شماره ۴۳۵ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۳ آذر
صفحه را ببند
مجلس به استقبال فرهادی می رود
جلسه نمایندگان با وزیر پیشنهادی علوم
«فرهادی» به روایت دانشگاهیان و چهره‌های ماندگار

محمد فرهادی وزیر پیشنهادی علوم چهارشنبه 5 آذر برای اخذ رای اعتماد به مجلس شورای اسلامی می‌رود.  فرهادی که دو دوره مسئولیت وزارتخانه‌های علوم و بهداشت را برعهده داشت، به‌خاطر فعالیت‌های علمی آموزشی خود برای جامعه علمی دانشگاهی، نام‌آشناست.
رئیس‌جمهوری، دکتر محمد فرهادی را به‌عنوان پنجمین گزینه پیشنهادی تصدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به مجلس شورای اسلامی معرفی کرده است. جلسه رأی اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی به فرهادی به‌عنوان وزیر پیشنهادی رئیس‌جمهوری برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری روز چهارشنبه هفته جاری برگزار می‌شود.
سعید سهراب‌پور چهره ماندگار‌ سال 83 در رشته مهندسی و قائم مقام بنیاد ملی نخبگان گفت: در آموزش عالی فرهادی را از نظر تجربه و سابقه علمی قبول دارند و به او احترام می‌گذارند.
قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به سابقه آشنایی دیرینه با وزیر پیشنهادی علوم بیان کرد: زمانی که دکتر فرهادی وزیر علوم بود من ریاست دانشگاه شیراز را برعهده داشتم و از همان زمان ایشان را می‌شناسم.  او با بیان این‌که سابقه علمی فرهادی از تمام کسانی که برای وزارت علوم معرفی کردند بالاتر است، درتوضیح این سوابق گفت:  دکتر فرهادی دو مقاله در گروه مجلات نیچر ارایه کرده که هر کسی نمی‌تواند در آن مقاله بنویسد. همچنین جایزه علامه‌طباطبایی بنیاد ملی نخبگان به ایشان اهدا شده که فقط 90 نفر این جایزه را دریافت می‌کنند.  او ادامه داد: دکتر فرهادی اولین کسی است در ایران اقدام به کاشت حلزون برای افراد ناشنوا کرد و حرف اول را در زمینه گوش و حلق و بینی می‌زند.  رئیس سابق دانشگاه شریف خاطرنشان کرد:  آموزش عالی خاطره مثبتی از وزارت فرهادی دارد. فرهادی هم‌اکنون رئیس سازمان هلال‌احمر است و همچنین سال‌هاست که در صندوق حمایت از پژوهشگران فعالیت می‌کند و درحال حاضر عضو شورای اجرایی و علمی آنجاست.  او در پایان نسبت به رأی آوردن پنجمین وزیر پیشنهادی و خارج‌شدن وزارت علوم از بلاتکلیفی ابراز امیدواری کرد.
اشکالاتی که از بقیه گزینه‌های پیشنهادی گرفته شد، به فرهادی وارد نیست
دکتر سیدحسن حسینی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و چهره ماندگار‌ سال 83 در رشته علوم انسانی در گفت‌وگو با ایسنا گفت:  دکتر فرهادی به دلیل سطح علمی بالا یکی از بهترین گزینه‌های مطرح شده است.
دکتر سیدحسن حسینی همچنین با اشاره به خصوصیات وزیر پیشنهادی علوم بیان کرد: وی در عین مدیریت اصولی بر بخش‌های تحت مدیریتش بسیار خوش‌اخلاق است و با زیرمجموعه‌اش بسیار خوب برخورد می‌کند.  
او ادامه داد: آن همه اشکالاتی که از سایر گزینه‌های پیشنهادی علوم گرفتند، به دکتر فرهادی وارد نیست. او فردی شناخته‌شده  و معتدل است و نمی‌توان برچسب تندرو بودن به او زد. فرهادی در توسعه علمی کشور نقش مهمی داشته است
یوسف ثبوتی چهره ماندگار ‌سال 80 در رشته ریاضیات و فیزیک درباره شخصیت وزیر پیشنهادی علوم گفت: فرهادی از هر نظر فردی شایسته است و سابقه کار بسیاری دارد. همچنین در پست‌های وزارت بوده و در توسعه علمی کشور نقش مهمی داشته است.
او به ایسنا گفت: فرهادی همچنین بنیانگذار صندوق حمایت از پژوهشگران بوده که اخیرا به «بنیاد علمی ایران» تغییر نام داده است. پروفسور یوسف ثبوتی معتقد است در مواردی که برای وزارت علوم اتفاق افتاد، منافع کشور و دانشگاه‌ها در نظر گرفته نشد.
فرهادی همه شرایط را دارد
 که بتواند یک وزیر علوم موفق باشد
دکتر رضا ملک‌زاده معاون وزیر بهداشت و چهره ماندگار ‌سال 82 رشته پزشکی و علوم تجربی به ایسنا گفت: فرهادی فرد باتجربه‌ای در وزارت علوم و همچنین وزارت بهداشت است و با توجه به تجربه‌ای که دارد ان‌شاءالله بتواند مشکلات آموزش عالی را حل کند. دکتر رضا ملک‌زاده از نمایندگان مجلس خواست به فرهادی رأی دهند تا وزارت علوم سامان یابد. او اظهار کرد:  دکتر فرهادی همه شرایط این را دارد که یک وزیر علوم موفق باشد.
فرهادی، نقطه تفاهم جامعه دانشگاهی
 و نظام سیاسی
«حسین ابراهیم‌آبادی»، رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی، اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: محمد فرهادی نقطه تفاهم جامعه دانشگاهی و نظام سیاسی کشور است.
او با اشاره به این‌که نظام آموزش عالی کشور باید به کارکرد اصلی خود بازگردد، افزود: وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری قابلیت این را دارد که مجموعه آموزش عالی کشور را از گرفتار‌شدن در چنبره سیاست نجات دهد.
او به ایرنا گفت: سیاست‌زدگی متعارض با کارکرد دانشگاه و توسعه علم و فناوری است؛ برهمین اساس بررسی صلاحیت گزینه پیشنهادی وزارت علوم با رویکرد سیاسی، در تضاد جدی با کارکرد دانشگاه است.
این استاد دانشگاه با تأکید بر این‌که حضور فرهادی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری موجب اعتبار بیشتر جامعه علمی و دانشگاهی کشور می‌شود، تصریح کرد: برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری در حوزه فعالیت‌های مرتبط با آموزش عالی در راستای توسعه فعالیت‌های علمی و پژوهشی در کشور، نیازمند ثبات مدیریتی برای اجراست.
او با اشاره به این‌که بلاتکلیفی وزارت علوم، فناوری و تحقیقات تبعات منفی را برای جامعه دانشگاهی به دنبال دارد، اظهار کرد:  تداوم این روند می‌تواند موجب بروز مشکلاتی در فضای دانشگاه‌ها و کندشدن روند اجرای برنامه‌ها در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور شود.  
فرهادی از چهره‌های
خوشنام آموزش عالی است
علی خاکی صدیق، رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، نیز گفت: فرهادی یکی از چهره‌های خوشنام آموزش عالی کشور است که قطعا می‌تواند در وزارت علوم تاثیرات مثبتی بگذارد.  او ادامه داد: امیدوارم فرهادی بتواند رأی لازم را از مجلس دریافت کند تا وزارت علوم از این بلاتکلیفی خارج شود.  رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، گفت: از فرهادی می‌خواهم پس از انتخاب به‌عنوان وزیر بودجه را در اولویت خود قرار دهد تا هرچه سریع‌تر مشکل کمبود بودجه دانشگاه‌ها برطرف شود.   او تصریح کرد: یکی دیگر از اقدامات مهمی که فرهادی پس از انتخاب به‌عنوان وزیر باید انجام دهد ترسیم نقشه راه صحیح از آینده وزارت علوم در باقی مانده عمر دولت است تا بتوانیم به این اهداف دست یابیم.  او با اشاره به اهمیت کیفیت در آموزش عالی، اظهار کرد: بحث کیفیت در آموزش عالی اهمیت فراوانی دارد و امیدوارم مسئولان جدید وزارت علوم از کمیت‌گرایی به سمت کیفیت‌گرایی حرکت کنند.
خاکی صدیق با تأکید بر این‌که وزارت علوم در نبود وزیر آسیب‌های فراوانی دیده، گفت: هر وزارتخانه‌ای که بدون وزیر اداره شود با مشکلات فراوانی روبه‌رو خواهد شد و وزارت علوم نیز از این قاعده مستثنی نبود. وزارت علوم باید برنامه بلندمدتی داشته باشد که  این امر بدون حضور وزیر غیرممکن خواهد بود.

پس از جلسه نمایندگان با وزیر پیشنهادی علوم

مجلس از محمد فرهادي استقبال مي‌كند

شهروند| پنجمین گزینه حسن روحانی برای وزارت علوم در حالی روز چهارشنبه برای گرفتن رأی اعتماد به مجلس می‌رود که نظر اکثریت مجلس نسبت به او مثبت است. نمایندگانی که در گزینه‌های قبلی رئیس‌جمهوری برای این وزارتخانه از مخالفان اصلی به شمار می‌رفتند حالا موافقت صریح یا ضمنی خود را اعلام کرده‌اند. فرهادی روز گذشته در کمیسیون آموزش مجلس حضور پیدا کرد و با نمایندگان از برنامه‌هایش گفت و به سوالات آنها پاسخ گفت. قاسم جعفری، سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس بعد از این جلسه به فارس گفت: فرهادی اعلام کرد من در‌ سال 88 در بحث تهیه برنامه‌های بهداشت و درمان میرحسین موسوی بودم، اما پس از آن هیچ دخالتی در امور نداشتم و هیچ نامه‌ای را امضا نکردم و نامه‌ای هم که نام من پای آن آمده بنده آن را امضا نکردم و بنده این کار را تقبیح می‌کنم.
سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس همچنین بیان داشت: کمیسیون آموزش مجلس موافقت مشروط خود را با وزارت محمد فرهادی اعلام می‌کند و چنانچه وی به قول‌های خود عمل کند، مخالفتی با وی نخواهد داشت.  رئیس کمیسیون اصل 90 هم با اشاره به دیدارش با وزیر پیشنهادی علوم گفت: فرهادی امضاي هرگونه نامه در حوادث ‌سال 88 را تکذیب کرد و گفت افرادی نام وی را پای نامه آورده بودند.
محمدعلی پورمختار در گفت‌وگو با مهر درخصوص وزیر پیشنهادی علوم گفت: سابقه مدیریت وی در وزارت علوم و وزارت بهداشت قابل قبول است.
نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته باید سوابق سیاسی ایشان نیز بررسی شود. منصور حقیقت‌پور درباره رویکرد مثبت مجلس به محمد فرهادی گزینه جدید وزارت علوم گفت: سال‌های طولانی ایشان وزیر این مملکت بوده و در سطح بالایی مدیریت کرده است. آقای فرهادی را به‌عنوان یک فرد حرفه‌ای می‌شناسند نه به‌عنوان یک فرد سیاسی. به گزارش آفتاب نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این‌که فرهادی حاشیه‌ای نداشته چه زمانی که دارای مسئولیت بوده و چه زمانی که مسئولیت نداشته، گفت: چهارشنبه گذشته فرصتی پیش آمد تا با تمام جریان‌های سیاسی حاضر در مجلس مختصری صحبت کنم، نظرم این است که ایشان در کمترین حد 170 تا 180 رأی به‌دست می‌آورد. نماینده اردبیل ادامه داد: سناریوهای مختلفی مطرح بود و یکی از آنها این بود که رئیس‌جمهوری حکم حکومتی می‌گیرد. به نظر من تا زمانی که مملکت را می‌توان مدیریت کرد چرا باید حکم حکومتی و حکم‌ثانویه گرفت. سرعت‌عمل دولت جای تشکر دارد و مطمئن هم باشید که از ظرفیت خوبی در مجلس برای این کار استفاده خواهد شد. غلامرضا مصباحی‌مقدم نماینده مردم تهران هم در این مورد گفته است: وزارت علوم به دلیل جایگاه بالا و ارتباط و نقش غیرقابل انکاری که در تربیت نیروهای متخصص و پیشرفت و توسعه علمی کشور دارد از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و طبیعی است که نمایندگان مجلس برای انتخاب وزیر حساسیت بیشتری داشته باشند.
به گزارش فارس نماینده مردم تهران در مورد این‌که آیا گزینه جدید دولت برای تصدی این وزارتخانه بالاخره موفق به اخذ رأی اعتماد می‌شود، گفت: من دیدگاه خود را دارم و نمی‌توانم در مورد نظر تمام مجلس صحبت کنم.


تعداد بازدید :  230