شماره ۴۳۵ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۳ آذر
صفحه را ببند
تحقق حداقلی یک وعده به نفع مردم
تعرفه اینترنت موبایل «یک‌پنجم» نرخ مصوب شد
کمترین استفاده اینترنت هم با تعرفه جدید گران است واعظی: با وجود ارزانی، بدون بسته تشویقی باز هم گران است

شهروند| پس از مدت‌ها وعده و پیگیری، سرانجام روز گذشته کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، در نشستی تعرفه اینترنت موبایل را ارزان کرد؛ تعرفه‌ای که با بهانه افزایش سرعت اینترنت همراه تا 5 برابر بیشتر مصوب شده بود و حالا با دستور وزیر متوقف شد و به یک‌پنجم کاهش یافته است.
براساس این مصوبه قیمت‌ها از 2.5 ریال به ازای هر کیلوبایت به 0.5 ریال کاهش یافت تا مصوبه اول آبان کمیسیون تنظیم مقررات، که تعرفه هر کیلوبایت اینترنت موبایل را 2.5 ریال اعلام کرده بود منتفی شود و با شبکه 3G که قرار است سرعت بیشتر داشته باشد قیمتی بهتر لحاظ شود.
حال بماند که این موضوع هم با واکنش رسانه‌ها مواجه است و در حقیقت، تعرفه به ظاهر ارزان‌شده دو اپراتور همراه اول و ایرانسل، همان تعرفه گرانقیمت رایتل است که بارها انتقاد مشترکان این اپراتور را به دنبال داشته است!
ارزانی که توجیه ندارد
به‌هرحال هم‌اکنون یک وعده وزیر به نفع مردم محقق شد و به گفته محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات این تعرفه به 0.5 ریال برگشته است؛ البته تعرفه‌ای که شخص وزیر ارتباطات نیز آن را بدون استفاده از بسته‌های تشویقی و ویژه اپراتورها بدون توجیه اقتصادی می‌داند.
در این خصوص باید گفت که نرخ اینترنت موبایل از زمان ورود دو اپراتور اول به نسل سوم خدمات تلفن همراه یا 3G  مورد بررسی مجدد قرار گرفت. بر این اساس با ورود به نسل سوم خدمات تلفن‌همراه اپراتورها در ازای عرضه یک نوع تکنولوژی تعرفه‌های متفاوتی از نیم تا 14.8 ریال دریافت می‌کردند که این موضوع مطابق با مصوبات شماره ۴۵ و۱۴۲کمیسیون تنظیم مقررات باید مورد بازنگری قرار گرفته و برای اپراتورها تعرفه واحدی به تصویب می‌رسید. واعظی درباره تعرفه اینترنت پرسرعت نسل 3 به رسانه‌ها اعلام کرده بود این تعرفه معادل تعرفه دریافتی اپراتور سوم یعنی 0.5 ریال خواهد بود اما با تشکیل نشست‌های متعدد و ابراز نگرانی اپراتورها برای کاهش درآمد باعث شد کمیسیون تنظیم مقررات نرخ تعرفه اینترنت 3G  را 2.5 ریال اعلام کند.
گفته می‌شد تعرفه 2.5ریالی به پیشنهاد اپراتور سوم یا رایتل بوده است تا این اپراتور همچنان قدرت رقابت با اپراتورهای بزرگتر با زیرساخت‌های گسترده‌تر را حفظ کند اما این موضوع مورد اعتراض رسانه‌ها قرار گرفت و خبرنگاران بارها موضوع اینترنت گرانقیمت موبایل را به وزیر ارتباطات تذکر داده و وعده واعظی برای اینترنت 0.5 ریالی را به او یادآوری کردند. سرانجام محمود واعظی در نشست 2 هفته پیش خود با خبرنگاران اعلام کرد تعرفه 2.5 ریالی به‌زودی مورد بازنگری قرار می‌گیرد.  به این ترتیب تعرفه اینترنت موبایل مورد بازنگری قرار گرفته و به نرخ 0.5 ریال بازگشت. البته نکته قابل توجه این است که با وجود کاهش ظاهری تعرفه اینترنت موبایل، درواقع تعرفه اینترنت 3جی در ایران کاهش نداشته است و مطابق نرخ‌های اعمال‌شده از سوی اولین اپراتور ارایه‌دهنده اینترنت نسل 3 یعنی رایتل است.
تعرفه جدید همان تعرفه گران رایتل است
تعرفه اعلام‌شده برای اینترنت نسل 3 موبایل که پیش از تجربه مشترکان همراه اول و ایرانسل توسط مشترکان رایتل تجربه شده انتقادهای گسترده این دسته از مشترکان را به دنبال داشته است. این مشترکان بارها با انعکاس نارضایتی خود به رسانه‌ها اعلام کردند که اینترنت پرسرعت 3G  با تعرفه 0.5 ریالی به سرعت اعتبار آنها را بلعیده و هزینه‌های سنگینی به آنها تحمیل می‌کند. اپراتور سوم در پاسخ به این اعتراض‌ها اعلام کرده بود سرعت بالای اینترنت 3G  باعث می‌شود بسیاری از مشترکان محو این سرعت شده و متوجه میزان مصرف خود نباشند و به این ترتیب هزینه‌های سنگینی به آنها تحمیل شود. البته در این میان برخی از اپراتورهای تازه‌وارد مانند ایرانسل نیز اینترنت نسل 3 خود را با هزینه‌های نه‌چندان راضی‌کننده در اختیار مشترکان خود قرار داده است. ایرانسل در فرصت پیش از تصویب تعرفه‌های رسمی تا امروز برای عرضه اینترنت تازه راه‌اندازی‌شده نسل سوم 4 ریال در روز و یک ریال در شب دریافت کرده است. البته بنا به ادعای مشترکان ایرانسل، این اپراتور تلاش می‌کند با ترفندهایی درآمدهای اینترنتی خود را افزایش دهد. اپراتور دوم بدون اعلام قبلی اتمام اعتبار بسته‌های اینترنتی مشترکان خود، استفاده بیشتر این مشترکان از اینترنت را با نرخ‌های آزاد محاسبه کرده و هزینه‌های سنگینی به آنها تحمیل می‌کند. مشترکان اپراتور دوم می‌گویند چنانچه فردی بدون توجه به سرعت بالای اینترنت 3G  متوجه اتمام اعتبار خود نشده یا به صورت روزانه و مداوم از میزان مصرف بسته خود استعلام نگیرد ایرانسل بدون اعلام قبلی تعرفه‌های اینترنت آزاد را برای او محاسبه کرده و هزینه‌های سنگینی به مشترک تحمیل می‌کند.
کمترین هزینه ماهانه 8‌هزار تومان
محمود واعظی وزیر ارتباطات نیز به گرانقیمت بودن تعرفه اینترنت موبایل اعتراف داشته و معتقد است بدون استفاده ازبسته‌های ویژه اپراتورها بهره‌برداری از اینترنت موبایل برای عموم مردم توجیه اقتصادی ندارد. با این حال بیایید ببینیم اینترنت 0.5 ریالی دقیقا چه هزینه‌ای برای مشترکان اینترنت موبایل به دنبال دارد.
اگر حداقل کاربری یک مشترک از اینترنت موبایل را به این صورت تعریف کنیم که او روزانه به 3 خبرگزاری سر بزند، یک‌بار در ماه از یک سایت بانکی استفاده کند، هفته‌ای 3 مرتبه وبلاگ شخصی‌اش را باز کند و در هفته دو بار تنها صفحه اول یک مرورگر اینترنتی را باز کند بی‌آن‌که بخواهد صفحات جست‌وجوشده را بازدید کند، با تعرفه جدید باید ماهانه حداقل 8‌هزار تومان بابت اینترنت موبایل پرداخت کند. این در شرایطی است که سایر کاربری‌های مشترکان اینترنت مانند چک کردن ‌ایمیل شخصی، دانلود عکس و فیلم و گفت‌وگو در اپلیکیشن‌های ارتباطی و خریدهای اینترنتی و دانلود نرم‌افزار را نادیده بگیریم. در جدولی که در گزارش آمده هزینه یک‌بار استفاده از پربازدیدترین سایت‌های اینترنتی در ایران با تعرفه 0.5ریال محاسبه شده است.


تعداد بازدید :  287