شماره ۱۴۷۷ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۵ مرداد
صفحه را ببند
نخستین زن مسلمان سومالیایی آمریکایی در کنگره آمریکا

ایلهان عمر، زن مهاجر سومالیایی آمریکایی که اتفاقا مسلمان نیز هست، توسط انتخابات مقدماتی حزب دموکرات در ایالت مینه‌سوتا پیروز شد. به این ترتیب ایلهان عمر نخستین زن مسلمانی است که به کنگره آمریکا راه خواهد یافت. البته در انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا تاکنون 146 زن در مرحله مقدماتی پیروز شده‌اند. به‌طور کلی در این دور از انتخابات زنان مشارکت بسیار زیادی دارند.
ایلهان عمر که 36‌سال دارد، مهاجری است که در‌ سال 1990 از جنگ داخلی سومالی به همراه خانواده‌اش گریخت و به کنیا رفت. او مجبور شد 4‌سال به همراه خانواده‌اش در کمپ‌های مهاجران در کنیا بماند و سپس به آمریکا مهاجرت کرد. ایلهان عمر در طول مبارزات انتخاباتی خود با حملات اسلام‌هراسانه زیادی روبه‌رو شد. تحلیلگران اما پیش‌بینی می‌کنند با توجه به جایگاه خوبی که ایلهان عمر در افکار عمومی دارد، به راحتی می‌تواند در انتخابات ماه نوامبر پیروز شود. خودش می‌گوید، رفتار ترامپ و سیاست ترسی که او به راه انداخته، او را وادار کرده تا وارد مبارزات انتخاباتی شود.
کنگره آمریکا درحال حاضر تنها دو نماینده مسلمان دارد که هر دوی آنها مرد هستند. شعارهایی که عمر با استفاده از آنها توانست توجه افکار عمومی را به خود جلب کند، تکیه بر خدمات بهداشتی ارزان‌قیمت و تحصیل رایگان برای همه افراد بود. نکته جالب این است که رأی‌دهندگان در مینه‌سوتا بسیار سنتی رأی می‌دهند. برای مثال آنها نماینده قبلی خود را برای 6 دور پیاپی به کنگره فرستاده بودند تا اینکه او به‌عنوان دادستان انتخاب شد و حال رأی‌دهندگان در اقدامی تعجب‌برانگیز به ایلهان عمر رأی داده‌اند.

 


تعداد بازدید :  1116