شماره ۴۳۵ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۳ آذر
صفحه را ببند
بازدید وزیر ارشاد از نمایشگاه هفت‌نگاه
هنرمندان و روزنامه‌نگاران مشمولِ عفوِ مالیاتی می‌شوند

شهروند| نمایشگاه هفت‌نگاه همچنان با موفقیت به فروشِ خود ادامه می‌دهد و این در حالی است که روزِ شنبه، ‌وزیرِ فرهنگ و ارشادِ اسلامی از این نمایشگاه در فرهنگسرای نیاوران دیدار کرد و یک خبرِ خوب هم داشت؛ این‌که تلاش می‌کند همه هنرمندان اعم از هنرمندان عرصه تجسمی، سینماگران، هنرهای نمایشی، روزنامه‌نگاران مشمول عفو مالیاتی شوند.
در این دیدار، علی مرادخانی معاون هنری و مجید ملانوروزی مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی نیز او را همراهی می‌کردند و مسئولانِ هفت‌نگاه، توضیحاتی درخصوص سابقه هفت‌ساله «هفت‌نگاه»، نحوه گردآوری آثار، شیوه قیمت‌گذاری و چشم‌انداز این فروش‌ سال هنرهای تجسمی به او ارایه دادند؛ اما جنتی در این خصوص گفت: «در مدتی که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستم این نمایشگاه جزو فعالیت‌های نو و خلاقانه است و کمتر از این دست فعالیت‌ها را شاهد بودم این‌که یک مجموعه آثار هنری در یک مکان جمع شده‌اند و آثار هنرمندان جوان که تازه به میدان هنر پا گذاشته‌اند و آثارشان در کنار هنرمندان پیشکسوت و باسابقه عرضه شده یک حرکت ارزنده است. مهم‌ترین مسأله این است که روی این کار تبلیغ شود تا مردم از آن استقبال و بازدید کنند تا اگر خرید هم نمی‌کنند بیایند و از نزدیک این آثار هنری را ببینند تا بیشتر با هنر آشنا شوند. این مسأله مقدمه‌ای است برای خرید اثر هنری و درک بیشتر آن توسط عموم مردم. بعضی وقت‌ها عامه مردم ارزش واقعی آثار هنری را درک نمی‌کنند و وقتی وارد چنین میدان‌هایی شوند، با ارزش آن آشنا و خرید آثار هنری خواهند کرد و از این آثار نگهداری می‌کنند. طبیعی هم است که این آثار به مرور زمان ارزش‌افزوده نیز خواهد داشت و می‌تواند یک سرمایه‌گذاری باشد.»
جنتی با اشاره به کیفیت آثار نمایشگاه «هفت نگاه» به این مسأله اشاره کرد که این نمایشگاه زمانی را که مردم و علاقه‌مندان به فرهنگ و ادب و هنر برای آن می‌گذارند در نظر گرفته تا علاقه‌مندان بتوانند از آثار هنرمندانی که در این رشته از بهترین‌ها هستند از نزدیک شاهد باشند و مجموعه برگزارکننده این نمایشگاه آثار فاخری را عرضه کرده‌ است. باید اینگونه فعالیت‌ها در بخش خصوصی صورت گیرد و دولت هم باید از چنین رویدادهایی حمایت به عمل آورد. این حمایت‌ها باید درخصوص در اختیار قرار دادن فضاها، راهکاری برای عرضه بهتر و تبلیغ چنین فعالیت‌های فرهنگی باشد.
وزیرِ ارشاد همچنین به این مسأله اشاره کرد که این تمایل را دارد که در سایر رشته‌های هنری نیز هنرمندان ما بتوانند در داخل و خارج کارهایشان را عرضه کنند تا فرهنگ و هنر ایرانی به دنیا معرفی شود. او می‌گوید همواره روند برگزاری حراج کریستی را دنبال می‌کند و علاوه بر آن از حراج‌های داخلی مانند حراج تهران نیز حمایت می‌کند. او همچنین این وعده را داده که وزارتخانه‌اش برای تسهیل شرایط خرید آثار هنری از سوی دیگر نهادها و سازمان‌ها تلاش می‌کند: «سعی کردیم در دولت تصویب شود پروژه‌های عمرانی که صورت می‌گیرد یک‌درصد از اعتبار پروژه‌هایشان را برای خرید آثار  یا بهره‌گیری از معماری ملی و اسلامی اختصاص دهند، اما متاسفانه در مجلس این طرح رد شد. حالا ما مجدد تصمیم داریم خارج از بودجه‌ای که هم‌اکنون در مجلس برای تصویب است، لایحه‌ای به صورت دایمی تصویب شود که همه دستگاه‌ها مجاز شوند در بخشی از پروژه‌های عمرانی خود را صرف این نوع فعالیت‌ها کنند، البته این مجاز بودن الزام‌آور نیست و این دیگر وظیفه ما در وزارت ارشاد است که نهادها را ترغیب کنیم به خرید آثار هنری. اگر این امر صورت بگیرد با توجه به حجم عمرانی خیلی بالایی که در دستگاه‌های دولتی هست می‌تواند رقم بالایی را وارد عرصه هنر کند.» او همچنین وعده داد که همه هنرمندان اعم از هنرمندان عرصه تجسمی، سینماگران، هنرهای نمایشی، روزنامه‌نگاران مشمول عفو مالیاتی شوند: «حتی ما بحثی داشتیم درخصوص بخشودگی مالیاتی کتابفروش‌ها که سازمان امور مالیاتی حاضر نبود در این خصوص عفوی قائل شود و کتابفروشی‌ها را نیز همچون ناشران با عدم‌پرداخت مالیات روبه‌رو باشند. با توجه به رایزنی‌هایی که شد سازمان مالیاتی پذیرفت کتابفروش‌ها نیز با بخشودگی مالیاتی همراه شوند. در حال حاضر توجه خوبی از سوی وزارت اقتصاد به مقوله فرهنگ و هنر است که امیدواریم این نگاه تداوم داشته باشد.»
ملانوروزی: راهی نداریم جز این‌که
 هنرهای تجسمی را به هنر جهان بشناسانیم
مجید ملانوروزی مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی نیر درباه فروش آثار تجسمی «هفت نگاه» گفت:  این نمایشگاه از نظر فنی تنوع نگاه مختلف دارد و از کارهای خیلی خوب تا متوسط در آن هست. البته انتظار هم همین است زیرا کار هنرمندان جوان در کنار اساتید قرار گرفته و همین این‌که گالری‌ها آمده‌اند یک قدم بزرگ برداشته و آرت‌فری را شکل داده‌اند باعث تقدیر است. ما در مرکز هنرهای تجسمی امیدواریم  این فعالیت‌ها بیشتر شوند همان‌گونه که امسال هفت گالری دیگر به‌عنوان میهمان در نمایشگاه «هفت نگاه» حضور داشتند. این مسأله به نفع گالری‌ها هم خواهد بود که اینگونه فعالیت‌ها را در دست خودشان بگیرند.
وی با اشاره به فعالیت‌های حمایتی دولت در عرصه هنرهای تجسمی گفت: طی یک‌سال گذشته 60 گالری به جمع گالری‌های ایران افزوده شده و شاهد رشد قیمت‌ها و رکوردها در حراج‌ها بودیم. در حراج‌های جهانی و کسب فضا از رسانه‌های جهانی هنر راجع به هنر ایران هم توفیقاتی حاصل شده و روزبه‌روز بر شناخت هنرهای تجسمی ایران افزوده می‌شود. در چنین فضایی ما هیچ راهی نداریم جز این‌که هنرهای تجسمی را به هنر جهان بشناسانیم و بتوانیم به مارکت جهانی دست پیدا کنیم. افق دید ما این است که در نتیجه حمایت از فعالیت‌های بخش خصوصی هنر ایران به موزه‌های جهانی راه پیدا کند و مهم‌ترین وظیفه وزارت ارشاد هم این است که باید به کمک وزارتخانه‌های دیگر مثل وزارت امورخارجه و رسانه‌ها بتواند جایگاه خوبی برای هنر ایران فراهم کند.


تعداد بازدید :  258