شماره ۱۴۵۶ | ۱۳۹۷ دوشنبه ۱ مرداد
صفحه را ببند
شگفتی‌های ناشناخته معماری جهان!
از دیوار بزرگ هند تا پارلمان غول پیکر رومانی

وقتی صحبت از عجایب معماری جهان به میان می‌آید، فکر همه ما به سمت اهرام مصر، تخت جمشید، کلوسئوم، دیوار چین و... می‌رود، اما باید بدانیم که گنجینه هنر معماری جهان تنها در این چند اثر شگرف خلاصه نمی‌شود و هستند آثار شگفت و زیبایی که به جهت ناشناخته ماندن مهجور مانده‌اند و کسی آنطور که باید آن‌ها را نمی‌شناسد. در ادامه این مطلب قصد داریم تعدادی از این آثار را به شما معرفی کنیم.  
پل موستار (بوسنی هرزگوین)
این پل در سال ۱۵۶۶ توسط عثمانی‌ها ساخته شد. پل موستار با عرض ۴ متر، طول ۳۰ متر و ارتفاع ۲۴ متر، معروف‌ترین بنای شهر و حتی کشور بوسنی و یکی از بهترین نمونه‌های معماری اسلامی در منطقه بالکان است. این پل در دهه 90 میلادی و در جریان جنگ بوسنی توسط نیروهای کروات نابود شد اما پس از جنگ، شهر و پل دوباره بازسازی شدند.
قلعه درآور (پاکستان)
این قلعه شامل ۴۰ دژ به شکل مربع است که از دل کویر سر بر آورده‌اند. در مجموع، دیوارهای قلعه مساحتی حدود ۱۵۰۰ مترمربع و طولی حدود ۳۰ متر دارند. این یک بنای بی‌نظیر در میان صحرای کولستان است. اکثر مردم پاکستان و حتی مردم منطقه از وجود این قلعه بی‌خبر هستند. این موضوع یک دلیل منطقی دارد، آن هم اینکه برای دیدن قلعه، مسافران باید یک راهنما به همراه ماشین برای سفری یک روزه از بالاپور پاکستان به کویر کولستان و قلعه درآور استخدام کنند.
دیوار بزرگ (هند)
بله درست خواندید؛ اشتباه تایپی هم در کار نیست که احیاناً چین را هند نوشته باشیم! مطمئناً در دنیا تعداد کمی می‌دانند که هند هم دیوار بزرگ خود را دارد که از آن به عنوان دومین دیوار بزرگ جهان، بعد از دیوار چین نام برده شده‌ است. این دیوار واقع در راجستان، ۳۶ کیلومتر طول دارد و عرضه آن در بعضی نقاط به 5/4 متر هم می‌رسد. دیوار بزرگ هند که در سال 1443 ساخته شده شامل هفت قلعه است.
مسجد بزرگ جن (مالی)
این مسجد در سال ۱۹۰۷ میلادی ساخته شده و یکی از بزرگترین بناهای گلی جهان به حساب می‌آید. تقریباً تمام مسجد با خشت‌های پخته شده زیر نور آفتاب، شن، ساروج و گچ ساخته ‌شده‌ است. این بنا یکی از بزرگترین دستاوردهای معماری سبک سودانی/ساحلی محسوب می‌شود. مسجد جن در سال ۱۹۸۸ به عنوان میراث جهانی در یونسکو به ثبت رسیده است.
کاخ پارلمان (رومانی)
بزرگترین، گران‌ترین و سنگین‌ترین بنای پارلمان جهان کاخ پارلمان بخارست است که به دستور دیکتاتور کمونیست رومانی نیکولای چائوشسکو ساخته‌ شد. این بنا به قدری عظیم است که نمی‌توان از آن عکسی گرفت که ابعادش را درست نشان دهد. این بنای نئوکلاسیک که در سال ۱۹۸۴ ساخته‌ شده، شامل ۱۲ طبقه (۸ طبقه زیرزمین) و ۳۱۰۰ اتاق با مساحت کلی 330 هزار متر مربع است. برای ساخت این بنا یک پنجم بخش مرکزی بخارست با خاک یکسان شد.


تعداد بازدید :  449