شماره ۱۴۷۱ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۸ مرداد
صفحه را ببند
یک ستاره بی‌غروب به ‌نام باب دیلن!
این اسطوره 77 ساله موسیقی در سه ماه آینده حدود چهل اجرای زنده خواهد داشت

شهروند| برخلاف بیشتر ستارگان وادی هنر که عمر محدودی دارند و بعد از چند ‌سال از دور خارج می‌شوند، بعضی از ستاره‌ها انگار قرار نیست کم‌نور شوند و غروب کنند. از اینها در تاریخ هنر و ادبیات دنیا زیاد نداریم. یکی از این تک‌ستاره‌های همیشه درخشان وادی هنر باب دیلن است که در هشتمین دهه عمرش نیز همچنان مثل سال‌های جوانی می‌درخشد.
باب دیلن که‌ سال گذشته با دریافت جایزه معتبر، مهم و باپرستیژ نوبل ادبیات برای ترانه‌های یکه و یگانه‌اش که موسیقی دنیا را در طول چند دهه گذشته نورباران کرده‌اند، به‌ نظر می‌رسید ممکن است به دوران بازنشستگی و کم‌انگیز‌گی هنری نزدیک شده باشد، در حدود سه ماه آینده نزدیک به چهل بار روی صحنه خواهد رفت و اجرای زنده خواهد داشت که این نشان از سیری‌ناپذیر‌بودن این اسطوره موسیقی معترض دارد.روز گذشته رسانه‌های موسیقی اعلام کردند که در ادامه تور ‌سال 2018 باب دیلن، تاریخ اجراهای آتی این چهره افسانه‌ای موسیقی معاصر آمریکا اعلام شد. طبق برنامه اعلام‌شده، آغازگر اجراهای دیلن کنسرت روز گذشته در شهر پرت استرالیا بود و آخرین اجرا نیز روز ۲۰ آبان در ایالت ویرجینیا برگزار خواهد شد. در فاصله سه ماهه این دو اجرا نیز باب دیلن ۳۹ اجرا برگزار خواهد کرد. این یعنی هر دو روز تقریبا یک اجرا و با این توضیح که این اجراها از نظر مکانی پراکندگی شگفت‌انگیزی دارند و 38 شهر مختلف استرالیا، نیوزلند و آمریکالی شمالی را شامل می‌شود، می‌توان انرژی تمام‌نشدنی باب دیلن بزرگ را به چشم دید.
باب دیلن ۷۷ ساله که نخستین آلبومش را ۵۶‌ سال پیش بیرون داده، آخرین‌بار در ‌سال ۲۰۱۷ بود که آلبوم سه‌گانه را منتشر کرد. در این آلبوم ۳۰ قطعه شاخص از بهترین‌های موسیقی آمریکا در دهه‌های ۱۹۲۰ تا ۱۹۶۰ بازخوانی شده بود. در حد فاصل این نیم قرن و اندی دیلن ۳۶ آلبوم استدیویی، ۱۳ آلبوم اجرای زنده و ۲۶ ای.پی منتشر کرده است.
گفتنی است باب دیلن در زندگی جوایز بسیاری ازجمله گرمی، اسکار، گلدن گلاب، پولیتزر و نوبل ادبیات گرفته است.


تعداد بازدید :  159