شماره ۱۴۵۶ | ۱۳۹۷ دوشنبه ۱ مرداد
صفحه را ببند
خاک ایران فقط برای ایرانی

روز گذشته فروش خاک به خارج از کشور ممنوع شد و بالاخره نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای انتقال خاک ایران به خارج را شامل مجازات تعزیری دانستند.  
به موجب ماده ۲۱ لایحه حفاظت از خاک که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، انتقال و فروش خاک به خارج کشور ممنوع است و مرتکب به یک یا دو مورد از مجازات تعزیری درجه پنج محکوم می‌شود. تشخیص ماده معدنی برعهده وزارت صنعت است و برای خروج خاک معدنی از کشور اخذ مجوز توسط وزارت مذکور الزامی است.
طبق تبصره این ماده معدنی (کانی) موضوع بند الف ماده یک قانون اصلاح قانون معادن از حکم این ماده مستثنی است و خروج مقادیر کم خاک به منظور امور پژوهشی به خارج از کشور بنا به درخواست دانشگاه یا واحد پژوهشی با مجوز وزارت جهاد کشاورزی بلامانع است. همچنین به موجب مصوبه مجلس شورای اسلامی در ماده ۲۲ این لایحه قوه قضائیه به منظور رسیدگی به جرایم موضوع این قانون نسبت به ایجاد شعب تخصصی اقدام و به جرایم مربوط خارج از نوبت رسیدگی می‌کند.
فروش خاک ایران به خارج از کشور، بر اساس گزارشی که صداوسیما در سال گذشته پخش کرد بر سر زبان‌ها افتاد. بر اساس آن گزارش، روزانه 1500تن خاک از معدن چهار سرخ کرمان به کنگان بوشهر حمل و در آنجا توسط لنج و کشتی بارگیری شده و به کشور امارات انتقال داده می‌شد. گزارشی که پس از آن واکنش‌های مختلفی به دنبال داشت. همچنین بر اساس گزارش رسمی خانه معدن ایران در سال 1390، حدود 150 هزار تن انواع خاک‌های صنعتی ازجمله فلوسپار، کائولن کلوخه و دانه‌بندی، به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس صادرشده است که به لحاظ اقتصادی اهمیت چندانی ندارد، درحالی‌که خاک فرآوری شده این گروه هم‌اکنون سهم قابل‌توجهی از تجارت دنیا را تشکیل می‌دهد که این خاک‌ها تحت عنوان «صادرات غیر نفتی» از کشور خارج می‌شوند. از جمله آنها بنتونیت که در گذشته به نام گل سرشوی شناخته می‌شد، است که یکی از مرغوب‌ترین خاک‌های موجود در دنیا است. عرب‌ها هر کیلو خاک بنتونیت را 10‌ هزار‌تومان از ما می‌خرند اما همین خاک را پس از فرآوری، هر کیلو تا 700‌هزار‌تومان به فروش می‌رسانند و سالانه صدها هزار تن از این خاک مرغوب چه به‌طور رسمی و چه قاچاق به کشور امارات صادر می‌شود.
برای دانستن اهمیت خاک لازم است بدانید که برای تشکیل یک سانتی‌متر خاک در حدود 600 سال زمان لازم است.


تعداد بازدید :  283