شماره ۱۴۵۶ | ۱۳۹۷ دوشنبه ۱ مرداد
صفحه را ببند
درخواست لاوروف از پمپئو برای آزادی بوتینا
جاسوسه روس یا دانشجوی ممتاز

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در گفت‌وگوی تلفنی با مایک پمپئو، همتای آمریکایی خود خواستار آزادی ماریا بوتینا شهروند روس شد که به اتهام جاسوسی در آمریکا در بازداشت به سر می‌برد. سرگئی لاوروف دستگیری خانم بوتینا را ناشی از اتهامات خیالی پلیس فدرال آمریکا عنوان کرد.
هفته پیش، وزارت دادگستری آمریکا چندساعت پس از برگزاری دیدار سران روسیه و آمریکا در هلسینکی فنلاند در بیانیه‌ای اعلام کرد که خانم ماریا بوتینا 29ساله به اتهام جاسوسی در آمریکا دستگیر شده است. گفته می‌شود که او تلاش داشته تا به صورت مخفیانه و به نفع روسیه به درون تشکیلات سیاسی آمریکا نفوذ کند. مقامات رسمی آمریکا می‌گویند: «انجمن ملی سلاح آمریکا»(NRA)  که سازمانی قدرتمند برای لابی‌گری در زمینه حمل اسلحه در این کشور است، هدف اصلی این جاسوس روسی بوده است.
دادستانی آمریکا، ماریا بوتینا را متهم کرده که در تلاش برای نفوذ به نهادهای سیاسی ایالات متحده بوده است.
او به‌طور مشخص متهم به همکاری با یک مقام عالیرتبه روس در پیوند با بانک مرکزی روسیه است که نام او اخیرا در سیاهه افراد تحریم‌شده از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار گرفته است.
بوتینا طی مدتی که مشغول انجام فعالیت‌های خود بود، نه‌تنها با قانون‌گذاران آمریکایی یا نامزدهای انتخابات دیدار کرده بود بلکه در مراسم مورد حمایت لابی‌های آمریکایی، مانند «صبحانه دعای ملی» نیز شرکت کرده بود.
«صبحانه دعای ملی» مراسمی سالیانه است که در واشنگتن برگزار می‌شود، مقامات ارشدی مانند رئیس‌جمهوری در آن سخنرانی می‌کنند و در جریان آن نیز، دیدارها و گفت‌وگوهایی میان شرکت‌کنندگان صورت می‌گیرد.
از دیگر اتهامات واردشده به این شهروند روس، کمک به برگزاری مراسم شامی با نام «دوستی و گفتگو» میان آمریکا و روسیه در واشنگتن و گزارش آن به یک مقام دولتی روسیه در مسکو است. براساس گزارش‌ها، او به دستور و رهبری مقام‌های عالیرتبه کرملین فعالیت می‌کرده است.‌
کوین هلسون، مامور ویژه اف‌بی‌آی در بیانیه‌ای که تحت سوگند تهیه شده و روز دوشنبه منتشر شد، گفته است؛ ماموریت خانم بوتینا «سوءاستفاده از روابط شخصی برای نفوذ در صحنه سیاسی آمریکا و پیشبرد منافع فدراسیون روسیه بوده است.»
با این‌همه این اتهامات به پرونده تحقیقات بازرس مولر و دخالت در انتخابات آمریکا ارتباطی ندارد.
«رابرت نیل» وکیل خانم بوتینا اما در بیانیه‌ای که روز دوشنبه منتشر کرد، نوشته است؛ موکلش «مامور نیست و تنها یک دانشجوی روابط بین‌الملل با معدل بالاست.»
او شکایت دولت را بزرگنمایی خوانده که در آن «یک شام دوستانه میان آمریکایی‌ها و روس‌ها برای صحبت از روابط خارجی» توطئه خوانده شده است.
او همچنین اتهامات مطرح‌شده از سوی سیستم قضائی آمریکا علیه موکلش را ضعیف خوانده و گفته، هیچ نشانه‌ای از این‌که خانم بوتینا در پی نفوذ سیاسی یا تضعیف سیاست یا قانون خاصی در آمریکا بوده، وجود ندارد و او در پی بهبود روابط دو کشور بوده است.
ماریا بوتینا که اصالتا از صربستان است، با ویزای دانشجویی برای تحصیل در دانشگاه آمریکایی واشنگتن وارد آمریکا شده است.


تعداد بازدید :  900