شماره ۴۳۵ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۳ آذر
صفحه را ببند
نشست غیرعلنی مجلس یک روز پیش از پایان مذاکرات
لاریجانی از شکسته شدن مواضع سرسختانه غربی‌ها خبر داد

شهروند| روز گذشته پیش از اعلام نتایج نهایی مذاکرات فشرده میان ایران و 1+5 علی لاریجانی در جلسه غیرعلنی عصر مجلس از روند مثبت مذاکرات در وین خبر داد. چنان‌که عابد فتاحی نماینده ارومیه به ایسنا گفته است لاریجانی  از نمایندگان خواسته تا در اعلام مواضع خود نسبت به مذاکرات دقت بیشتری داشته باشند. کمال‌الدین پیرموذن نماینده مردم اردبیل نیز با بیان این‌که لاریجانی درخصوص توافقات نسبی در وین صحبت و ابراز امیدواری کرد که اهداف جمهوری اسلامی ایران در این مذاکرات به بار خواهد نشست به ایسنا گفت: رئیس مجلس در این جلسه مطرح کرد که اگر امشب اکثر قریب به اتفاق اهداف ایرانی در مذاکرات محقق شود معجزه‌ای رخ داده است.  
غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی نیز درباره جلسه غیرعلنی مجلس و اظهارات علی لاریجانی در این جلسه به «شهروند» گفت: آقای لاریجانی درباره فضای مذاکرات صحبت کرد و آنچه ایشان گفت اجمالاً این است که مواضع سرسختانه غربی‌ها شکسته شده و الان به نقطه‌ای رسیده‌اند که بخش اعظمی از مطالبات ما را قبول دارند. جعفرزاده‌ایمن‌آبادی درعین‌حال تصریح کرد: موضوع این است که ممکن است فرصتی برای رسیدن به توافق در این دور از مذاکرات به وجود نیاید زیرا وقت‌کشی که غربی‌ها پیش از این انجام داده‌اند باعث شده زمان کافی برای رسیدن به توافق جامع در این دور از دست برود. او همچنین درباره اعتراض برخی از نمایندگان مجلس به این‌که تیم مذاکره‌کننده مجلس را در جریان مشروح مذاکرات نمی‌گذارد نیز با بیان این‌که نیازی به این کار نیست، اظهار کرد: مجلس قرار نیست در جریان باشد چون اولاً شورایعالی امنیت ملی پیگیر موضوع است و ثانیاً موضوع هنگامی به مجلس ارجاع می‌شود که بحث یک قرارداد بین‌المللی در میان باشد وگرنه مشروح مذاکرات ارتباطی با مجلس ندارد.
تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای
 به موفقیت‌هایی دست یافته و خواهد یافت
همچنین نایب‌رئیس اول کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این‌که به نظر می‌رسد، خبرهای خوبی از مذاکرات با گروه 1+5 دریافت کنیم، افزود: ما منتظر دو دستاورد لغو یا تعلیق تحریم‌ها هستیم که لغو، حالت مطلوب است اما تعلیق یک موفقیت حداقلی و به این معناست که ایران بخش عمده‌ای از نظرات خود را اثبات و مذاکرات را به خوبی مدیریت کرده است. ابوذر ندیمی عصر یکشنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: در مجموع تیم مذاکره‌کننده تاکنون توانسته مباحث مربوط به تنش‌زدایی و مسائل حوزه سیاست خارجی را به نحو مطلوب پیش ببرد که یک موفقیت اولیه است و امیدواریم موفقیت میانی در تعلیق و پایانی در لغو را شاهد باشیم. وی با اشاره به آن‌که باید به پیشرفت مذاکرات امیدوار باشیم، افزود: در باب تعلیق، اگر بتوانیم زمان بیشتری بخریم، موفقیت قطعی خواهد بود و نباید نسبت به اصل موفقیت تردید کنیم اما میزان موفقیت ما بیشتر متوجه لغو تحریم‌هاست.
این نماینده مجلس، موفقیت در مذاکرات را دارای آثار مثبت ازجمله آزاد شدن دارایی‌های بلوکه‌شده کشور، رفع موانع در تعاملات اقتصادی، بیمه‌ای، بانکی و...، آزاد شدن قراردادهای نفتی که به دلیل تحریم‌ها تعلیق شده و جلب سرمایه‌گذاری‌های خارجی در همه بخش‌های اقتصادی عنوان کرد.


تعداد بازدید :  266