالقانی (آذر) ختم می‌شود، امروزه بیشتر به کارگاه‌ها اختصاص یافته است، قدمت آن به دوران صفوی و قاجار می‌رسد و به شماره 1937 ثبت‌ملی شده است.
طول راسته بازار کهنه حدود یک کیلومتر است و خانه‌های مسکونی در میان آن وجود ندارد، سقف این بازار از پوشش گنبدی ساخته شده، این بازار دارای یک سرای بدون نام و سرایی به نام کاروانسرای ملا حسین است.
در قسمت انتهایی بازار کهنه، میدانگاهی مستطیل‌شکل قرار دارد به نام «میدان کهنه» و فضایی باز است که دور تا دور آن را مغازه‌های مختلف در بر گرفته است.
 وسط این میدان، دستفروشان به فروش میوه و تره‌بار مشغول هستند. این قسمت دارای سقف کاذبی است که توسط دستفروشان ایجاد شده. در «میدان کهنه» مسجدی هم به همین نام وجود دارد که دارای برجی تاریخی است.


تعداد بازدید :  262