شماره ۴۳۵ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۳ آذر
صفحه را ببند
شیوع سردرد‌های خوشه‌‌ای در آقایان

|  فرهاد عصارزادگان  |   متخصص مغز و اعصاب|

یکی از انواع سردرد‌های اولیه، خوشه‌ای است که در مقایسه با سردرد‌های میگرنی و تنشی شیوع کمتری دارد.
ویژگی‌های این سردرد منحصربه‌فرد است و تشخیص را هم آسان و هم سخت می‌کند.
سردردهای خوشه‌‌ای از برخی جهات شبیه میگرن است. ازجمله این ویژگی‌ها می‌توان به محل درد توجه کرد. سردرد‌های خوشه‌ای فرد را در نواحی دور و کره چشم و شقیقه درگیر می‌کند اما برخی خصوصیات آن موجب می‌شود تا از میگرن متمایز شود.
سردرد‌های خوشه‌ای یک طرفه بوده، جای درد به ندرت عوض می‌شود درحالی‌که میگرن با تعویض جای درد همراه است.
همچنین سردرد‌های خوشه‌ای به شدت در آقایان شایع‌تر است درحالی‌که میگرن ارجحیت جنسیتی به سمت خانم‌ها دارد.
مدت‌زمان سردرد‌های خوشه‌ای بین نیم‌ساعت تا 3 ساعت است درحالی‌که میگرن حداقل 4 ساعت بدون درمان طول می‌کشد. همچنین در مورد شدت درد باید به این نکته اشاره کرد که سردرد خوشه‌ای بسیار شدید است درحالی‌که میگرن معمولا به این شدت نیست.
سردرد‌های خوشه‌ای با علایمی به نام اوتونوم همراه است که شامل؛ افتادگی پلک چشم در همان سمت درد، ریزش اشک از چشم همان سمت، آبریزش بینی، قرمزی چشم، کوچک شدن مردمک چشم همان سمت و گاهی گرگرفتگی در همان سمت صورت همراه است.
این علایم معمولا در میگرن دیده نمی‌شود. همچنین این سردرد دهه چهارم زندگی فرد را درگیر می‌کند بنابراین اگر آقایی سردرد یک‌طرفه اطراف کره چشم و گاهی در شقیقه با زمان یک ساعت و همراه با آبریزش چشم و بینی داشته باشد سردرد او خوشه‌ای است.
از ویژگی‌های این نوع سردرد حملات خوشه‌ای آن است. به این معنی که بیمار می‌گوید چند هفته سردرد دارد و پس از درمان، دوباره شروع می‌شود.
در سردرد خوشه‌ای با مفهومی به نام کوک شدن ساعت مواجهیم. درواقع در زمانی مشخص که بیشتر شبانه است درد سراغ فرد  می‌آید. درمان این نوع سردرد دارویی، تزریقی و جراحی است. با توجه به این‌که محل درد در عصب سه قلو است ابتدا درمان دارویی را در پیش گرفته و چنانچه جواب نداد از درمان تزریقی و درنهایت جراحی استفاده خواهیم کرد.

 


تعداد بازدید :  277