شماره ۱۴۷۷ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۵ مرداد
صفحه را ببند
چرا سِری جدید «شما و آی‌فیلم» جذاب از آب‌ درآمده؟
ای صداوسیما! بالاخره «مجری» انتخاب کردی
تهیه‌کنندگان تلویزیون که به انتخاب بازیگران به‌عنوان مجری عادت داشتند، این‌بار به یک «واقعامجری» اعتماد کردند

وقتی حضور رامبد جوان به‌عنوان مجریِ برنامه خندوانه مورد استقبال قرار گرفت، تهیه‌کنندگان صداوسیما با سرعت زیاد به فکر تکرار این اتفاق افتادند و نمونه‌هایش را در شبکه‌ها و برنامه‌های مختلف مشاهده کردیم. این روند آن‌قدر ادامه پیدا کرد که پای اکبر عبدی هم به‌عنوان «مجری» به تلویزیون باز شد و اجرایش انتقاد بخشی از مردم را برانگیخت. این‌بار اما صداوسیما برخلاف رویه اخیر خود، برای انتخاب مجری برنامه‌های تلویزیونی سراغ یک مجری رفته است، نه بازیگر! نام این مجری «مصطفی امامی» است؛ فردی که پیش از این مجری مجله اینترنتی تی‌وی‌پلاس و کاکتوس بوده. چه مواردی اجرای امامی را بامزه و دلنشین کرده؟ سابقه برنامه‌های تلویزیونی که وظیفه معرفی آیتم‌های صداوسیما را برعهده داشتند، به چه زمانی برمی‌گردد؟ «شما و ‌آی‌‌فیلم» چه تفاوت‌هایی با «شما و سیما» دارد؟ عجله نکنید. پاسخ همه این سوال‌ها در ادامه هست. بسم‌الله.

کی پخش می‌شه؟ چه ‌جوریه؟
فصل جدید «شما و آی‌فیلم» سه‌شنبه‌‌شب‌ها ساعت ۲۲:30 به ‌مدت ۲۵دقیقه پخش می‌شود. مصطفی هیودی، نام تهیه‌کننده این برنامه است. او حال و هوای جدید را با رویکرد موشن‌گرافیک، تعامل با بینندگان، آیتم‌های گردشگری و اخبار فرهنگی با رویکرد طنز به «شما و‌ آی‌فیلم» تزریق کرده. هیودی توانسته تا حد زیادی این برنامه را از خنثی و راکدبودن دربیاورد و به مخاطب‌های جدید بیندیشد. دیگرعوامل برنامه «شما و آی‌فیلم» عبارت‌اند از؛ حامد مهربانی سردبیر، آرش ساقی تدوینگر، فرزام محبی تولید آیتم و حامد پاشایی طراح تیتراژ.
عالیه؛ مثه خودمونه
او کت‌وشلوار نمی‌پوشد؛ راحت است و افراد پشت صحنه را به مشارکت فرا می‌خواند. امامی پیش از این در فضای مجازی فعالیت داشته و همین مسأله باعث شده که شناخت درستی از سلیقه مخاطبان امروز داشته باشد. مجری سری جدید «شما و ‌آی‌فیلم» با چهار برنامه‌ای که اجرا کرده، نشان داده فردی خلاق است که می‌تواند با یک اجرای صمیمی و بامزه به حداکثر مخاطبان جامعه سلام کند. «شما و ‌آی‌فیلم» یک موضوع روز دارد که آن را با مردم هم درمیان می‌گذارد. مجری به تماس‌های مخاطبانش با زبان طنز پاسخ می‌دهد. این شوخی‌ها اما به بی‌احترامی تبدیل نمی‌شود و درخواست‌ها و پرسش‌های مخاطبان بی‌پاسخ نمی‌ماند. همین یک تکه هدیه بزرگی از طرف صداوسیمای این روزهای ماست! باور کنید.
خداحافظ ‌ای «فرم رسمی»
دیگر خبری از دکور خسته «شما و‌ آی‌فیلمِ» سابق نیست. کسی صحبت‌هایش را با شعرخوانی طویلِ کلاسیک شروع نمی‌کند. در واقع همه دست به دست هم داده‌اند تا حوصله مخاطب سر نرود و به فکر تعویض کانال نیفتد! سازندگان «شما و‌ آی‌فیلم» تمام زورشان را زده‌اند که جوان‌پسند باشند و خوشرنگ و لعاب؛ چیزی که این روزها با جولان شبکه‌های اجتماعی سخت به نظر می‌رسد. شماو آی‌فیلمی‌ها واقعی‌اند. راحت حرف می‌زنند. ادا و اطوار ندارند و انگار یک دوست بر صفحه تلویزیون حاضر شده و دارد درددل می‌کند و همزمان خنده‌مان هم می‌اندازد! همین موارد باعث شده که این برنامه از سری پیشین خود و همین‌طور «شما و سیما» فاصله قابل توجهی بگیرد.
خاطره‌بازی با «شماوسیما»
شاید شما هم جزو آن دسته‌ای باشید که «شما و سیما» با تصویر علی‌اکبر عبدالرشیدی در ذهن‌تان مرور می‌شود. وقتی که درباره سوژه اصلی برنامه‌ها حرف می‌زد و به یکباره خبر از ساخت یا پخش مجموعه موردنظر می‌داد. این برنامه قدمتی طولانی دارد. یعنی قبل از انقلاب هم پخش می‌شده؛ اما نام آن «شما و تلویزیون» بوده. در ادامه پخش آن تا‌ سال 74 متوقف می‌شود و از آن موقع به بعد «شما و سیما» طلوع می‌کند. در این برنامه مجری‌های مختلفی مثل علیرضا قراگوزلو، اکبر عالمی، جمشید گرگین و علی‌اکبر عبدالرشیدی حضور داشته‌اند. اجرای آقای قراگوزلو در سری اول «شماوسیما» همراه با نشان‌دادن واحد دوبلاژ در آن دوران، یکی از صحنه‌های خاطره‌انگیز تلویزیون است. این برنامه که هنوز هم با رویکرد تعامل بیشتر مردم با سیما و ارایه تصویری جامع‌تر از انواع تولیدات نمایشی و غیرنمایشی جمعه‌ها حوالی ساعت ۱۲:۱۵ از شبکه یک پخش می‌شود، یک تفاوت اساسی با «شما و‌ آی‌فیلم» دارد؛ «درباره تمام شبکه‌هاي تلويزيون است و به هيچ شبکه خاصي تعلق ندارد». «شماوسيما» هم در سال‌های اخیر تغییراتی داشته. موسيقي، لوگو و گرافيک این برنامه جدید است. «شماوسيما» نریشن و مجری را حذف کرده تا با توسل به شیوه‌های جدید، مخاطب جذب کند. محمد قاسمی مجري گزارشگر برنامه است: «خط‌مشي برنامه در بخش اجرا، روايتگري است. سعي داريم هم در بخش اجرا، هم در بخش گزارش و هم به صورت بصري، راوي اتفاقاتي باشيم که مردم دوست دارند تماشاگر آن باشند؛ اتفاقات پشت صحنه سريال‌ها، مستندها و برنامه‌هاي ترکيبي.» شماوسیمایی‌ها اما با همه اینها کار سختی پیش‌رو دارند. آنها حالا با فصل جدید «شما و‌ آی‌فیلم» روبه‌رواند؛ برنامه‌ای که حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و نشان داده با سلیقه مخاطبان امروز جامعه آشناست.

مجریان «شما و سیما»

علیرضا قراگوزلو

اکبر عالمی

جمشید گرگین

علی‌اکبر عبدالرشیدی

محمد قاسمی

دیدگاه‌های دیگران

j
jamshid |
مخالف 0 - 3 موافق
سلام مطالب خوبی بود سپاس چقدر خوب بود تصویر مجریان خاطره انگیز شما و سیما مثل دکتر علیرضا قراگوزلو و دکتر اکبر عالمی که واقعا هم استاد بودند و هم در اجرا خاطره شده اند رو هم نمایش میدادید

تعداد بازدید :  1225