شماره ۴۳۵ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۳ آذر
صفحه را ببند
روي خط خبر

رئیس انجمن علمی بهداشت محیط ایران: نیترات بالا باعث بروز بیماری‌های خونی می‌شود
فارس| «نیترات بالا در مواد خوراکی و محیط زندگی باعث بروز بیماری‌های خونی می‌شود که برای کودکان و زنان باردار خطرناک است.» این را رئیس انجمن علمی بهداشت محیط ایران اعلام و به وجود نیترات در آب اشاره کرد. «این موضوع را باید از دو دیدگاه ببینیم، یکی کل کشور و دیگری شهرهایی که مانند تهران ناگهانی جمعیتشان زیاد شده است.» علیرضا مصداقی‌نیا به فارس گفت: «منابع آب محدود است و کشوری نداریم که پرآب باشد بلکه خشک است و در آن باران و برف کم‌می‌آید در نتیجه باید رعایت‌های لازم را داشته باشیم. این در حالی است که آب تهران همیشه خوب بوده است هر چند  اکنون از آنالیز دقیق آب اطلاعی ندارم.» به گفته مصداقی‌نیا، نیترات بالا در آب باعث سرطان‌زایی نمی‌شود بلکه باعث ایجاد بیماری‌های خونی می‌شود که برای کودکان و زنان باردار خطرناک است. این گروه‌ها باید در زمانی که نیترات آب بالاست از آبی استفاده کنند که مطمئن باشند نیترات کمتری دارد مانند آب بطری شده که مناسب است. رئیس انجمن علمی بهداشت محیط ایران در مورد دلیل وجود نیترات در آب گفت: «وقتی منابع آب محدود است و ناچار می‌شوند مقداری از آب زیرزمینی و چاه‌ها، آب را تأمین کنند نیترات ممکن است در سفره‌های زیرزمینی افزایش یافته باشد و در آن موقع ما را دچار مشکل می‌کند.»

براساس بخشنامه قالیباف؛ تبادل اطلاعات سازمانی شهرداری در شبکه‌های اجتماعی ممنوع شد
شهروند| طی بخشنامه‌ای از سوی محمدباقر قالیباف، تبادل اطلاعات سازمانی شهرداری تهران در شبکه‌های اجتماعی ممنوع شد. محمدباقر قالیباف، شهردار تهران طی بخشنامه‌ای خطاب به معاونان، مشاوران، شهرداران مناطق بیست و دوگانه، مدیران کل ستادی و مدیران عامل سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه هر گونه تبادل اطلاعات سازمانی اعم از مکاتبات اداری، تنظیم قرارهای ملاقات مدیران، انتشار گزارش جلسات اداری در شبکه‌های اجتماعی چون Tweeter، instagram، facebook و شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر موبایل و تبلت از قبیل viber، whatsapp و امثال آن (از جمله شبکه‌های اجتماعی داخلی) را اکیدا ممنوع اعلام کرد. همچنین در این بخشنامه آمده است:  ایجاد پست الکترونیکی، ارسال و دریافت نامه الکترونیکی و ایجاد سایت و وبلاگ برای انجام امور سازمانی باید صرفا در دامنه www. tehran. ir یا دامنه داخلی شهرداری تهران در آدرس www.tehran. ir صورت گیرد. لذا هرگونه اقدام و فعالیت غیر از موارد اعلامی (در صورت ضرورت) مستلزم هماهنگی لازم با سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات بوده و آن سازمان نیز موظف به ایجاد زیرساخت‌های لازم و جایگزین و ارایه سرویس‌های لازم در این ارتباط است. براساس این بخشنامه، حراست کل ناظر به حسن اجرای این بخشنامه بوده و در صورت مشاهده موارد مغایر موظف است مراتب را از طریق مراجع ذیربط پیگیری و اقدام کند. بنا بر آنچه در متن این بخشنامه آمده است صفحات رسمی شهرداری تهران در شبکه‌های اجتماعی کماکان با مسئولیت سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات و حدود تعیین شده اجازه فعالیت دارند.

37 درصد معتادان دارای تحصیلات تکمیلی هستند
شهروند| یک‌میلیون و 325هزار معتاد شناسایی شدند که 90.7درصد آنان مرد و 9.3درصد زن هستند. همچنین کرمان با 4.75درصد بیشترین شیوع و زنجان با 0.96درصد کمترین شیوع را دارد.
عارف وهاب‌زاده، مدیرکل فرهنگی ستاد مبارزه با موادمخدر با اعلام این مطلب گفت: بیشترین گروه سنی که درگیر اعتیاد می‌شود، گروه سنی 35 تا 39سال و 20 تا 24سال است. همچنین 64درصد معتادان متاهل و 37درصد آنها دارای تحصیلات تکمیلی هستند. وهاب‌زاده با اشاره به طرح شیوع‌شناسی مصرف موادمخدر در سال 90 توضیح داد: مهم‌ترین علل شیوع اعتیاد کسب لذت، کنجکاوی و تفریح است. از سال 2008 تا 2012میلادی بیش از 28هزار تن تریاک در جهان تولید شده و همچنین سطح زیرکشت خشخاش در افغانستان 36درصد افزایش یافته است. او در مراسم اختتامیه جشنواره دانشگاه پاک که از مهرماه سال 92 آغاز شده بود، با ارائه آماری ناشی از اعتیاد اظهار کرد: 65درصد همسرآزاری‌ها، 55درصد طلاق‌ها، 30درصد کودک‌آزاری‌ها و 25درصد قتل‌ها ناشی از اعتیاد است. او سپس به مقایسه برنامه‌های پیشگیری ایران و سایر کشورها پرداخت و گفت: 97درصد مدارس اسکاتلند تحت پوشش برنامه‌های پیشگیری هستند، اما در کشور ما تنها در 8درصد از مدارس برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد عرضه شده است. وهاب‌زاده در پایان با اشاره به اقداماتی که قرار است در دانشگاه انجام شود، توضیح داد: پایش و ارزشیابی مستمر برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد، تربیت کادر متخصص از طریق آموزش کارشناسان و اساتید دانشگاه، تولید بسته‌های استاندارد آموزشی پیشگیری از اعتیاد با رعایت نیازسنجی مخاطبان و برنامه‌هایی از این قبیل در دستور کار است.

 


تعداد بازدید :  315