شماره ۴۳۵ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۳ آذر
صفحه را ببند
خبر

نقص در چراغ‌ها، عاج لاستیک‌ها و نامیزان بودن فرمان جریمه دارد
تشدید برخورد با خودروهای دارای نقص فنی
ایسنا| فرمانده یگان عملیات و کنترل طرح‌های ترافیکی پلیس راهور از تشدید برخورد با خودروهای دارای نقص فنی و شرایط غیراستاندارد همزمان با فصل سرما خبر داد و جرایم و نمره‌های منفی مربوط به این تخلفات را تشریح کرد.  سرهنگ سعید سپهری با تأکید بر این‌که هر نوع نقص و تغییر در وضع ظاهری و فنی و استاندارد خودرو که منجر به کاهش ضریب ایمنی در رانندگی شود، برابر قانون دارای مجازات‌هایی است، افزود:  خروج بیش از حد گازهای آلاینده، وجود آلودگی صوتی، خروج خودرو از استانداردهای اولیه کارخانه، نقص در سامانه روشنایی، تغییر رنگ، نامیزان بودن فرمان، نداشتن عاج لاستیک‌ها، نداشتن برف پاک‌کن، زنجیر چرخ،‌ شکستگی شیشه جلو، نقص در کمربند ایمنی و ایربگ، نقص در سامانه ترمز ضدقفل و... ازجمله مواردی است که برابر قانون تخلف محسوب شده و پلیس با آن برخورد خواهد کرد.  او با اعلام جرایم در نظر گرفته شده در قانون برای این تخلفات اظهار کرد:  نقص فنی در سامانه روشنایی خودرو به هنگام شب ازجمله تخلفاتی است که بخش زیادی از تصادفات رانندگی نیز به علت آن رخ داده است و متاسفانه شماری از رانندگان اطلاع ندارند که این نقص، جرایم سنگینی به دنبال دارد و اگر چنانچه خودرویی به هنگام شب فاقد سیستم روشنایی باشد علاوه بر جریمه 500‌هزار ریالی، سه نمره منفی نیز در گواهینامه راننده‌اش ثبت خواهد شد. اگر این وسیله از نوع عمومی یا سنگین باشد نمره منفی شش می‌گیرد.  سپهری، نداشتن وسایل ایمنی سالم و متناسب با فصل نظیر زنجیر چرخ، لاستیک یخ‌شکن، نقص در برف پاک‌کن و سیستم بخاری را دارای جریمه 300‌هزار ریالی عنوان کرد و گفت: نداشتن لاستیک با عاج مناسب یا استفاده از لاستیک فرسوده نیز ازجمله تخلفاتی است که جریمه‌ 300‌هزار ریالی به دنبال خواهد داشت.
فرمانده یگان عملیات و کنترل طرح‌های ترافیکی پلیس راهور با بیان این‌که رانندگی با وسایل نقلیه دودزا 300‌هزار ریال جریمه به دنبال دارد، گفت: نداشتن تجهیزات پیش‌بینی شده و برگ بازبینی سلامت در وسایل نقلیه عمومی نیز منجر به جریمه 300‌هزار ریالی راننده خواهد شد.  او با اشاره به استفاده برخی مالکان خودروها از لاستیک‌های خارج عرف و استاندارد که اصطلاحا به آن عنوان اسپورت کردن خودرو را می‌دهند، گفت:  استفاده از این لاستیک‌ها نیز 400‌هزار ریال جریمه به دنبال دارد.  به گفته سپهری، وجود نقص فنی در چراغ‌های جلو، عقب، ترمز و راهنما نیز 300‌هزار ریال جریمه خواهد داشت که البته این نقص فنی اگر هنگام شب و برای چراغ جلو رخ دهد جریمه آن همان‌طور که گفته شد 500‌هزار ریال با سه نمره منفی برای خودروهای شخصی و شش نمره منفی برای خودروهای عمومی و سنگین خواهد بود.

مهاجرت درختان بلوط به ارتفاعات
 شهروند| مدیر پروژه حفاظت از زاگرس مرکزی گفت:  به دلیل دخالت انسان در محیط زیست، مرز رویش درختان بلوط در ارتفاعات زاگرس رو به افزایش است به گونه‌ای که به سمت ارتفاعات درحال مهاجرت هستند. شیرین ابوالقاسمی اظهار کرد: درختان بلوط در ارتفاعات حدود ‌هزار متر در منطقه زاگرس رویش دارند که امروزه با دخالت انسان در طبیعت این ارتفاع به حدود‌ هزار و 200 رسیده است. او افزود: درواقع بلوط‌ها در منطقه زاگرس درحال مهاجرت هستند و به ارتفاعات نقل مکان می‌کنند، چون زیست و رویش آنها در پایین دست با مشکل مواجه شده است. او ادامه داد:  در چند‌سال گذشته آفات زیادی همچون کرم خراط، کرم جوانه‌خوار و سیاه‌شدگی درختان، بلوط‌ها را تهدید می‌کند و آمارها نشان می‌دهد یک پنجم درختان بلوط از بین رفته‌اند. ابوالقاسمی گفت:  12‌میلیون هکتار جنگل در کشور وجود دارد که از این میزان 1.5‌میلیون هکتار در شمال، 5‌میلیون و 700‌هزار هکتار در جنگل‌های بلوط غرب زاگرس و بقیه در مناطق دیگر مانند ارسباران و جنگل‌های حرا در جنوب کشور وجود دارند. او افزود: از این میزان وسعت جنگل‌های بلوط غرب زاگرس، حدود یک‌میلیون هکتار آن به علت بروز آفات، بیماری‌ها و برداشت‌های بی‌رویه از بین رفته‌اند. مدیر پروژه حفاظت از زاگرس مرکزی گفت: خشک شدن تالاب‌ها موجب بروز پدیده ریزگردها به‌ویژه در غرب کشور شده که تأثیر بسزایی در روند رشد درختان بلوط گذاشته و قدرت رشد و زادآوری آنها را کاهش داده است. او با بیان این‌که بیماری‌ها عامل ثانویه نابودی درختان بلوط است، افزود: تغییر اقلیم، دخالت‌های بی‌رویه انسان و تخریب زیستگاه‌ها موجب تغییر کمربند رویش درختان بلوط در ارتفاعات زاگرس شده است.
ابوالقاسمی به نقش جوامع محلی در زمینه حفاظت از درختان بلوط اشاره کرد و گفت:  طرح «هر مدرسه یک نهالستان» با همکاری دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست در منطقه درحال اجرا است که براساس این طرح هر دانش‌آموز یک نهال بلوط را به مدت یک‌سال در گلدان پرورش می‌دهد.
 او افزود:  دفتر تسهیلات کوچک محیط‌زیست در سازمان ملل نیز کمک کرد این طرح درچند روستا اجرا شود و اکنون درحال گسترش آن در 10 تا 11 استان منطقه زاگرس هستیم که این کار با همکاری سازمان محیط‌زیست و آموزش و پرورش انجام می‌شود.


تعداد بازدید :  335