شماره ۴۳۵ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۳ آذر
صفحه را ببند
رئیس سازمان میراث فرهنگی در جمع فعالان صنعت هتلداری:
باید در ۱۱‌سال آینده، ۲۵۰ هتل ۴ و 5 ستاره بسازیم

شهروند| در 11‌سال آینده باید تعداد هتل‌های
 4 ستاره در کشور دو برابر شود تا گره بزرگ گردشگری ایران را باز کند. جذابیت‌های گردشگری کشور سال‌های‌سال است با مشکلی بزرگ به نام کمبود هتل گره خورده. کمبودی که حتی افق 1404 و هدف‌گذاری ورود سالانه 20‌میلیون گردشگر به کشور را با چالشی بزرگ روبه‌رو کرده است. نسخه حل این مشکل، ساخت سالانه 20 تا 25 هتل در 11‌سال آینده است، نسخه‌ای که به گفته رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، «باید تعداد هتل‌های موجود در کشور را دو برابر کند» تا مشکل هتل گردشگران حل شود.  مسعود سلطانی‌فر در گردهمایی فعالان صنعت هتلداری و مسئولان سازمان میراث فرهنگی، با اشاره به این‌که اکنون‌هزار و 60 هتل در کشور موجود است که 120 تا 130 هتل آن 4 و 5 ستاره هستند، گفت: «براساس محاسبات اگر هر هتل 4 یا 5 ستاره 300 یا 400 اتاق داشته باشد و هر گردشگری که به داخل کشور می‌آید در طول سال، یک هفته اقامت کند، تا افق 1404 این 120 یا 130 هتل باید به 400 هتل افزایش بیابد. یعنی در 11‌سال آینده باید 250 هتل 4 یا 5 ستاره ساخته شود که می‌شود هر‌سال 20 تا 25 هتل.» او ادامه داد: «اکنون حداقل بین 50 تا 100 هتل داریم که پیشرفت فیزیکی آنها از صفر تا 95‌درصد است. همچنین دو هتل روبه‌روی فرودگاه امام با مشارکت و سرمایه‌گذاران خارجی‌ها درحال ساخت است. بخشی از آن 3 ستاره و بخش دیگر  4 ستاره است.»
رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در میان فعالان صنعت هتلداری، با بیان این‌که یک‌سال زودتر ردیف‌های پیشنهادی مرتبط با فعالیت‌هایمان را ارایه داده‌ایم، بر ارایه نظرات بخش خصوصی برای توسعه این بخش تأکید کرد و گفت:  «هرچه زودتر نظرات خود را به ما اعلام کنید تا بعد از 4‌سال نگویند نظرات بخش خصوصی در برنامه ششم سازمان لحاظ نشده است. هنوز برنامه جای بحث دارد و هنوز جمع‌بندی کامل نکرده‌ایم، اما از آن‌جا که باید بتوانیم نقشه راه مشخصی داشته باشیم، با فشاری که به معاونت راهبردی آورده‌ایم، پذیرفته‌اند برنامه‌ای را به‌عنوان برنامه شش ساله ارایه کنیم و موفق شدیم برنامه پیشنهادی 6 ساله را در بخش ردیف‌ها و اعتبارات، تهیه و تقدیم کنیم که براساس آن، پیشنهاد بودجه 94، برشی از این برنامه 6 ساله خواهد بود.» سلطانی‌فر، بار دیگر به مثبت شدن روند ورود گردشگران به کشور اشاره کرد و ادامه داد:  «بر اساس آمار پلیس مهاجرت ناجا، بعد از سال‌ها روند ورود و خروج گردشگران در 4 ماه اخیر مثبت بوده است لذا امیدواریم در ماه‌های آینده نیز این تراز استمرار پیدا کند، هرچند طبیعی است در فروردین ماه این تراز برعکس شود؛ چون هم فصل تعطیلات ایرانی‌هاست و هم فصل گردش خارجی‌ها نیست، ولی این نکته باارزش بود که در سه ماه تابستان، تراز گردشگری در ایران مثبت باشد.»
او در ادامه درخصوص پروژه‌هایی که برای گرفتن تسهیلات به صندوق توسعه ملی معرفی شده است، هم گفت:  «بیش از 800‌میلیارد تومان پروژه به صندوق توسعه ملی معرفی کرده‌ایم. تقریبا همه آنها بیش از 50‌درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند. باید علت کند حرکت کردن بانک‌ها درباره تسهیلات مربوط به پروژه گردشگری در جلسه بررسی شود؛ چون ما تا حد امکان دقت لازم را در بررسی پروژه‌های سرمایه‌گذاری گردشگری داشته‌ایم.» رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درباره تخلفات شهرداری‌ها و گرفتن عوارض از هتل‌ها که مورد انتقاد هتلداران در این جلسه بود، هم یادآور شد «در برخی از شهرها، شهرداری‌ها در صنعت هتل‌سازی با ما همکاری داشته و حتی عوارض را صفر کرده‌اند. مانند اصفهان و تهران. کرمانشاه نیز درحال پیگیری است. ولی باید مشابه این تخلفات پیگیری شود.» سلطانی‌فر همچنین درباره خانه مسافرها   با طرح پرسشی مبنی بر این‌که اگر خانه مسافرها را مانند سابق رها می‌کردیم و نظارتی روی آن نداشتیم، خوب بود یا این‌که اکنون نظام ساماندهی آن درحال تدوین است؟ گفت: «درباره این‌که باید فعالیت خانه‌مسافرها با مجموعه هتل‌ها هماهنگ شود، موافق با نظر هتلداران هستم و معتقدم باید حتی‌الامکان مدیریت خانه‌مسافرها با هماهنگی جامعه هتلداران پیش برود تا در فصول پیک گردشگری، از ظرفیت آنها استفاده شود. ولی در زمان غیرپیک، از امکانات هتل‌ها بهره‌برداری شود.» او درباره نرخ‌گذاری هتل‌ها هم ادامه داد: «ما به صورت کلی موافق هستیم که نقش خود را از تصدی‌گری کمرنگ کنیم. مشکلات ما در این بخش زیاد است. 10‌سال تغییرات وسیع و بلاتکلیف رخ داده و شوراهای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این چند‌سال تشکیل نشده بودند. ما درباره همه آنها تصمیم‌گیری کردیم و بسیاری از کارگروه‌ها، کمیته‌ها و شوراهای قانونی مرتبط با سازمان میراث فرهنگی را دوباره تشکیل دادیم تا همه در یک چارچوب قانونی فعالیت کنند. نرخ‌گذاری مشکلی نیست. اگر توانستیم به فرمولی برسیم که مثل بقیه امور صنفی کشور، امکان این‌که دستگاه حاکمیتی این تصدی را واگذار کند، حتما آن کار را انجام می‌دهیم. اگر به فرمولی برسیم که چارچوب‌ها رعایت شود، مشکلی در زمینه نرخ‌گذاری و... نداریم.»
هتل‌ها ۴ ستاره نیستند
 اما پول هتل ۴ ستاره را می‌گیرند
در این گردهمایی، رئیس اتحادیه هتلداران استان تهران با اشاره به این‌که متأسفانه برخی هتل‌ها ۴ ستاره نیستند اما پول هتل ۴ ستاره را  از مردم می‌گیرند، گفت: «هدف از استانداردسازی چیست؟ اگر هدف این است که هتل‌ها استاندارد و براساس آن درجه‌بندی شوند معتقدم روش اجرایی این موضوع غلط است. » محمدعلی فرخ‌مهر، با بیان این‌که درحال حاضر در تهران 90 هتل برای استانداردسازی اعلام آمادگی کرده‌اند، خاطرنشان کرد:  «گروهی از هتل‌ها هستند که حق‌شان 4 ستاره نیست اما پول 4 ستاره را از مردم می‌گیرند.»
خانه‌های استیجاری
سرمایه میلیاردی هتل‌ها را برای خود برمی‌دارند
به گزارش تسنیم، حمیدسجادیان عضو هیات‌مدیره جامعه هتلداران گفت:  «آیا سازمان میراث فرهنگی مطالعات نیازسنجی برای ساخت هتل‌ها را انجام داده است؟ این درحالی است که در کنار هتل‌ها، خانه‌های استیجاری سرمایه میلیاردی هتل‌ها را برای خود برمی‌دارند.»  همچنین، رئیس جامعه هتلداران شیراز هم در گردهمایی فعالان صنعت هتلداری و مسئولان سازمان میراث فرهنگی گفت:  «2پدیده رؤسای قبلی سازمان روی دست جامعه هتلداران گذاشتند که یکی چادر و دیگری خانه استیجاری بود. لذا تقاضا داریم این دو را ساماندهی کنید.» او ادامه داد: «در شیراز به اسم گردشگری سلامت، بیمارستان‌ها در داخل خود هتل ایجاد کرده‌اند که با این وجود در مقابل ما هم می‌توانیم 4 اتاق هتل خود را به کلینیک تبدیل کنیم.»


تعداد بازدید :  253