شماره ۱۴۷۷ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۵ مرداد
صفحه را ببند
گزارشی از حضور تیم سلامت جمعیت هلال‌احمر کرمان در سیستان‌وبلوچستان:
کمک به «سلامت فردی» در کنار «سلامت اجتماعی»

شهروند| خشکسالی‌های اخیر در تاریخ سیستان‌و‌بلوچستان کم‌نظیر است. استمرار بیش از دو دهه خشکسالی در استان سیستان‌‌وبلوچستان شرایط  معیشتی مرزنشینان را در وضع بسیار نامناسبی قرار داده است تا جایی که به گفته نمایندگان این منطقه و کارشناسان آب‌وهوا، عمق خشکسالی در منطقه سیستان به‌حدی رسیده که می‌توان آن را فراتر از یک زلزله دانست. بیش از 100‌هزار هکتار از اراضی زراعی منطقه به دلیل کمبود منابع آبی فاقد کشت شده‌اند و شاید در این شرایط امید دادن به مردم رنجور و محروم مهمترین کمک باشد. اما جمعیت هلال‌احمر بر همین اساس کاروان‌های سلامت را راه‌اندازی کرده است تا مرهمی هرچند کم بر زخم‌های مردم نجیب سیستان باشند. استان‌های همجوار هر یک به سهم خود در این حرکت سهیم هستند و کرمان یکی از این استان‌هاست. از 12 تا 18 مرداد، کاروان سلامت استان کرمان راهی مناطق محروم و متاثر از خشکسالی حوالی ایرانشهر شد. به گفته رضا فلاح، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان کرمان این حرکت انسان‌دوستانه روستا‌های محروم شهرستان ایرانشهر را هدف قرار
 داده است.
ایرانشهر مانند بسیاری از نقاط سیستان وضع بسیار وخیمی پس از خشکسالی‌های اخیر پیدا کرده؛ کشت اصلی این منطقه خرماست که بی‌آبی بسیاری از زمین‌های کشاورزی را خشک کرده و به همین نسبت دامداری را تحت‌تاثیر قرار داده است. گرما از یک طرف، باد و خاک هم از طرف دیگر اقلیم منطقه را بشدت تحت‌تاثیر قرار
 داده است. محرومیت را هم به شرایط کم‌آبی اضافه و زندگی مردم منطقه را تصور کنید، تصورش هم سخت و طاقت ‌ فرساست.
فعالیت‌های درمانی و بهداشتی، معیشتی، فرهنگی و آموزشی ازجمله کارهایی هستند که به همت داوطلبان و پزشکان جمعیت هلال‌احمر برای اهالی این روستاها اجرا شده‌اند. مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر کرمان با اشاره به این‌که بیش از 1400 نفر از خدمات درمانی و بهداشتی بهره‌مند شده‌اند، می‌گوید: 30 نفر کادر پزشکی، پیراپزشکی و بهداشتی متشکل از متخصص اطفال، داخلی، زنان، جراح، دندانپزشک، پزشک عمومی، ماما، پرستار، روانشناس و... در این تیم حضور داشتند، همچنین داروهای موردنیاز در این طرح‌ها رایگان در اختیار مردم قرار می‌گیرد؛ در طرح کاروان سلامت هلال‌احمر کرمان 420 نفر از خدمات دندانپزشکی، 70 نفر از خدمات جراحی سرپایی (ختنه)، 80 نفر از خدمات بینایی‌سنجی و تحویل عینک و 100 نفر از خدمات مشاوره و روانشناسی استفاده کردند.
اما در این طرح بیش از 75نفر از کارکنان و داوطلبان استان به همراه 15 دستگاه خودروی سواری، 3 دستگاه آمبولانس، 8دستگاه خودروی وانت و 3 دستگاه کامیون حضور داشتند. مسئول این کاروان می‌گوید: کار اصلی که باید برای این روستاها انجام شود، آب‌رسانی بهداشتی، رفع مشکلات کشاورزی و معیشتی مردم است که جمعیت هلال‌احمر نیز در این راستا با ادارات آب و فاضلاب روستایی برنامه‌های مشترکی دارد. کاری که کاروان سلامت در حوزه بهداشت و درمان انجام داد، علاوه بر جراحی‌های سرپایی و درمان‌های سطحی، ارجاع بیماران در مواردی مانند جراحی چشم و نیاز به پیوند کلیه به کلینیک‌های خیریه مرکز استان کرمان برای پیگیری درمان بود.
رضا فلاح با اعلام این‌که بیش از 2500 بسته معیشتی شامل (حبوبات، کنسروجات، برنج، روغن، آرد و.. ) و 850 ست بهداشتی و البسه بین نیازمندان توزیع شد، از برگزاری دوره آموزشی امداد و کمک‌های اولیه برای 35 نفر و اصلاح موی سر و خدمات بهداشتی برای 30 نفر به‌عنوان خدمات این کاروان خبر داد.
برخورد مردم با داوطلبانی که
برای کمک آمده بودند، بسیار نجیب و متین بود
حسین سام‌زاده مسئول کاروان سلامت کرمان به «شهروند» می‌گوید: کمک‌های مقطعی و زودگذر مثل مسکن عمل می‌کنند؛ مسکن‌هایی که دل مردم رنجور منطقه را خوش کند و برای مدتی لبخند بر لبانشان بنشاند.
او با بیان این‌که برخورد مردم با داوطلبان هلال‌احمر که برای کمک به آنها آمده بودند، بسیار نجیب و متین بود، ادامه می‌دهد:   حتی وقتی بسته‌های مواد غذایی را میان روستاییان توزیع می‌کردیم، خیلی آرام و متین کمک‌ها را دریافت می‌کردند و قدرشناسی و تشکرهایشان شرمنده‌مان می‌کرد. مردمی نجیب و نیازمندی که به
 هیچ وجه متوقع نبودند و با فروتنی رفتار می‌کردند.
عیادت از بیماران بستری در بیمارستان ایرانشهر و برگزاری جنگ‌های شادی توسط گروه هنری استان و مجری شبکه دو و نسیم از دیگر برنامه‌های این کاروان بود. 6 جنگ شادی در روستاها و یک جنگ شادی در شهر ایرانشهر برگزار  شد که برای بیش از 1300 نفر از کودکان لحظات شادی ساخته شد. سام‌زاده که معتقد است کاروان سلامت وظیفه‌اش فقط رسیدن به جسم و معیشت مردم محروم نیست، بلکه سلامت جسمی و روحی در کنار هم برای داوطلبان هلال‌احمر و برگزارکنندگان کاروان سلامت اهمیت دارد، می‌گوید: سلامت فردی نفر به نفر مردم این سرزمین به سلامت اجتماعی و پررنگ‌تر شدن نشاط در جامعه و بالا رفتن سطح زندگی‌ها می‌انجامد.
برای منطقه محروم سیستان اما درحال حاضر چیزی که اولویت دارد آب‌رسانی بهداشتی است که هم سلامت جسم و هم سلامت روح مردم را به دنبال خواهد داشت. مسئول کاروان سلامت استان کرمان می‌گوید: جمعیت هلال‌احمر به‌عنوان یک« ان‌جی‌او »بزرگ تمام تلاش خود را برای کمک‌رسانی به مردم محروم انجام می‌دهد و ما تا جایی که نیاز به حضورمان باشد، هستیم و به رفع مشکلات و کم‌شدن رنج مردم کمک می‌کنیم، اما مسأله مهم این است که همه باید دست‌به‌دست هم دهیم تا بتوانیم کاری زیرساختی انجام دهیم. ما در استان خودمان هم کم محرومیت نداریم؛ کرمان هم مثل سیستان مردم نجیبی دارد که به سختی روزگار می‌گذرانند و در مقابل کمک‌هایی که از طرف نهادها دریافت می‌کنند، قدرشناس هستند.


تعداد بازدید :  203