شماره ۴۳۵ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۳ آذر
صفحه را ببند
کلاهبرداری کارتونی با بسته‌های دلار

شهروند| دلارهای کارتونی پرده از راز کلاهبرداری‌های پیک موتوری برداشت. صاحبان مغازه‌های هم‌جوار بانک‌ها در لیست سیاه مردان مرموز قرار داشتند.
شکایت  عجیب
12 مهرماه مردی با مراجعه به کلانتری 109 بهارستان شکایت عجیبی را پیش روی ماموران قرار داد. این مرد که طعمه یک کلاهبردار شده بود در ادعاهایش گفت:  «دیروز یک راننده پیک موتوری به مغازه‌ام در خیابان بهارستان مراجعه کرد و با
 نشان دادن یک بسته مدعی شد این بسته حاوی چند صد دلار است که متعلق به رئیس شعبه بانک نزدیک مغازه‌ام است. او که مدعی بود به علت تعطیلی شعبه بانک نمی‌تواند آن‌را به رئیس بانک تحویل دهد از من درخواست کرد تا بسته را تحویل رئیس بانک بدهم و در ازای تحویل گرفتن بسته حاوی دلار، مبلغ ریالی معادل آن را به او بپردازم. من که تصور نمی‌کردم این حرف‌ها تنها یک دام باشد، برای این‌که این موضوع مقدمه‌ای برای طرح آشنایی‌ام با رئیس بانک باشد، حرف‌هایش را قبول کردم و در ازای دریافت پاکت دلارها، 600‌هزار تومان پرداخت کردم. اما امروز که برای تحویل دادن بسته دلارها به رئیس بانک مراجعه کردم او از این موضوع اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت منتظر هیچ بسته پولی نبوده است. در صورتی که هر دو ما کنجکاو شده بودیم تا راز این بسته مهر و موم‌شده را کشف کنیم، بسته دلارها را باز کردم و در کمال ناباوری متوجه شدم در داخل پاکت، دلارهایی با عکس تام و جری است.»
با شکایت این مرد مالباخته با تشکیل پرونده مقدماتی با موضوع «کلاهبرداری» و به دستور شعبه اول بازپرسی دادسرای ناحیه 12 تهران، پرونده جهت رسیدگی در اختیار پلیس آگاهی تهران قرار گرفت. تحقیقات کارآگاهان برای شناسایی این مرد کلاهبردار ادامه داشت تا این‌که در روز 20 آبان‌ماه شکایتی مشابه، راز کلاهبرداری با دلارهای کارتونی را فاش کرد.
هوشیاری صاحب رستوران
وقتی صاحب یک رستوران واقع در بازار تهران با دلارهای کارتونی روبه‌رو شد پرده از راز این سناریوی سازمان‌یافته برداشته شد. راننده پیک موتوری در ادعایی مشابه قصد داشت بسته دلارها را تحویل مرد رستوران‌دار دهد که ناگهان ورق برگشت. صاحب رستوران که ظاهرا حرف‌های او را پذیرفته بود قبل از این‌که پول معادل دلارها را به راننده پیک موتوری بدهد، برای شمارش آنها بسته را باز کرد. مرد مرموز که خودش را در بن‌بست کلاهبرداری‌هایش می‌دید ادعا داشت که تنها راننده پیک موتوری است که بسته را از شخصی دیگر تحویل گرفته و از این موضوع بی‌اطلاع است. اما صاحب رستوران با در جریان قرار دادن پلیس پرده از راز این کلاهبرداری برداشت. با مخابره این خبر به پلیس، مأموران کلانتری 109 بازار برای دستگیری این مرد وارد عمل شدند.
ایستگاه آخر
با آغاز تحقیقات از راننده پیک موتوری او مدعی بود که بسته دلارها را از شخص دیگری در نزدیکی بازار تحویل گرفته است. بلافاصله مأموران به محل تردد متهم اصلی پرونده رفته و این مرد 32ساله را دستگیر کردند.
با انتقال متهمان به پایگاه هفتم پلیس آگاهی مشخص شد یکی از آنها مجرمی سابقه‌دار در زمینه کلاهبرداری و صدور چک‌های بلامحل بوده است. متهمان در بازجویی‌های فنی پلیس به کلاهبرداری‌های مشابه از مغازه‌داران محدوده‌های ناصرخسرو، بهارستان، جوادیه، میدان امام خمینی (س) و ... اعتراف کردند.
با اعترافات صریح متهمان پرونده، به چندین کلاهبرداری و احتمال ارتکاب جرایم مشابه، هر دو متهم جهت انجام تحقیقات تکمیلی و شناسایی دیگر جرایم ارتکابی در اختیار پایگاه هفتم پلیس آگاهی تهران قرار گرفتند.


تعداد بازدید :  216