شماره ۴۳۵ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۳ آذر
صفحه را ببند
فلوراید آب حدود 60‌درصد از پوسیدگی دندان پیشگیری می‌کند
خمیردندان هم مثل آب نمی‌شود

|  دکتر کیوان ساعتی  |   عضو هیأت‌مدیره انجمن متخصصین دندانپزشکی ترمیمی ایران   |

 نتایج تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهد فلوراید موجود در آب آشامیدنی حدود 50 تا 60‌درصد از بروز پوسیدگی در دندان‌ها پیشگیری می‌کند.
این درحالی است که خمیردندان فلورایددار می‌تواند حدود 20 تا 30‌درصد از پوسیدگی دندان‌ها پیشگیری  کند.
این تحقیق در استان کرمانشاه صورت گرفته است و طبق نتایج این تحقیق، میزان فلوراید موجود در آب آشامیدنی این استان حدود 8 تا یک دهم PPM بوده است این درحالی است که حد استاندارد آن یک PPM است.
شاخص سلامت دندان ، میزان پوسیدگی، ترمیم و دندان‌های کشیده شده است. این تحقیق همچنین نشان می‌دهد که میزان این شاخص به‌طور متوسط در این استان حدود 4 تا 5/4 دندان بوده است که یکی از دلایل آن می‌تواند کمبود فلوراید آب آشامیدنی باشد.
کمبود فلوراید در آب آشامیدنی یکی از عوامل بسیار مؤثر در بروز پوسیدگی‌های دندانی است.
همچنین بررسی‌هایی که طی چند‌سال گذشته در استان گلستان صورت‌گرفته، نشان می‌دهد مشکل کمبود فلوراید در آب آشامیدنی این منطقه نیز وجود داشته است.  این تحقیقات نشان می‌دهد که شهرستان‌های دور ایران با کمبود زیاد فلوراید مواجه هستند و در مقابل در برخی مناطق کوهستانی، فلوراید بیش از حد استاندارد است.
استانداردسازی آب آشامیدنی از نظر میزان فلوراید در تمام استان‌های کشور برای ارتقای سطح سلامت جامعه و پیشگیری از صرف هزینه‌های دندانپزشکی امری ضروری است.
فلورایدزنی آب آشامیدنی بسیار آسان است و کافی است ‌درصد فلوراید موجود در منبع تأمین‌کننده آب آشامیدنی تنظیم شود. هزینه این روش بسیار اندک است و برای پیشگیری از بروز پوسیدگی‌های دندانی در سطح جامعه بسیار مقرون به صرفه است.
استفاده از دهانشویه‌ها
برای جبران کمبود فلوراید آب
افراد باید به دندانپزشکان مراجعه کنند تا دندانپزشکان بنابر نیازی که در هر منطقه وجود دارد، مکمل و دهانشویه‌های فلورایددار با درصدهای مختلف فلوراید را تجویز کنند.
با دهانشویه‌های فلورایددار می‌توان کمبود فلوراید آب را جبران کرد، اما نمی‌توان به افرادی که در مناطق دور با درآمد بسیار پایین زندگی می‌کنند مصرف دهانشویه‌ها را توصیه کرد.
همچنین نمی‌توان برای تمام مناطق کشور استفاده از دهانشویه‌های فلورایددار را تجویز کرد چرا که ممکن است برخی مناطق به آن نیاز نداشته باشند و دچار مشکلات افزایش فلوراید شوند.
استفاده از دهانشویه‌های فلورایددار باید تحت‌نظر دندانپزشکان باشد و از مصرف خودسرانه آن پرهیز شود.  یکی از مواردی که در کنگره چهاردهم متخصصین دندانپزشکی ترمیمی ایران مطرح می‌شود، افزایش آگاهی دندانپزشکان نسبت به اهمیت فلوراید برای سلامت دندان‌ها و بررسی میزان نیاز بیماران به فلوراید برای تجویز مناسب آن است.
اصلاحات تغذیه‌ای
 برای پیشگیری از پوسیدگی‌های دندانی
علاوه بر مصرف خمیردندان‌ها و دهانشویه‌های فلورایددار برای پیشگیری از پوسیدگی دندان‌ها، اصلاحات تغذیه‌ای نیز می‌تواند در این زمینه بسیار مؤثر باشد.
گفته می‌شود که شیرینی خوردن سبب پوسیدگی دندان‌ها می‌شود اما باید گفت که تنقلاتی مانند چیپس و پفک بیشتر از شیرینی‌ها سبب پوسیدگی دندان‌ها می‌شود.
هر نوع اسنک سبب پوسیدگی می‌شود چراکه عامل پوسیدگی نوعی باکتری است که در اثر مصرف این مواد می‌تواند ایجاد شود و پیشرفت کند.
دفعات مصرف اسنک‌ها و تنقلات را باید به حداقل رساند یعنی اگر قرار است 5 بار و در هر بار 50 گرم از این مواد خورده شود از نظر دندانپزشکی بهتر است در یک وعده 500 گرم مصرف شود. چهاردهمین کنگره انجمن متخصصین دندانپزشکی ترمیمی ایران با حضور بیش از 1500 نفر از متخصصان رشته‌های مختلف دندانپزشکی سراسر کشور از 20 تا 22 آبان‌ماه در هتل المپیک برگزار شد.


تعداد بازدید :  285