شماره ۱۴۷۷ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۵ مرداد
صفحه را ببند
کارت‌پستال‌های مشروطه

نمایشگاه کارت‌‌پستال‌های «مشروطه» به مناسبت یک‌صد و دوازدهمین سال صدور فرمان مشروطیت در موزه عکسخانه شهر افتتاح شده و تا 12شهریور برپاست. این نمایشگاه بخشی از آرشیو شخصی و گرانبهای ناصرالدین حسن‌زاده است که خود از نوادگان یکی از مشروطه‌خواهان تبریز است. در نمایشگاه کارت‌پستال‌های «مشروطه» 46 کارت‌پستال این دوران شامل عکس مجاهدین مشروطه تا جشن‌های سالگرد مشروطه به نمایش در آمده است. انقلاب مشروطه یا جنبش مشروطه‌خواهی یکی از بزرگترین رویدادهای سیاسی در تاریخ ایران جدید بود. جنبش مشروطه‌خواهی، انقلاب مشروطه یا جنبش مشروطه  مجموعه‌ کوشش‌ها و رویدادهایی است که به امضا کردن فرمان مشروطه توسط مظفرالدین شاه قاجار در ۱۴ مرداد ۱۲۸۵ خورشیدی انجامید و تا دوره محمدعلی شاه قاجار برای تبدیل حکومت استبدادی به حکومت مشروطه ادامه یافت و منجر به تشکیل مجلس شورای ملی و تصویب نخستین قانون اساسی کشور ایران شد.

شهرآرا
ابراهیم اسکندری دغدغه اضمحلال و فراموش شدن عناصر و نمادهای شهری نظیر اتوبوس‌های دوطبقه، تاکسی پیکان، جعبه‌های پست و باجه‌های تلفن را دارد. او توجه مخاطب را به جزییاتی که معمولا سرسری گرفته می‌شوند جلب می‌کند و اشیـا و ابزاری که باوجود بار تاریخی و احساسات و خاطراتی که به همراه خود دارند، به دست فراموشی سپرده شده‌اند را به صحنه امروز باز می‌گرداند. همه چیز در ایران تغییر می‌کند، خیلی از اوقات به گذشته و تاریخ اهمیتی داده نمی‌شود و همزمان عناصری هستند که مخصوصا به محاق فراموشی رانده می‌شوند تا از حافظه جمعی زدوده شوند. زندگی ایرانی که به سهولت بریده و کوتاه و بی‌سرانجام می‌شود.
پیکان تحت لیسانس برای 38 سال در ایران تولید شد. در سال‌های اولیه مالکیت اتومبیل پیکان نشانه از «رسیدن» بود: رسیدن به وضعیت اجتماعی مطلوب و امید به رفاه در آینده. نخست وزیر وقت آرزوی یک پیکان برای هر ایرانی را به شعاری اقتصادی مبدل کرد: بخشی از «خواب ایرانی»؛ ولخرجی ملی و سرخوشی و مستی از آشامیدن دلارهای نفتی آسان. بعد از انقلاب پیکان زرق و برق خود را از دست داد، پیکان «جوانان» از رده تولید خارج شد و پیکان «کار»، ابتدایی و محکم، تنها انتخاب مردمی شد که صبورانه برای به دست آوردن آن صف کشیدند. چند سال بعد از جنگ مالکیت پیکان نشانی از شکست داشت، تعلق داشتن به طیف گسترده‌ای از مردم نجیبی که سال‌های خشونت و جنگ را تحمل کرده بودند.
«شهرآرا» تا 31مرداد در گالری پروژه‌های آران برپاست.


تعداد بازدید :  655