شماره ۱۴۷۹ | ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۸ مرداد
صفحه را ببند
بلیت‌های چارتری در خط پایان
حذف بلیت‌های چارتری احتمال گران‌تر شدن پروازها را به دنبال دارد

شهروند| بلیت‌های چارتری کم‌کم حذف می‌شوند. زمزمه‌های این خبر چند وقتی است شنیده می‌شود و حالا رضا جعفرزاده، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفته است که 70درصد بلیت‌های هواپیما غیرچارتری است و در حال حاضر تنها 30درصد از بلیت‌ها چارتری مانده است. این موضوع در حالی رخ می‌دهد که با جهش قیمت دلار، نرخ‌های عجیب و غریب پروازهای داخلی و خارجی چند وقتی است حاشیه‌سازی می‌کند و به نظر می‌رسد با حذف بلیت‌های چارتری اوضاع برای مسافران سخت‌تر شود. گرچه جعفرزاده، سخنگوی سازمان هواپیمایی حذف بلیت‌های چارتری را به نفع ایرلاین‌ها می‌داند اما مقصود اسعدی کاشانی، دبیر انجمن ایرلاین‌ها در گفت‌وگو با «شهروند» حذف چارتری‌ها را به صلاح نمی‌داند و احتمال می‌دهد بلیت پرواز به ویژه در مسیرهای پررفت و آمد مثل مشهد،کیش و قشم، بسیار گزاف شود.

اصلاح نظارت با حذف چارتری‌ها
جعفرزاده، سخنگوی سازمان هواپیمایی علت حذف چارتری‌ها را مدیریت صحیح بازار بلیت هواپیما می‌داند و می‌گوید با این کار مدیریت بلیت از دست دفاتر مسافرتی و بازار سیاهش خارج شده و به دست ایرلاین‌ها و شرکت‌های هواپیمایی می‌افتد. بنابراین مدیریت این بازار و مبارزه با تخلفات ساده‌تر می‌شود.
او به «شهروند» توضیح می‌دهد: فعلا حذف کامل بلیت‌های چارتری اتفاق نیفتاده و آن چه تا پیش از این گفته‌ام  این است که بیش از 70 درصد بلیت‌های هواپیما به صورت غیر چارتری به فروش می‌رسد. زیرا سیاست سازمان هواپیمایی در چند سال گذشته این بوده است که نحوه توزیع و فروش به دست شرکت‌های  هواپیمایی باشد نه چارترکننده‌ها.»
جعفرزاده پیش از این  گفته بود:«بی‌تردید نوسانات ارزی تاثیر زیادی بر قیمت بلیت هواپیما داشته و ایرلاین‌ها برای الزامات سازمان هواپیمایی کشوری جهت حفظ ایمنی که جزو اولویت‌های مهم این سازمان و رعایت مقررات است متحمل هزینه‌هایی می‌شوند که درصد بالایی از آن ارزی است. اما اکنون که  فروش بیش از 70درصد بلیت‌ها به شرکت‌های هواپیمایی سپرده شده است، آیا این موضوع بر گرانی مضاعف قیمت بلیت دامن نمی‌زند و موجب تخلف‌های پی در پی نمی‌شود؟ مدیر روابط عمومی  سازمان هواپیمایی کشوری در این زمینه بر این باور است:«با جلوگیری از چارتر کردن بلیت‌های هواپیما می‌توان مانع رانت شد و به نفع شرکت‌های هواپیمایی است؛ چرا که  مدیریت به دست شرکت هواپیمایی است نه افراد خاصی  که چارترکننده‌های صندلی‌های هواپیما هستند.» اما مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی نظری متفاوت در این زمینه دارد و به «شهروند» می‌گوید:«مشخص نیست صحبت‌های انجام شده بر چه پایه و اساسی است، اما موضوعی که قطعیت دارد آن است که مسیرهای سیاحتی و زیارتی مانند؛ کیش، قشم و مشهد  با توجه به چارتر بودن برای مسافر مقرون به صرفه‌ترند.»

تیغ دولبه
جعفرزاده غیر چارتری شدن بلیت‌های هواپیما را سیاست‌های چند ساله سازمان هواپیمایی کشوری می‌داند که  سمت و سو و مدیریت ایرلاین‌ها بر توزیع و ارایه بلیت‌های خود به صورت غیرچارتری است و روند کاهشی خود را طی می‌کند. او بر این باور است که «این اقدام شاید به ارزان‌تر شدن بلیت هواپیما کمک نکند، اما موجب می‌شود اوضاع بهبود پیدا کند زیرا نحوه نظارت و مدیریت به شرکت‌های هواپیمایی سپرده می‌شود و تخلفات کاهش پیدا می‌کند و در این صورت  چارترکننده‌ها نمی‌توانند مدیریت را در دست بگیرند.»
اکنون با فرض اینکه دیگر چارتری‌ها وجود ندارند سرنوشت تور‌های مسافرتی؛ زیارتی و سیاحتی چه می‌شود؟ چرا که چنین اقدامی هم ممکن است بر گران‌تر شدن بلیت‌های هواپیمایی دامن زند و هم مسافران را از این موضوع دلزده کند چرا که معمولا چارتری‌ها برای مسافران مقرون به‌صرفه‌ترند، مقصود اسعدی سامانی در این زمینه می‌گوید:« نه تنها مسیرهای زیارتی و سیاحتی بلکه مناطق نفتی هم جزو مناطقی هستند که می‌توان آنها را چارتر کرد. چرا که این مناطق تقاضای بالایی دارد. البته در صورتی که در این مناطق هم دیگر امکان چارتر وجود نداشته باشد ، ممکن است مسافران متضرر شوند.

تشکیل کمیته واقعی شدن قیمت بلیت
روز گذشته علی اصغر مونسان از معاون اول رئیس‌جمهوری تشکیل فوری کمیته‌ای را برای کنترل نرخ سفر و بلیت هواپیما درخواست کرد؛ کمیته‌ای با عضویت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، وزارت راه وشهرسازی (سازمان هواپیمایی کشوری) و بانک مرکزی برای برون رفت از چالش‌های پیش روی صنعت هوایی کشور.


تعداد بازدید :  273