شماره ۱۴۸۳ | ۱۳۹۷ يکشنبه ۴ شهريور
صفحه را ببند
گفت‌وگوی کوتاه «شهروند» با کمیل نظافتی «سفیرآب» در کمپین «نذرآب»
به فکر «آیندگان» باشیم!
فرهنگ‌ استفاده بهینه از انرژی و آب باید از مهد کودک و سنین پایین آموزش داده شود

شهروند| کمیل ‌نظافتی، روحانی‌ای که در فضای‌ مجازی در زمینه حمایت از حقوق حیوانات و محیط ‌زیست فعالیت دارد در این چند روز با عنوان «سفیر آب در راستای طرح نذر آب» به استان سیستان و بلوچستان سفر کرده است. «شهروند» با او گفت‌وگوی کوتاهی داشته که با هم می‌خوانیم.
  در مورد کمپین‌ نذر آب کمی توضیح دهید. شما در این کمپین چه‌ فعالیت‌هایی دارید؟
در چند استان کشور از جمله سیستان و بلوچستان، کرمان و خراسان ‌جنوبی با کمبود آب مواجه هستیم. در سیستان و بلوچستان وضعیت بحرانی‌تر است و مردم با مشقت‌های بیشتری مواجه شده‌اند. به همین دلیل تعدادی از خیرین با مدد از حضرت عباس(ع) تصمیم به ایجاد کارزار #نذر آب گرفته‌اند. در این طرح  خیرین سعی‌ دارند به مناطق محروم کشور از راه‌های مختلف آبرسانی کنند. جمعیت هلال‌احمر هم در این داستان در رأس کار قرار گرفته و حمایت‌های جدی را  از این نهاد مردمی دنبال‌ می‌کند.
  شما بازدیدی هم از مناطق محروم سیستان و بلوچستان داشتید. وضعیت چگونه بود؟
خوب نیست. مردم در بعضی از این مناطق حتی ممکن است در طول یک هفته به آب آشامیدنی قابل شرب دسترسی نداشته باشند. آب جیره‌بندی شده و ما به‌عنوان همنوع حداقل وظیفه داریم در این بحران کمک کنیم. متاسفانه با توجه به جلوگیری آب از ناحیه دولت افغانستان، دریاچه هامون به‌طور کلی خشک شده؛ صنعت ماهیگیری کاملا نابود شده؛ دامپروری به خطر افتاده و در کل می‌توان گفت وضعیت در شرایط بحرانی قرار گرفته است. با دوستان از مناطق سیستان و بلوچستان بازدید داشتیم. سه روز قرار است در این شهر حضور داشته باشیم؛ راهکارهای خیرخواهانه را  بررسی کنیم و با برنامه‌ریزی دقیق‌تر این کمپین را ادامه دهیم.
  این کمپین با همکاری جمعیت هلال‌احمر صورت گرفته است. آیا با هلال‌احمر در زمینه دیگری همکاری دارید؟
بله، من در این طرح از طرف هلال‌احمر به‌عنوان سفیر آب معرفی شده‌ام. پیشتر هم به‌عنوان داوطلب در مواقع ضروری مانند زلزله بم و کرمانشاه حضور ‌داشته‌ام. از سال 80 عضو و داوطلب هلال‌احمر شهرستان آمل بوده‌ام و هنوز هم با این جمعیت همکاری ‌می‌کنم.
  توصیه کمیل نظافتی در مورد حفظ آب؟
فرهنگ‌ استفاده بهینه از انرژی و آب باید از مهد کودک و سنین پایین آموزش داده شود. این موضوع باید جزو دروس رسمی نهادهای آموزشی قرار بگیرد و از آغاز تعلیم و تربیت نحوه استفاده از آب و انرژی را نیز به کودکان آموزش دهیم.
  شما خودتان چه فعالیت‌هایی برای صرفه‌جویی در مصرف آب انجام می‌دهید؟
همیشه سعی می‌کنم به هیچ‌وجه از آب آشامیدنی استفاده‌ دیگری نکنم. با یک لیوان آب هم می‌شود وضو گرفت. مردم ما این جمله را شنیده‌اند: «آب هست، اما کم است.» نباید طوری رفتار کنیم که این مایع حیاتی در دسترس آیندگان نباشد و آیندگان ما را شماتت کنند که چرا گذشتگان این مایع حیاتی را از بین برد‌ه‌اند، همان‌طور که ما گذشتگان را درخصوص مسائل محیط زیستی شماتت می‌کنیم.


تعداد بازدید :  297