شماره ۱۴۷۱ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۸ مرداد
صفحه را ببند
موزه‌گردی
آخرهفته با 4 موزه کمتر شنیده‌شده

تهران موزه و باغ موزه‌های بسیاری دارد. اما این بار خبری از کاخ گلستان، کاخ نیاوران و شمس‌العماره و ... نیست. این بار سراغ چهار موزه‌ای می‌رویم که کمتر درباره آنها صحبت شده. موزه‌های تهران با تنوع زیاد یکی از فرصت‌هایی است که می‌تواند ما را برای سفر در زمان همراهی کند. ما در موزه‌ها همراه با شخصیت‌ها در زمان و مکانی حرکت می‌کنیم که به تاریخ پیوسته‌اند. بعد از یک هفته خسته‌کننده بازدید از یک موزه، چشم‌اندازی وسیع‌تر از آن‌چه که داشته‌ایم را برای ما فراهم می‌کند.
داستان گذشتگان و نیاکان ما و آرزوها و سلیقه‌ها و سبک‌های زندگی‌شان یا معماری‌شان امکان لذتبخشی است تا دیگربار احساس سرزنده بودن کنیم. موزه‌ها معمولا برای بچه‌ها هم جذاب است. این مکان‌ها می‌تواند فراتر از تعریف معمول خود مخاطب داشته باشد: «به مکان خاصی که در آن مجموعه‌ای از آثار باستانی و صنعتی و اشیای باارزش را به معرض نمایش می‌گذارند، گفته می‌شود.» امروز یا فردا به یکی از چهار موزه‌ای که پیشنهاد کرده‌ایم سری بزنید، تا این مسأله برایتان اثبات شود.

موزه تاریخ
موزه تاریخ یکی از مراکز خاص کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که به منظور حفظ دستاوردهای فرهنگی، تاریخی-‌اسلامی و با هدف ترغیب کودکان و نوجوانان به مطالعه و شناخت بهتر تاریخ و وقایع، فعالیتش را شروع کرد. این موزه در سال 69 بنا و در سال 81 مرمت و بازسازی شد. ساختمان موزه تاریخ به شکل حلزونی طراحی شده که باعث می‌شود بازدیدکننده‌ها جذب معماری آن شوند. راهروهای این موزه تنگ و باریک و به نوعی یادآور خانه‌های قدیمی است. آدرس:  میدان شهدا، خیابان پیروزی، خیابان افروز، جنب فروشگاه اتکا.

خانه موزه دکتر معین
این خانه یادگار به جا مانده از دکتر معین است؛ خانه‌ای که زمانی با منزل شاعر و تصنیف‌ساز مشهور ایرانی محمدعلی امیرمجاهد دیواربه‌دیوار بوده و حالا این دو خانه را با یکدیگر ادغام کرده‌اند. در حقیقت، فقط قسمتی از چهارچوب در بین این دو خانه به جا مانده است. این خانه سال 85 توسط شهرداری تهران تملک شد. از خانه موزه معین تهران، به عنوان لوکیشن فیلم‌ها نیز استفاده می‌شود. کتابخانه تخصصی زبان و ادبیات فارسی هم در این مکان مراجعان بسیاری دارد. آدرس: خیابان پیروزی، میدان چهارصد دستگاه، خیابان بایزید بسطامی.

موزه حشرات هایک میرزایانس
موزه حشرات هایک میرزایانس، با بیش از 4میلیون نمونه حشره، تنها مرجع رسمی شناسایی و رده‌بندی حشرات و غنی‌ترین موزه جانورشناسی ایران است. این موزه نزدیک به ۴میلیون نمونه از حشرات ایران و چند هزار نمونه از حشرات به ویژه پروانه‌های بزرگ و زیبای نواحی گرمسیری جهان را در خود جای داده. تا به حال بین ۲۰ تا ۲۵ هزار گونه و زیر گونه از حشرات ایران موجود در موزه شناسایی شده. آدرس: بزرگراه چمران، خیابان تابناک، موسسه تحقیقات رده‌بندی حشرات.

موزه دکتر حسابی
نمای بیرونی و مشهور این موزه گویای زندگی صاحب این خانه است: «به جان زنده‌دلان سعدیا که ملک وجود/نیرزد آنکه وجودی ز خود بیازارند.» این موزه در محل زندگی حسابی و پس از مرگ ایشان در سال 1371 تاسیس شده. در این موزه تمام وسایل شخصی دکتر حسابی از سوزن‌های ایشان گرفته تا مدارک تحصیلی، دفترچه یادداشت‌ها، تقدیرنامه‌ها و عکس‌های قدیمی استاد نگهداری می‌شود. روزهای بازدید از موزه شنبه تا پنجشنبه است. آدرس: خیابان تجریش، خیابان مقصود بیک، خیابان دکتر پروفسور حسابی، پلاک 8.

 


تعداد بازدید :  413