شماره ۱۴۷۷ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۵ مرداد
صفحه را ببند
نامه‌های ارسال‌نشده مقصر اجرانشدن برنامه رایگان خیابانی
چه کسی برای کنسرت شجریان سنگ ‌اندازی می‌کند؟

نیره خادمی| ظاهرا مقصر اجرانشدن کنسرت رایگان خیابانی همایون شجریان هیچ ‌کس و هیچ چیزی نیست جز نامه‌هایی که نوشته نمی‌شوند، از مرجع درستی ارسال نمی‌شوند یا به مقصد نمی‌رسند.
 همایون شجریان اگر چه پنجشنبه و شنبه اخیر مکان‌های اولویت‌بندی‌شده را برای اجرا با مشورت شهرداری تهران اعلام کرده اما کار پیش نمی‌رود، چون مسئولان وزارت ارشاد معتقدند که شهرداری باید در این‌باره به ارشاد نامه‌نگاری کند. حالا یک منبع آگاه از شهرداری تهران به «شهروند» می‌گوید که ظاهرا ارشاد نمی‌خواهد یا نمی‌تواند کار را جلو ببرد: «وزارت ارشاد از شجریان خواست که به آنها نامه دهد تا برای مجوزها اقدام کنند. هر دو بار هم این کار انجام شد اما بعد از اعلام زمان، قطعات و سه اولویت پیشنهادی گفتند که شهرداری باید، مکان‌ها را تأیید کند.»
توپی که
پاسکاری می‌شود
از اینجا به بعد طرفین هر کدام به راه خود رفته‌اند، شهرداری توپ را به زمین وزارت ارشاد انداخته و وزارت ارشاد آن را به زمین شهرداری برگردانده است. احتمالا این دستگاه‌ها و حتی شرکت کنسرت‌گذار هم می‌دانند که گرفتن مجوز از دستگاه‌های امنیتی ازجمله اماکن و شورای تأمین کار راحتی نیست و برای همین پا پیش نمی‌گذارند و در این میان زمان از بین می‌رود. بنابراین دیگر تا قبل از محرم و صفر کنسرت خیابانی در کار نیست؛ چون همایون شجریان هم هفته آینده برای برگزاری برنامه فرهنگی به خارج از ایران می‌رود. جالب اینکه در این میان مسئولان معاونت هنری وزارت ارشاد به جای پاسخگویی به این ماجرا به سفر کیش رفتند و اتفاقا همان روز خبر آمد که کنسرت خیابانی در کیش برگزار خواهد شد.
حالا این منبع آگاه از شهرداری معتقد است که ارشاد باید برای تأیید مکان‌ها به شهرداری نامه ارسال کند: «طبق قانون کنسرت‌گذار باید مکان، زمان و قطعات را به ارشاد پیشنهاد دهد که شرکت دل آواز به ‌عنوان کنسرت‌گذار این کار را کرده است، بعد هم وظیفه وزارت ارشاد است که به اماکن، شورای تأمین و شهرداری نامه بزند تا مقدمات اجرا را فراهم کند اما
شانه خالی می‌کند.»
کنسرت‌گذار چه وظیفه‌ای دارد؟
بوستان ولایت، بوستان بعثت و میدان مشق باغ ملی اولویت‌های شجریان برای کنسرت است و در حالی از شهرداری و وزارت ارشاد انتظار همکاری دارد که به گفته محسن رجبپور، کنسرت‌گذار موسیقی، مجوزهای اماکن باید با اقدام شرکت کنسرت‌گذار گرفته شود: «در این ‌طور مواقع، مدیریت مکان‌های پیشنهادی باید به ارشاد اعلام کند که بنا به درخواست شرکت کنسرت‌گذار برای اجرا آماده است.»
 او می‌گوید که ابتدا باید کنسرت‌گذار به مدیریت مکان‌ نامه بزند و به ارشاد هم رونوشت کند، بعد مدیریت مکان (شهرداری) باید موافقت یا مخالفت خود را اعلام کند: «در این‌مورد شهرداری باید در نامه‌ای اعلام کند که بنا به توافق با موسسه می‌خواهیم در این سه مکان کنسرت برگزار کنیم.» آن طور که این کنسرت‌گذار توضیح داده حتی هماهنگی مجوزهای اماکن را هم کنسرت‌گذار باید انجام دهد: «مثلا اگر بخواهیم در برج میلاد اجرا کنیم، بعد از ارسال نامه به مدیریت و تعیین روز، آنها به ارشاد نامه می‌نویسند. در ادامه دو نامه از طرف برگزار‌کننده و مدیریت مکان برای حراست و اماکن فرستاده می‌شود و دفتر موسیقی بعد از گرفتن استعلام‌ها برای مجوز اقدام می‌کند.»
احتمالا همایون شجریان هم خواسته یا ناخواسته در کنار ارشاد و شهرداری برای نامه‌نگاری‌ برای مکان‌های کنسرت تعلل کرده است. به نظر می‌رسد هیچ‌کدام از مسئولان وزارت ارشاد هم تمایلی به پاسخگویی در این‌باره ندارند و تماس و پیام‌های خبرنگار «شهروند» برای گرفتن پاسخ دقیق را بی‌پاسخ گذاشتند.


تعداد بازدید :  701