شماره ۱۴۸۳ | ۱۳۹۷ يکشنبه ۴ شهريور
صفحه را ببند
نگاهی به کمپین #نذر_آب و بازتاب‌های آن در شبکه‌های اجتماعی
یک مهربانیِ درست‌وحسابی

حسام‌خراسانی روزنامه‌نگار

«یک بطری بزرگ آب معدنی که داخلش دو گل سرخ قرار گرفته» این تصویر ابتداییِ «نذر آب» است. کمپینی که می‌خواهد به یاری هموطنانمان در سیستان‌وبلوچستان بشتابد. در واقع «نذر آب» تلاشی فداکارانه و مردمی برای کاهش رنج آسیب‌دیدگان ناشی از خشکسالی در استان‌های سیستان‌وبلوچستان، کرمان و خراسان جنوبی است. این کمپین دنبال آن است تا با افزایش سطح مشارکت‌های مردمی به استمرار این خدمت کمک کند. راهش ساده است؛ همه می‌توانند با ارسال عدد 4 به 2099999 روزانه هزینه یک بطری آب معدنی را نذر آسیب‌دیدگان خشکسالی در نواحی جنوب شرقی کشور کنند. شاید حالا که این روزها تمام حرف اهالی نذر آب این است که آسیب‌دیدگان خشکسالی را دریابیم، این کمپین راهی برای رسیدن به بخش کوچکی از این هدف باشد.
این حساب، شخصی نیست!
قشرهای مختلف به کمپین نذر آب واکنش نشان داده و از پیوستن به آن استقبال کرده‌اند. در این کمپین طلبه، بازیگر، کارمند یا داوطلبی که در سازمان‌های مردم نهاد مختلف مشغول فعالیت است را می‌بینید. حسین سلیمانی، بازیگر سینما و تلویزیون یکی از این آدم‌ها است که پس از حضور در مناطق محروم استان سیستان‌وبلوچستان با انتشار یک پست نوشت: «با دوستان هلال احمر به چند روستا سر زدیم... وضعیت اینجا خیلی غم انگیزه. ما توی ضبط برنامه‌های خودمون هم ریتم‌مون کند شده. اما حالمون خوب شد با حمایت خیلی از عزیزان با نذر آب. اینجا بر و بچه‌های جمعیت هلال احمر چشم و امیدشون به حمایت شماست تا تنها نگذارن مردم اصیل سیستان‌وبلوچستان رو. متاسفانه خیلیا از گلوی من و شما زدن و بردن و خوردن... باعث شده نسبت به مسئولان بی‌توجه بشیم. ولی اینجا واقعا زندگی نیست. 15لیتر در روز سهم هر فرد است که شامل نوشیدن، پخت و پز، استحمام و ... میشه. اونم هر روز به دستشون نمی‌رسه. حالا تانکرهای آب در روستاها مستقر بشه، خیلی چیزها حل میشه. بازم ممنون از همه‌تون. من و تو پشت هم هستیم. » و البته سلیمانی در حرف‌هایش تاکید می‌کند: «این پول مستقیم برای هلال احمر میره و برای شخص نیست.»
آرزوی بزرگی به نام «آب آشامیدنی»
میلاد حسنی هم که از جوانان پر شور و فعال هلال احمر است در پستی نوشته است: «وقتی اسم نذرآب رو شنیدم گفتم برنامه بی‌تدبیر و فکر در هلال احمر شروع شد. ولی رفتم درموردش تحقیق کردم. نخواستم یک طرفه قضاوت کنم. همیشه برایم معما بود که چرا این سرآغاز در کشور ما شروع نمی‌شود. خوزستان، کرمان، کرمانشاه، خراسان جنوبی و سیستان‌و‌بلوچستان به کمک جدی احتیاج دارند. ولی فقط می‌ایستیم ببینیم کدوم نهاد دولتی کمک می‌کنه. وقتی کمک‌ها شروع میشه می‌گیم دارن خودنمایی می‌کنند. پس این را باید جویا باشیم؛ چه کمک کنیم و چه نکنیم حرف‌ها و تنش‌ها هست؛ ولی قربان آن خنده فرزندان جنوب کشورم بشم که بزرگترین آرزوی این فرزند مملکتم خوردن آب آشامیدنی بود. ما در جایی زندگی می‌کنیم که امکانات تا حدودی در اطرافمان هست؛ ولی قدر این عافیت را فقط فرزندان جنوب کشورم می‌فهمند. ما همه نسبت به همنوع خود مسئولیم. حتی کوتاه و مقطعی؛ ولی باشیم. گاهی حساس‌سازی آن می‌تواند نگاه کاخ‌نشین‌ها را به سمت کوخ‌نشین‌ها ببرد. باید باشیم برای همنوع خودمان. نباید امید از بینمان برود. اگر برخی مسئولان در اجرای خیلی از مسائل کم توانند وارد میدان شویم. با دست روی دست گذاشتن و نگاه کردن، نه فقر از بین می‌رود و نه چیزی درست می‌شود. مثل اون می‌مونه که هر روز منتظر باشیم که شاطر نون بیاره دم خونه‌مون.»
کاربری با نام tala هم با انتقاد از به اشتراک گذاشتن عکس‌های غذا در وضعیت اقتصادی فعلی در توییتر نوشت: «بعد از این‌که عکس غذا نذاشتین، نذر آب هم فراموش نشه. این تنها کاریه که از دستمون برمیاد تا سربلند از این شرایط عبور کنیم. به هر حال باید از خودمون شروع کنیم.»
پس باید از خودمان شروع کنیم
حالا چند سطر بالا را بگذارید کنار چند عکس از هامون، زاینده‌رود و کارون، باورش آنقدر هم سخت نیست، شاید 21 سال دیگر ایران خشک شود؛ موضوعی است که بارها کارشناسان نیز بر آن تاکید کرده‌اند. آمارها هم این را می‌گویند، همه شاخص‌های بین‌المللی حاکی از ورود ایران به بحران آب است. بحرانی که امروز سیستان‌وبلوچستان گرفتار آن است فردا می‌تواند تمام ایران را در بر بگیرد؛ می‌تواند کشور را در گردابی از بحران‌های اجتماعی، زیست‌محیطی و اقتصادی حصر کند. شاخص «فالکن مارک» شاخص «سازمان ملل» و شاخص «موسسه بین‌المللی مدیریت آب» سه شاخص اصلی طبقه‌بندی برای تشخیص بحران آب و تنش آبی در جهان است که هر سه شاخص از تشدید بحران خشکسالی در ایران خبر می‌دهند. برمبنای شاخص فالکن مارک، ایران با سرانه مصرف منابع تجدیدپذیر آب به میزان یک هزار و 700 مترمکعب به مرحله تنش آبی وارد شده است. بر اساس شاخص «سازمان ملل» با مصرف بیش از 88درصد منابع آب تجدیدپذیر کشور وارد مرحله «فوق بحرانی» شده است و براساس شاخص «موسسه بین‌المللی مدیریت آب» در مرحله «مصرف متوسط تا شدید» منابع آب قرار دارد.
#نذر_آب یک اتفاق خوب و جاده ‌‌امیدی است برای نجات مردم سیستان‌وبلوچستان از هیولای خشکسالی. اما بدون شک خود راه‌اندازان کارزار نذرآب هم می‌دانند این تنها راه مهار خشکسالی در ایران نیست. زنگ خشکسالی در کرمان، خوزستان، خراسان و حتی تهران هم به صدا در آمده، اگر می‌خواهیم گرفتار خشکسالی نشویم راهکار همین است: باید از خودمان شروع کنیم و درست مصرف کنیم.


تعداد بازدید :  351