شماره ۴۳۵ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۳ آذر
صفحه را ببند
گزارش «شهروند» از برگزاری سفرنامه سلامت و امید در جوانرود
سنگ تمام خیرین برای ساخت پایگاه امدادی و خانه سلامت
کمک 2معلم بازنشسته با تقبل هزینه خرید دارو و اهدای زمین

سعید درویشی| در زیر پای کوه شاهو و تپه‌الله‌اکبر و دامنه‌ای که در دل پاییز هنوز سرسبزی داشت، بارش آسمان در صبح جوانرود دلربایی می‌کرد. در زبان کردی به جوانرود می‌گویند جوانرو. شهری که درون یک دره واقع شده و کوهستانی است به‌طوری که کوه شاهو به صورت دیواره‌ای در حدود ۴ کیلومتری شمال آن قرار گرفته‌ است.
 روز گذشته سفرنامه سلامت و امید که اکنون به استان کرمانشاه رسیده است، در جوانرود برگزار شد. به‌سان دیگر سفرنامه‌های سلامت‌وامید، چادرهای مختلف بهداشت و درمان که به تونل سلامت مشهور هستند در کنار هم ردیف شده بودند و پزشکان و کارشناسان بهداشت داوطلب جمعیت هلال‌احمر به‌طور رایگان بیماران را معاینه می‌کردند.
در چادر متخصص جراحی عمومی، یک پزشک مجرب مشغول معاینه بود. دکتر فتاح فرخی 68ساله رئیس سازمان نظام پزشکی استان کرمانشاه است. از پزشکان مشهور استان که حتی در طول 8‌سال جنگ تحمیلی، استان خود را ترک نکرد و در خدمت بیماران بود. او دیروز بیماران و مراجعانی را معاینه می‌کرد که مورد جراحی داشتند و برای پیگیری و درمان بیشتر آنان را به جمعیت هلال‌احمر استان کرمانشاه معرفی می‌کرد.
مردی زانوانش را به دکتر فرخی نشان داد و از دردی که اذیتش می‌کرد شکایت کرد. دکتر برای جعفر دستور معالجه طبی نوشت و دارو تجویز کرد.
پیرمردی که آرتروز داشت به دکتر فرخی گفت:  یک پزشک برای او درمان نوشته است. دکتر فرخی به او گفت که همان درمان را ادامه بدهد. پیرمرد می‌گفت که ناراحتی قلبی هم دارد آیا کپسول‌هایی که دکتر فرخی برایش تجویز کرده بر قلب او تأثیر می‌گذارد. دکتر به او اطمینان داد اگر کپسول‌ها را هنگام غذا بخورد مشکلی برای او پیش نمی‌آید.
پیرمرد 70 ساله‌ای می‌گوید دیسک کمر دارد. دکتر فرخی برای او ام‌آرآی نوشت تا به مرکز تخصصی ارجاع و عمل جراحی شود.
رستم مردی میانسال بود که از ناراحتی کیست مفصل دست رنج می‌برد. دکتر برای او تزریق آمپول موضعی تجویز کرد.
درد آرنج، توده انگشت پا، سنگ کلیه، گواتر، کیست زانو و شکستگی لگن از دیگر مواردی بودند که باعث شده بود افراد در چادر جراحی تخصصی سفرنامه سلامت‌وامید در جوانرود حاضر شوند.
پس از باران صبح، هوا آفتابی شد. در یکی از چادرهای پزشک عمومی، دکتر رقیه امینی مشغول معاینه بیماران بود. خانمی که با کودکش آمده بود سونوگرافی تقاضا کرد. پدری نیز با پسر کوچکش آمده بود. می‌گفت پسرش درد شکم دارد؛ دکتر برای او آزمایش نوشت.
جلوی چادر مجمع خیرین سلامت کشور، لقمان تبریزی رئیس اجرایی روابط‌عمومی مجمع می‌گوید که از صبح چند نفر برای فرزند بیمار خود تقاضای کمک هزینه درمان کرده‌اند.
عادل شفیعی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان کرمانشاه که برای حاضران در مراسم سخنرانی می‌کرد گفت که همزمان با برگزاری سفرنامه سلامت‌وامید در استان کرمانشاه، 10 کاروان سلامت نیز به روستاها و مناطق محروم جوانرود اعزام شده‌اند.
او خبر خوبی نیز به بیماران کم‌بضاعت داد و گفت: اقلام دارویی به ارزش 40‌میلیون تومان به بیماران نیازمند اعطا و 6‌هزار بسته غذایی در مناطق کم‌برخوردار بین نیازمندان توزیع می‌شود.
در چادر مشاوره بهداشت محیط نیز بروشورهایی درخصوص افزایش اطلاعات عمومی درخصوص مسائل بهداشتی و مضرات دخانیات توزیع ‌شد.
در یکی از چادرهای پزشک عمومی، دکتر محمدصالح کامرانی مشغول معاینه بیماران بود. در فهرست بیماران مراجعه‌کننده به این چادر بیمارانی با مشکلات کلیوی، فشار خون، قند خون، قلبی، پروستات، سردرد، درد معده، واریس و ... دیده می‌شد. در بخش دیگر سفرنامه، غفور سلیمانی داوطلب نابینای هلال‌احمر جوانرود نیز دقایقی برای حاضران سخنرانی کرد. او که با وجود نابینایی توانسته مدرک کارشناسی ارشد علوم سیاسی را کسب کند از مسئولان تقاضا کرد به کمبود شغل برای معلولان و نابینایان رسیدگی کنند.
در بخش دیگری از سفرنامه سلامت‌وامید در جوانرود، خیرین و مسئولان شهرستان با نوعدوستی مثال‌زدنی، برای کاهش آلام انسانی و تأمین سلامت انسان‌ها پیشقدم شدند.
سیدنجیب میرانی، بخشدار مرکزی شهرستان جوانرود 3‌هزار مترمربع زمین به ارزش150‌میلیون تومان با همکاری شورا و دهیاران برای احداث پایگاه امدادونجات جاده‌ای اهدا کرد.
ناصر وکیلی، رئیس شورای اسلامی شهر جوانرود به منظور ساخت خانه سلامت 10‌میلیون تومان را به نمایندگی از شورا و شهردار تقبل کرد.
احمد قبادی، دهیار دهستان بیاشوش 300مترمربع زمین مسکونی به ارزش 60‌میلیون تومان برای ساخت خانه سلامت اهدا کرد.
علی قیطولی دهیار شروینه به نمایندگی از شورا و دهیاری، 150مترمربع زمین مسکونی به ارزش 15‌میلیون تومان در مرکز بخش شروینه را برای ساخت خانه سلامت اهدا کرد.
محمدعلی رضایی، عضو شورای اسلامی شهر جوانرود تهیه 200سبد کالا را برای خانواده‌های نیازمند تقبل کرد.
علی ویسی، معلم بازنشسته شهرستان جوانرود نیز 3000مترمربع زمین به ارزش 50‌میلیون تومان را برای ساخت پایگاه امدادونجات جاده‌ای اهدا کرد.
رفعت منوچهری دیگر معلم بازنشسته کمک هزینه داروی 500بیمار را تقبل کرد.
ساعت 12ظهر سفرنامه سلامت‌وامید در حالی در جوانرود به پایان رسید که مردم از برنامه رضایت داشتند و با خوشنودی محل برگزاری سفرنامه را ترک می‌کردند.


تعداد بازدید :  262