شماره ۱۴۷۷ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۵ مرداد
صفحه را ببند
حق داریم «اعتماد نکنیم»

مریم شکرانی روزنامه‌نگار

«اردوغان می گوید مردم طلاهایشان را بفروشند و دلار نخرند، مردم دلارهایشان را آتش می زنند. آنها نمی خواهند ارزش پول ملی شان بریزد. » این خلاصه وضعیت بازار طلا و ارز ترکیه است که حالا رسانه های ایرانی مدام روی آن مانور می دهند تا شاید آن را با وضعیت وارونه بازار ایران مقایسه کنند. اینجا مدیران می گویند نخرید و مردم بیشتر می خرند! مدیران می گویند از دریافت یارانه انصراف بدهید و مردم درخواست یارانه می دهند! ... اما این مشکل مردم نیست چون زیاد پیش آمده که مدیران نتوانسته‌اند آینده را پیش‌بینی کنند! گاهی بعضی از آنها گزارش‌هایی غیر دقیق می دهند و همین دستمایه شوخی های فضای مجازی هم شده است.  
می دانی حلقه گمشده ما «اعتماد» است. اعتمادی که در سال‌های گذشته مدیران مختلف با آن بازی کرده اند. آمار دروغ داده اند... آماری که با واقعیت زندگی مردم زمین تا آسمان فاصله داشت. درست در روزهایی که مردم درگیر تنش و اضطراب بوده اند، روی نمایشگر تلویزیون ظاهر شده و گفته اند تحریم‌ها کاغذ پاره است و تاثیری بر زندگی مردم نخواهد داشت. خوب است یکی دو مثال ساده بزنم: آمدند و گفتند کانال های تلگرامی که بالای 5 هزار عضو دارند، خودشان را معرفی کنند و شماره ثبت بگیرند. آنها گفتند که این اتفاق یعنی قانونمداری... عده ای رفتند و کانال شان را ثبت کردند و درست وقتی که تلگرام فیلتر شد، همان ها را زیر فشار گذاشتند که اگر با فیلترشکن در تلگرام فعالیت کنند جریمه می شوند. همان قانونمدارهایی که آمارشان را دست نهادها داده بودند. یک مثال دیگر بزنم: آمدند و گفتند برای تنظیم بازار، بانک مرکزی سکه طلا حراج کرده است و هرکه می خواهد برود و بخرد. هیچ شرطی هم نگذاشتند اما وقتی بازار به هم ریخت و سکه به 3.5 ، 4 میلیون تومان رسید سازمان امور مالیاتی اطلاعیه داد که خریداران بزرگ سکه پیش فروش را شناسایی کرده و می خواهد از آنها مالیات بگیرد. خود بانک مرکزی اعلام کرد که خیلی ها از ترس مالیات برای تحویل گرفتن سکه هایشان نرفتند.
این در حالی رخ داد که دلالان بی هویت سکه همچنان از بازار می خریدند و هیچ چیز جلودارشان نبود.
حالا خودتان بگویید در این وضعیت مردم باید به مدیران اعتماد کنند؟ خودتان را جای مردم بگذارید... وقتی به آنها می گویید دلار نخریم تا ارزش پول ملی نریزد اما تهش درمی آید که فلان فرد دلار رانتی گرفته و یک شبه گنج قارون به دست آورده است، وقتی می گویید دلار نخرید اما گمرک آمار می دهد که در تنگنای ارزی سنگ پا و سنجاق قفلی وارد کرده‌اند... وقتی می گویید دلار نخرید.با تخلف چند مدیر صدها دستگاه خودرو از گمرک خارج می‌شودو کاغذ‌های وارداتی و داروهای کمیاب به انبارها می‌لغزند. حق بدهید به مردم که اعتماد نکنند. حق بدهید!


تعداد بازدید :  249