شماره ۱۴۵۵ | ۱۳۹۷ يکشنبه ۳۱ تير
صفحه را ببند
سخنگوی سازمان غذا و دارو، از جمع‌آوری داروی کنترل فشارخون می‌گوید
مصرف‌کنندگان والزارتان نگران نباشند

سازمان غذا و دارو، داروی «والزارتان» ۷ شرکت دارویی کشور را جمع‌آوری و اعلام کرده: «محصول والزارتان 7 شرکت داروسازی ایرانی حکیم، جالینوس، داروپخش، ابوریحان، آوه سینا، پورسینا و دکتر عبیدی مشمول فراخوان بوده و فعلا داروی والزارتان شرکت‌های دیگر مشکلی برای مصرف نخواهد داشت.»
داروی دیووان (Diovan) که با نام عمومی والزارتان (valsartan)  هم شناخته می‌شود، دارویی است برای درمان فشارخون بالا که مانع از تنگ‌‌شدن عروق خونی شده و در نتیجه فشارخون را کاهش می‌دهد و موجب بهبود گردش خون می‌شود. دارویی که مورد استفاده بزرگسالان و کودکان بالای 6سال است، اما در جریان آزمایش‌های مختلف شرکت چینی ژیجیانگ هواهای فارماکوتیکالز و همچنین آژانس دارویی اروپا (EMA)  اعلام کرده‌‌اند که ناخالصی عامل ایجاد مشکلات بعدی در مصرف‌کننده می‌شوند و در نتیجه در 22 کشور دنیا جمع‌آوری شده است.
همایون‌ هاشمی رئیس فراکسیون غذا و داروی مجلس، در واکنش به جمع‌آوری داروی والزارتان در ۲۲ کشور دنیا به مهر گفته است:   سازمان غذا و دارو به‌عنوان متولی رسیدگی به این بخش باید در مورد وضع این دارو دقت نظر بیشتری داشته باشد و با وجود این‌که شرایط بازار داروی سایر کشورها نمی‌تواند ملاک عمل برای جمع‌آوری یک دارو از بازار داخلی باشد، اما در مورد دارو به این دلیل که به‌طور مستقیم با سلامت و روند درمان مردم ارتباط دارد، باید هر موضوعی که می‌تواند اسباب نگرانی آحاد ملت را فراهم کند، به‌طور جامع مورد بررسی قرار بگیرد.
هاشمی می‌گوید: وقتی بیش از 20 کشور این دارو را ریکال کرده‌ و آن را از سطح داروخانه‌ها جمع‌آوری کرده‌اند، قطعا باید مشکل جدی وجود داشته باشد که باید به‌عنوان یک دغدغه‌ مهم مورد توجه سازمان غذا و دارو قرار بگیرد.
کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره بالارفتن نگرانی مصرف‌کنندگان این دارو بعد از انتشار این خبر به «شهروند» می‌گوید: «مصرف‌کنندگان نباید نگرانی خاصی داشته باشند. این اتفاق مانند این است که می‌گوییم آفتاب مستقیم یا زندگی در شهرهایی با آلودگی هوا ریسک سرطان را بالا می‌برد. از سوی دیگر، این داروها علایم یا عوارض خاصی روی بیماران نشان نداده بودند و براساس مطالعات آزمایشگاهی این اتفاق افتاده است.» او همچنین بر این مورد تأکید می‌کند که ریکال داروها امری متداول است و یکی از دلایلش پیداکردن ناخالصی در داروهاست. «در ایران به‌طور میانگین هفته‌ای یک ریکال داریم که اصلا تعداد بالایی در قیاس با دیگر کشورهای دنیا نیست؛ چراکه نزدیک به 2800 قلم داروی فعال در کشور وجود دارد که با درنظرگرفتن تولیدکنندگان مختلف چندین‌هزار قلم شکل دارویی می‌شود و در نتیجه سالی 50 ریکال رقم بالایی نیست.»
جهانپور می‌گوید: داروی والزارتان توسط ۱۷ شرکت دارویی در داخل تولید می‌شود که محصول ۷ شرکت دچار مشکل بوده و جمع‌آوری آنها در دستور کار قرار گرفته و محصول ۱۰ شرکت دیگر در بازار دارویی کشور وجود دارد و این درحالی است که این دارو نمونه وارداتی هم ندارد و ظاهرا واردات این دارو به صورت کامل و آماده نیست و تنها ماده موثره آن وارد و در داخل تولید می‌شود. «به این ترتیب ماده موثره شرکت چینی این ۷ شرکت دارویی برای تولید والزارتان دچار ناخالصی بوده و جمع‌آوری شده است و البته باید بدانید که ریکال نشانه حساسیت یک نظام دارویی است.» 


تعداد بازدید :  478