شماره ۱۴۵۶ | ۱۳۹۷ دوشنبه ۱ مرداد
صفحه را ببند
در دادگاه پرونده ثامن‌الحجج چه گذشت؟
کجای دنیا یک میلیارد وام بدون سود و وثیقه می‌دهند؟

دهمین جلسه رسیدگی به پرونده تعاونی مالی – اعتباری ثامن‌الحجج، روز شنبه در دادگاه کیفری یک تهران برگزار شد. در این جلسه متهمان ردیف اول «ر- الف» و دوم «م- ر» در دادگاه حضور داشتند. قاضی باقری درخصوص متهم ردیف سوم با بیان این‌که او از ابتدا در مرحله دادسرا حضور نداشته، گفت: «به دلیل حضور نداشتن متهم سوم آقای (م- ر) در جلسه، پرونده او به‌طور غیابی رسیدگی می‌شود.»
وقتی ورق برگشت
متهم ردیف اول در دفاعیات خود گزارشی از اقدامات انجام‌شده در دوران مدیریت خود بر موسسه ارایه داد و گفت: «سال ۹۲، ۲۴نفر از طرف بانک مرکزی برای حسابرسی مشخص شدند که در سراسر کشور از شعبات ما بازرسی می‌کردند. حال سوالی این‌جا مطرح می‌شود که چرا باوجود بازرسی‌های متعدد که از شعبات ما انجام دادند، آن را کتمان می‌کنند؟ ما کار را بدون هیچ مشکلی جلو بردیم، اما ورق از‌ سال ۹۳ برگشت... طی جلسات با مسئولان، دبیرکل بانک مرکزی و موسسه، تفاهمنامه‌ای با بانک امضا کردیم و من متعهد شدم همه دستورات را انجام دهم و براساس آن تفاهمنامه، شعبات را کم کردم و حسابرسانی را که بانک معرفی می‌کرد، پذیرا بودم و با آنها همکاری کردم. طبق گزارش اولیه به کارگروه بانک مرکزی، عملکرد ما مثبت ارزیابی شد، بعد از ارایه آن در کارگروه تصمیم گرفتند روند فعالیت موسسه رو به جلو حرکت کند که ما از این اتفاق خوشحال شدیم، اما در تاریخ ۲۵/05/۹۴ یک‌باره مسئولان بانک فرمودند: موسسه اعتباری ثامن‌الحجج غیرمجاز است که باعث تعجب ما شد.»
مدرک دیپلم، امضای دکتر!
متهم ردیف اول در بخشی دیگر از دفاعیات خود گفت: «وکیل بنده اسامی همه این افراد را قرائت کرد و ما دراین‌باره ۴ بار به دادستان محترم پاسخ دادیم. می‌گویند (م. م) ۲‌میلیارد وام گرفته است، می‌خواسته برای مردم فیلم بسازد. از او بالاترین وثیقه و خانه‌اش را گرفته‌اند. کار این موسسه دادن وام از محل سپرده خودشان بوده است.» در ادامه غفاری، نماینده دادستان خطاب به متهم گفت: «چرا نرخ سود‌ها مازاد بر نرخ مصوب بانک مرکزی بوده. در کجای دنیا یک‌میلیارد وام بدون سود و بدون وثیقه می‌دهند. فساد که شاخ‌ودم ندارد. شمایی که مدرک دیپلم داشتید، قراردادی با عنوان دکتر امضا می‌کردید.»


تعداد بازدید :  287