شماره ۴۳۵ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۳ آذر
صفحه را ببند
خانه به خانه

شناسایی سالانه 300 بیمار مبتلا به سل در کرمانشاه
مدیر گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، از شناسایی سالانه 350 مسلول در شهر کرمانشاه خبر داد.
دکتر علیرضا جانبخش در گفت‌وگو با ایسنا، سل را بیماری تنفسی عنوان کرد که قابلیت انتقال از طریق ترشحات تنفسی را دارد.
وی یک نوع باسیل را عامل این بیماری  عنوان و تصریح کرد: در صورت تماس با فرد بیمار در فاصله کمتر از یک‌متر با گذشت بیش از 5 دقیقه احتمال انتقال بیماری وجود خواهد داشت. باسیل سل می‌تواند قسمت‌های مختلف بدن را درگیر کند.
جانبخش، شایع‌ترین نوع سل را سل‌ریوی دانست و اظهار کرد:  علاوه بر سل‌ریوی، سل‌ارزنی، سل‌استخوان و سایر انوع سل وجود دارد که سل‌ارزنی کشنده‌ترین نوع آن محسوب می‌شود. در این نوع سل عفونت در همه نقاط بدن به‌ویژه ریه و مغز مانند ارزن انتشار پیدا کرده که با کشندگی بالایی همراه است.
وی، تب، کاهش وزن، تعریق شبانه، سرفه خلط‌دار و گاهی همراه با خلط خونی و نیز سرفه‌ای که بیش از 15 روز طول بکشد را ازجمله علایم بیماری سل عنوان کرد.
جانبخش به رابطه دوسویه این بیماری با سرطان، اشاره و تصریح کرد: 5‌درصد موارد ابتلا به سل همراه با بروز سرطان است و زمینه را برای ابتلا به سرطان فراهم می‌کند و در مواردی ابتلا به سرطان احتمال بروز سل را افزایش می‌دهد.
مدیر گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به افزایش شیوع سل در سال‌های اخیر، حاشیه‌نشینی و مهاجرت به حاشیه شهرها را ازجمله علل اصلی افزایش این بیماری عنوان کرد.
جانبخش با بیان این‌که باسیل این بیماری در محیط باقی مانده و از انسانی به انسان دیگر منتقل می‌شود، اظهار کرد: در حال‌حاضر سالانه بین 300 تا 350 مورد بیمار مسلول در شهر کرمانشاه شناسایی می‌شود.
وی اظهار کرد:  به‌طور معمول، طول دوره درمان این بیماری 6 ماه است، اما دوره درمان افرادی که سل استخوان دارند 9 ماه و افرادی که سل قلب دارند نزدیک به یک‌سال طول می‌کشد.
جانبخش، میزان مرگ‌ومیر این بیماری را 30 درصد، اعلام و تصریح کرد:  این بیماری در افرادی که نقص سیستم ایمنی داشته یا نوع میکروب سل آنها مقاوم به درمان است، در صورت عدم رسیدگی و درمان می‌تواند کشنده باشد.

خسارت خشکسالی با زلزله برابری می‌کند
عضو هیأت‌علمی دانشگاه لرستان گفت: خسارت ناشی از خشکسالی برابر یا بیشتر از خسارت ناشی از سایر بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله است.
ناصر طهماسبی‎پور در گفت‎وگو با ایسنا، اظهار کرد: خشکسالی نوعی پدیده اقلیمی برگشت‎پذیر و واقعیتی اجتناب‎ناپذیر در اقلیم‎های مختلف است که بر اثر کمبود بارندگی طی یک‌دوره زمانی بروز کرده و تحت‌تأثیر پدیده‎هایی چون التیتو، لاتینا و گازهای گلخانه‎ای در اقلیم‎های خشک و نیمه‎خشک با روندی افزایشی درحال اتفاق افتادن است. کمبود بارش اثرات متفاوتی روی آب‎های زیرزمینی، منابع ذخیره آب، رطوبت خاک و جریان رودخانه دارد.
وی ادامه داد: اگر تداوم وقوع آن طولانی شود اثرات ناشی از آن حالت غیرساختاری یافته و در نتیجه خسارت‎های ناشی از این پدیده در بخش‎های مختلف مانند کشاورزی و اجتماعی به صورت تدریجی ظاهر می‎شود. همچنین به دلیل ذات پنهانی این پدیده، تعیین زمان آغاز، گسترش و پایان آن دشوار است.
این محقق آبخیزداری خاطرنشان کرد: از آن‌جا که وقوع خشکسالی اجتناب‎ناپذیر است، به‌خصوص در دهه‎های اخیر که میزان آن افزایش چشمگیری یافته، برای مقابله با این بلای طبیعی و ایجاد یک سیستم مدیریتی مناسب استفاده از روش‎های مناسب برای تعیین و بررسی خشکسالی بسیار مهم است.


تعداد بازدید :  252