شماره ۱۴۷۱ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۸ مرداد
صفحه را ببند
رازهای نقاشی 450‌میلیون دلاری داوینچی
نقاشی لئوناردو داوینچی موسوم به «سالواتور موندی» که گران‌ترین نقاشی جهان است، شاید کار استاد دوره رنسانس نباشد

نقاشی لئوناردو داوینچی موسوم به «سالواتور موندی» (به ایتالیایی به معنای منجی جهان) که گران‌ترین نقاشی جهان است، شاید کار استاد دوره رنسانس نباشد و بیشتر توسط دستیاران او کشیده شده باشد؛ این را آکادمی دانشگاه آکسفور می‌گوید.
«متئو لندروس» مورخ هنری و متخصص آثار داوینچی ادعا می‌کند که بیشتر نقاشی 450‌میلیون دلاری توسط «برناردینو لوئینی» هنرمند ایتالیایی کشیده شده است. لندروس معتقد است که تنها 20 تا 30‌درصد این نقاشی توسط شخص لئوناردو داوینچی کشیده شده است.
لندروس در مصاحبه‌ای تلفنی به سی‌ان‌ان می‌گوید: «این نقاشی لئوناردو داوینچی است اما با کمک دستیارانش و من فکر می‌کنم که کمک برناردینو لوئینی نقش بسزایی در کامل‌کردن این نقاشی داشته است.»
لندروس ایده خود را در کتاب «لئوناردو داوینچی» که قرار است ماه دیگر منتشر شود، توضیح داده است. همزمان قرار است که نقاشی منسوب به داوینچی در ابوظبی به نمایش درآید.
در این کتاب او نقاشی را به لئوناردو و دستیارانش منسوب کرده است. او معتقد است که لئوناردو به‌ عنوان استاد، طرح اصلی و اولیه را زده و درنهایت با کمک دستیارانش نقاشی را کامل کرده است. لندروس معتقد است که سبک این نقاشی بسیار به سبک لوئینی نزدیک است و ایده او را تأیید می‌کند.
لندروس می‌گوید: «با نگاه به سایر نقاشی‌های لوئینی و مقایسه نزدیک آن با نقاشی سالواتور موندی شما می‌توانید متوجه شوید که این نقاشی هم کار او است.»
امضای لوئینی
برناردینو لوئینی نقاش اهل شمال ایتالیاست که در حوالی ‌سال 1480 میلادی متولد شد. او به سبک لئوناردو نقاشی می‌کشید و عموما بر روی موضوعات مسیحیت تمرکز داشت. یکی از نقاشی‌های او به نام «مدونا و فرزند با سنت جورج و یک فرشته» اخیرا در یک حراجی در لندن به قیمت 173‌هزار پوند (معادل 224‌هزار دلار) به فروش رسید.
لندروس که نقاشی «سالواتور موندی» را دو بار دیده و مطالعات دقیقی را بر روی اسکن با رزولوشن بالای نقاشی داشته، گمان می‌کند که امضای لوئینی در بخش‌هایی از لباس مسیح دیده می‌شود. با این حال او معتقد است که کار نقاشی را لئوناردو به پایان رسانده است و جزییاتی را به دست‌ها، صورت و گوی بلورین در دستان مسیح اضافه کرده است.
لندروس می‌گوید: «لئوناردو بر روی این نقاشی کار کرده است و من فکر می‌کنم که این موضوع را باید به رسمیت بشناسیم. ما دایما تمایل داریم که تفکر سیاه و سفیدی داشته باشیم. می‌خواهیم بگوییم که این نقاشی یا کار فلانی است یا کار بهمان. اما واقعا سنت قدیم این‌گونه نبوده است؛ کمک‌گرفتن از دستیاران سنت بوده است.»
اعتقاد بر این است که نقاشی سالواتور موندی حوالی ‌سال 1500 میلادی توسط لویی دوازدهم پادشاه فرانسه سفارش داده شده بود. این اثر هنری در اواخر قرن هجدهم گم شد و پس از آن به‌ عنوان نسخه کپی در ‌سال 1958 شناخته شد و به قیمت 45 پوند (58 دلار) فروخته شد. بعدها این نقاشی توسط یک گروه دلالان هنری به دست آمد و در ‌سال 2011 معلوم شد که متعلق به لئوناردو داوینچی است.
بنا به اعلام «خانه حراج» کریستی، محل حراج این نقاشی که آن را به قیمت 450.3‌ میلیون دلار در ‌سال 2017 فروخت، بیش از 6‌ سال طول کشید تا روند تأیید اعتبار این نقاشی کامل شود. بعدها خریدار نقاشی آن را به وزارت فرهنگ و گردشگری ابوظبی برد.
حالا این سوال مطرح می‌شود که آیا با تأیید این موضوع که این اثر هنری تا حد زیادی حاصل کار فرد دیگری بوده، قیمت آن تحت‌ تأثیر قرار می‌گیرد؟
لندروس در پاسخ به این سوال می‌گوید: «قاعدتا بله؛ اما من معتقدم اینکه وقتی همکاران به کشیدن این نقاشی کمک می‌کنند، ارزش آن را بالا می‌برند؛ بسته به اینکه چه افرادی در کشیدن آن کمک کرده‌اند و من معتقدم این نقاشی که لوئینی در آن به داوینچی کمک کرده، نه‌تنها ارزش این نقاشی را پایین نمی‌آورد بلکه آن را بالا می‌برد.»


تعداد بازدید :  296