شماره ۴۳۳ | ۱۳۹۳ شنبه ۱ آذر
صفحه را ببند
اخبار جهان

در اعتراض به سستی پلیس در یافتن 43 دانشجوی ناپدیدشده رخ داد
تظاهرات ده‌ها‌هزار نفری مردم مکزیک در خیابان‌های پایتخت
ده‌ها‌هزار نفر از مردم خشمگین مکزیک در اعتراض به ناپدیدشدن 43دانشجو که احتمال می‌رود به قتل رسیده‌ باشند به خیابان‌های مکزیکو‌سیتی ریختند. معترضان مکزیکی روز پنجشنبه نیز با در دست گرفتن پرچم‌های سیاه‌رنگ و سر ‌دادن شعار‌هایی خواستار استعفای «انریکه پنیا نیتو»، رئیس‌جمهوری این کشور شدند. معترضان خشمگین در این تظاهرات شعار می‌دادند که «پنیا نیتو سقوط خواهد کرد.» برخی از معترضان در آغاز این تظاهرات در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی نیومکزیکو با پلیس ضد‌شورش این کشور درگیر شدند و با آتش زدن لاستیک‌ها خیابان‌های این شهر را به رنگ اعتراض درآوردند و نیرو‌های پلیس را با بمب‌های آتش‌زا و ترقه هدف قرار دادند. پرونده مفقود شدن 43دانشجوی مکزیکی به بزرگترین چالش دوران ریاست‌جمهوری پینا‌ نیتو بدل شده‌ است که تنها 2‌سال از دوران تصدی‌اش بر این پست می‌گذرد. پیش از این نیز رسوایی خرید عمارتی مجلل از یک پیمانکار دولتی توسط همسر پینا نیتو انتقادات شدیدی را متوجه وی کرده ‌بود. بنابر اظهارات مقامات، بحران اخیر هنگامی آغاز شد که شهردار «ایگوآلا» برای مبارزه با حرکت اعتراضی دانشجویان این شهر در روز 26سپتامبر پلیس این شهر را وارد عمل کرد، اقدامی که در ادامه به درگیری و خشونت و مرگ 6نفر و مفقود شدن 43دانشجو منجر شد. به گفته دادستان، پلیس فاسد مکزیک این 43جوان را به گروه جنایتکار «گوئرروس اونیدوس» سپرده که یکی از باند‌های موادمخدر مکزیک به شمار می‌رود. اعضای این گروه به کشتن و سوزاندن این دانشجویان اعتراف کرده‌اند. با این حال پلیس فدرال همچنان در انتظار نتایج آزمایش DNA است و تا پیش از پایان بررسی‌ها مرگ این دانشجویان را تأیید نخواهد کرد.

با به‌دست گرفتن یک کرسی دیگر در پارلمان انگلیس صورت گرفت
افزایش قدرت مخالفان اتحادیه اروپا در انگلیس
«دیوید کامرون»، نخست‌وزیر محافظه‌کار انگلستان در پی اعلام نتایج انتخابات منطقه «راچستر و استرود»، کرسی دیگری را به حزب «یوکیپ» که خواستار جدایی این کشور از اتحادیه اروپاست، واگذار کرد. این شکست سنگین پیشاپیش از احتمال تحولات سیاسی در انتخابات ملی ‌سال آینده بریتانیا خبر می‌دهد. بی‌اعتمادی عمومی به احزاب اصلی و نگرانی‌ها درخصوص افزایش میزان مهاجرت به انگلستان از عوامل اصلی موفقیت حزب استقلال انگلستان، موسوم به «یوکیپ» در برابر حزب دیوید کامرون در این منطقه از جنوب‌شرق انگلستان بود. پیروزی روز گذشته حزب یوکیپ در حالی رقم خورد که سیاست‌مداران انگلستان خود را برای انتخابات ملی این کشور آماده‌ می‌کنند و با پیروزی اخیر یوکیپ به نظر می‌رسد که پیش‌بینی نتیجه انتخابات آینده کار چندان آسانی نباشد. پیروزی حزب استقلال که خواستار خروج فوری انگلستان از اتحادیه اروپا و کاهش مهاجرت به این کشور است از حجم داد‌و‌ستد، سرمایه‌گذاری و شرکای اروپایی که نگران خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا هستند خواهد کاست.  رکلس با 16‌هزار و 867 رأی 42‌درصد از آرای این منطقه را به خود اختصاص داد و هر چند این میزان 3‌هزار رأی کمتر از پیش‌بینی نظرسنجی‌ها بود اما با این حال پیروزی مقتدرانه‌ای محسوب می‌شود. حزب محافظه‌کار کامرون که در‌ سال 2010 کرسی این منطقه را با 10‌هزار رأی به دست‌‌آورده‌ بود، در انتخابات اخیر با 13‌هزار و 947 رأی در رتبه دوم ایستاد، هرچند تلاش‌های بسیاری را برای حفظ این کرسی انجام داد.

زخمی شدن ده‌ها فلسطینی در تظاهرات پس از نماز جمعه
روز گذشته جمع کثیری از فلسطینی‌ها به‌دنبال فراخوان حماس برای برگزاری تظاهرات در مناطق مختلف فلسطین جهت حمایت از مسجدالاقصی دست به تظاهرات زدند و درگیری‌های شدیدی میان آنها و نیروهای رژیم صهیونیستی قدس و کرانه باختری رخ داد. به گزارش فلسطین الیوم، ظهر دیروز تعداد زیادی از فلسطینی‌ها در مناطق مختلف قدس و کرانه باختری پس از به‌جا آوردن نماز جمعه دست به تظاهرات در حمایت از مسجدالاقصی و در اعتراض به اقدامات رژیم صهیونیستی در قدس زدند.  در همین راستا درگیری‌های شدیدی میان جوانان فلسطینی و نیروهای رژیم صهیونیستی در نزدیکی ایست بازرسی قلندیا در شمال قدس رخ داد و نیروهای این رژیم با استفاده از گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی و صوتی به تظاهرکنندگان یورش بردند که موجب زخمی شدن ده‌ها فلسطینی شد.  این در حالی بود که با برچیدن محدودیت‌ سنی برای حضور در قدس که از سوی رژیم صهیونیستی صورت گرفت، بیش از 40‌هزار فلسطینی نماز جمعه را در مسجدالاقصی برگزار کردند. در طول 5‌سال اخیر، این دومین‌بار است که رژیم صهیونیستی بدون هیچ‌محدودیتی به فلسطینیان اجازه می‌دهد آزادانه وارد مسجد‌الاقصی شوند.


تعداد بازدید :  389