شماره ۱۴۷۱ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۸ مرداد
صفحه را ببند
در گالری‌های شهر چه خبر است؟

گالری‌های تهران این روزها پر رفت‌وآمد است. ما این بار گالری شروه، آ، هور، فرمانفرما و خانه عکاسان جوان را انتخاب کرده و با آدم‌ها و کارهایشان همراه شده‌ایم.
«خانه یک نام است»؛ گالری آ
این نمایشگاه یک پروژه همکاری بین هنرمندان اتریشی و ایرانی است که به موضوع خانه در مفهوم میهن می‌پردازد. تمرکز آن بر ایجاد سوال‌هایی درباره هویت و همچنین عامل زبان، زمان و مکان در خلق و درک معنای میهن است و به‌عنوان یک طرح بینا‌رشته‌ای و بینامرزی شامل دو مرحله اجرایی در گالری آ تهران و گالری سالس امت در شهر لینز اتریش است. در اینجا هنرمندان مونا نجفی‌زاده، متین صوفی‌پورامام و میریم ‌هامان، هر يك با لحني متفاوت، زبانی مشترک در هنر را جست‌وجو مي‌كنند. این پروژه در ژانویه ‌سال 2019 در اتریش ادامه پیدا خواهد کرد. «خانه یک نام است» از طرف دپارتمان فرهنگی شهر لینز  مورد حمايت قرار گرفته و تا 22 مرداد در گالری آ برپاست.
«بی‌جان‌های من»؛ گالری شروه
در این نمایشگاه گروهی ۲۳ هنرمند در کنار هم جمع شده‌اند. چهارمجسمه‌ساز و ۱۹ نقاش؛ آنها یک هدف مشترک و موضوعی واحد را با دیدی متفاوت از هم به نمایش می‌گذارند. در «بی‌جان‌های من» ۴۹ اثر؛ ۳۲ اثر نقاشی و ۱۷ اثر مجسمه، تحت لوای یک استیتمنت و نشان از دمیدن روح هنرمند به آثار و خلق آنها به نمایش گذاشته می‌شود.
استیتمنت نمایشگاه به قلم «آذر مهاجر» نگاشته شده:   
در آغاز هیچ نبود
خط بود و نقطه و نقش
و بعد بی‌جان‌ها
بی‌جان‌هایی که مشق‌های آفرینش هستند؛ آفرینش هر آن‌چه در ذهن و ضمیر هنرمند می‌گذرد...
سرنوشت بی‌جان‌ها در گوشه و کنار آتلیه، کارگاه و خانه، هبوط بر بوم است و رستاخیزی برای رسیدن به معنا... هنرمند از روحش به بی‌جان‌ها می‌دمد؛ چه گلدان باشد، چه ظرفی سفالین یا حتی فیگور یک انسان یا حیوان یا هر چیز دیگر... تمام بی‌جان‌ها حتی اگر جان‌دار هم باشند، تصویری می‌شوند برآمده از نگاه و اندیشه هنرمند که درک آن نیازمند رهایی نگاه و اندیشه است.
حتی برای تو که به تماشا آمده‌ای...
«بی‌جان‌های من» فردا در گالری شروه مورد بازدید مخاطب‌هایش قرار خواهد گرفت. گالری همه روزه باز است. آدرس: تهران، خیابان فاطمی، خیابان دائمی، کوچه خجسته، پلاک ۹.
«دیالکتیک»؛ گالری فرمانفرما
گالری فرمانفرما تا 26 مرداد میزبان نمایشگاه انفرادی امیررضا فقیهی است. این هنرمند که فعالیت هنری خود را از‌ سال1378 آغاز کرده؛ حالا به واسطه پیشینه‌ای که در نگارگری و نقاشی کسب کرده، با مجموعه‌ای جدید از آثارش به گالری فرمانفرما آمده. «دیالکتیک» نام این مجموعه از آثار او است که بیانگر نگرش این هنرمند به جهان پیرامونش است. نقاشی‌های امیررضا فقیهی، معرف گفت‌وگوی انسان معاصر در میان تنگناهای سنت و مدرنیته است. او در بخشی از استیتمنت خود سوال و دغدغه اصلی ذهنش را بیان می‌کند. مرداب تحجر یا گرداب تجدد؟ به راستی در این بازی تکراری کدامیک برنده میدان است؟ گالری فرمانفرما به آدرس خیابان کریمخان زند، خیابان خردمند شمالی، کوچه اعرابی ۲ میزبان آدم‌هاست؛ همه روزه  به غیر از دوشنبه‌ها از ساعت 12 الی 20 و روزهای جمعه از ساعت 16 تا 20.
«خانه‌ای به اندازه»؛ نگارخانه هور
علیرضا باقی در توضیح «خانه‌ای به اندازه» آورده:   «در رودررویی با سوژه‌ای که مناسب حال هم باشد، همیشه این نگرانی هست که جذابیت موضوع و اِلمان‌ها به صحنه‌ای روایی و تئاترال منجر نشود، آن‌هم در ژانر رئالیسمی که احساس می‌کنم در دل کار من وجود دارد.  چهار دیواری که گمان می‌رود برآمده از سنت شاقول‌کشی است و مشتقات ساختاری-اخلاقی در پی‌اش ریخته‌شده، چارچوب و موضوع تابلوهای پیش‌رو است. علایم و نشانه‌ها بر در و دیوار آن‌قدر هست تا بشود گلچینی از لحظات متغیر روزها و شب‌های آدم‌های رفته و آمده را در وضعیتی مینیمال اما متکی به فنون بصری -و بازشناسی آنها به نحوی که در تماشاگر نیز احساسی مشترک ایجاد کند- مشاهده کرد.» این نمایشگاه نقاشی تا 26مرداد در نگارخانه هور
دایر است.
«بدون عنوان 6»؛ گالری خانه عکاسان جوان
امروز افتتاح می‌شود و تا 24 مرداد ادامه دارد. این نمایشگاه گروهی عکاسی، نقاشی و حجم با حضور 29 هنرمند و با نمایشگاه‌گردانی پوریا صادقی‌یام برگزار می‌شود. اسامی شرکت‌کنندگان در «بدون عنوان 6»:  یاسمن امانی، فاطمه ارومیه‌ای، الهه افصحی، فاطمه بدریان، پریناز بختیاری، خدیجه پیری‌ماتک، حمیده حضرتی، اتیه جاودانی، مریم خوانساری، زهرا زندوکیلی، پیام شیرزادی، کیانا شهبازی، سونیا صادقی، معصومه صالحی، مهشید طباطبائیان، دنیا فرجی، شهرزاد فقانی‌شیاده، پریسا قاضی‌زاده، شمیم لطیفی، مهتاب مرادی، ندا مقدومی، نسرین میرابی، مینا مسیبی، پرینا منصوری‌مجومرد، فرنوش ناصری، سوسن نوباغی، کبری نبوی، نگاه واصل، ساناز همتی. خانه عکاسان جوان در خیابان سیدجمال‌الدین اسدآبادی (یوسف‌آباد)، خیابان چهارم، پلاک 3، واحد 3 قرار دارد.


تعداد بازدید :  220