شماره ۱۴۵۳ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۸ تير
صفحه را ببند
پژو و رنو تحریم ایران را دور می‌زنند؟

پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای 1+5 با ایران، شرکت خودروسازی پژو-سیتروئن بلافاصله اعلام کرد همکاری خود را با ایران قطع می‌کند، با این حال رنو حرف از کاهش میزان فعالیت خود زد، اما آیا چنین چیزی امکان دارد؟ روزنامه فرانسوی چلنج روز گذشته در این رابطه مقاله‌ای منتشر کرد و در آن به تعاملات مالی این دو شرکت در ایران پرداخت. در این مقاله به قلم آلن گابریل که ایرنا آن را ترجمه کرده، آمده بود شرکت‌های فرانسوی پژو و رنو به‌طور تاریخی رابطه خوبی با صنعت خودرو و قطعه‌سازی ایران دارند و بیش از 40‌درصد بازار داغ خودرو این کشور را به خود اختصاص داده‌اند، اما در عین حال تصمیم‌گیری‌های جدید ترامپ، کار را برای آنها مشکل کرده است.
فروش خوب پژو
شرکت پژو همچنان خودروی مدل 405 خود را با قیمت تقریبی 8000 یورو در ایران به فروش می‌رساند. همچنین پژو 206 یکی از خودروهای جوان‌پسند در ایران است که در سال‌های گذشته فروش خوبی داشته است. جای تاسف دارد که شرکت‌های فرانسوی از چنین بازار خوبی قصد خروج دارند. بازاری که 40‌درصد فروش خودرو خود را تنها به دو شرکت فرانسوی تخصیص داده و چنین چیزی در جهان تقریبا نادر است. فقط در‌ سال 2017 شرکت ایران خودرو 443‌هزار دستگاه خودرو خود را با برند پژو به بازار ایران عرضه کرد. شرکت خودروسازی رنو نیز در همین ‌سال 162‌هزار دستگاه در ایران فروخت که در مقایسه با ‌سال 2016 رشد 50‌درصدی را شاهد بود.
پس از برجام
ایران تاکنون از نظر حجم معاملات بالاتر از چین، انگلیس، ایتالیا و آلمان نخستین بازار خارجی برای شرکت پژو-سیتروئن محسوب ‌شده است. پژو-سیتروئن از شرکت‌هایی است که بلافاصله بعد از برجام و به تبع آن اعلام رفع محدودیت‌ها برای همکاری تجاری با تهران و بازگشت به بازار ایران اعلام آمادگی کرد. هرچند ترامپ که از بهمن 1395 به‌عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا بر سر کار آمده است، شامگاه هجدهم اردیبهشت‌ماه امسال خروج از برجام را اعلام کرد، اما این اقدام از سوی سایر امضاکنندگان این توافق محکوم شده و آنان اعلام کرده‌اند که به برجام وفادار می‌مانند. اتحادیه اروپا اعلام کرده است که از فعالیت شرکت‌های خود در ایران حمایت می‌کند.


تعداد بازدید :  922