شماره ۴۳۵ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۳ آذر
صفحه را ببند
کارتن‌خوابی بچه‌ها، رو به افزایش است

حسين شيخ فعال اجتماعي

جمعيت طلوع بي‌نشان‌ها امروز راه خود را پیدا كرده است؛ كاري كه دارد براي كارتن‌خواب‌ها انجام مي‌شود چه خانم‌ها و چه آقايان و حالا هم برای كودكان برنامه‌ريزي شده است.
نكته مهم درباره «معین» اين‌جاست كه كارتن‌خواب‌ها او را پيدا ‌كردند. حدود
يك‌سال و نيم پيش هم كارتن‌خواب‌ها يك بچه به نام «عنايت» را در دره فرحزاد پيدا و معرفي كردند. او تنها يك‌سال داشت و شير مادر خود را همراه با فوت هرويين دريافت مي‌كرد. عنايت به بيمارستان رفت و برگشت و ما نتوانستیم پيگير آن قضيه شويم چرا كه حجم اين كودكان زياد شده و حتي ما خودمان در جاهايي اين كودكان را به وجود مي‌آوريم.
ما اصلا دنبال نشانه گرفتن دستگاه‌های خاص نيستيم اما تاريخ را نمي‌توان پاك كرد تاريخي كه مي‌گوید در ‌سال 80 عملياتي به نام جزيره در محله خاك‌سفيد انجام و آن محله كاملا تخريب شد. در اين عمليات بالاي 20 الي 30 بچه زير 15‌سال شناسايي كه به كارتن‌خوابي كشيده شدند. بچه‌هايي كه ممكن است اعتياد نداشته باشند، اما به‌خاطر سرماي آن وقت به اعتياد كشيده شدند. حالا واقعا چه كاري مي‌توان براي آنها انجام داد؟ امروز بعد از 13‌سال زمزمه‌هايش به گوش مي‌رسد كه اين عمليات‌ها و هدف‌گذاری‌ها دارد به سمت برخی محله‌های دیگر مي‌رود.
ما بايد بتوانيم به قدر كافي در اين مورد اطلاع‌رساني كنيم. در محله‌هاي حاشيه‌نشين معمولا بچه‌هاي زيادي به دنيا می‌آيند و وجود چنين اتفاقاتي ممكن است گستره بزرگي از بچه‌هاي كارتن‌خواب را به وجود آورد. بچه‌هايي كه حالا كارتن‌خواب‌هاي 40 ساله شهر تهران هستند.
همين كه زمزمه‌هاي چنين وضعي شنيده مي‌شود بايد مردم را براي اطلاع‌رساني دعوت كرد نه براي جبهه‌گيري. اگر ما در برابر آدم كارتن‌خواب محبت داشته باشيم نتيجه مثبتي خواهيم گرفت. ما نبايد نسبت به اين آدم‌ها گارد داشته باشيم. فعاليت‌هاي ما مطمئنا وضعيت را به گوش آدم‌هايي كه مسئول گرفتن تصميمات بزرگ هستند خواهد رساند.
در يك‌سال گذشته وقتي اطرافيانم را براي حضور در آيين مهرورزي (پخش غذاي شبانه) دعوت مي‌كردم اين جمله را از دو نفر شنيده‌ام كه چرا موقع پخش غذا در آن سم نمي‌ريزند كه كارتن‌خوب‌ها از بين بروند. اگر به كودك كار به‌عنوان دزد و مجرم نگاه نشود و بتوان محبت خود را به آنها منتقل كرد همه‌چيز خوب پيش مي‌رود. در جايي كه برخی خانواده‌ها در قعر سياهي‌ فرو رفته‌اند مي‌توان پاك‌ترين اتفاق‌ها و قشنگ‌ترين نگاه‌ها را به‌وجود آورد. اگر اين موارد به خوبي به مردم منتقل شود نگاه‌ها نسبت به كارتن‌خوابي عوض مي‌شود. افكاري كه براي از بين بردن مهر و قهر به وجود آوردن بين مردم و كارتن‌خواب‌ها است بايد از بين برود تا شاهد كارتن‌خواب‌هاي كمتري باشيم. اگر بتوانيم به پدر و مادر كارتن‌خواب كمك كنيم قطعا از به دنيا آمدن بچه كارتن‌خواب جلوگیری كرده‌ايم.
 من در 4‌سال فعاليتم در اين حوزه ده‌ها كودك درگير اعتياد و كارتن‌خواب دیده‌ام در صورتي كه يك مورد هم فاجعه است. اگر اين مهر و نگاه ديگرگونه به كارتن‌خوابي روزبه‌روز گسترده‌تر شود كسي نمي‌تواند نيروي قهريه‌اي بين مردم و كارتن‌خواب يا مردم و حاشيه‌نشين ايجاد كند.

 


تعداد بازدید :  247