شماره ۴۳۳ | ۱۳۹۳ شنبه ۱ آذر
صفحه را ببند
وضعیت میزبانی وب در کشور
جهانگرد: اجرای ساماندهی میزبانی وب

نصرالله جهانگرد روز سه شنبه در حاشیه برگزاری نشست سازمان هماهنگی شبکه اروپایی نشانی های اینترنتی در هتل پارسیان آزادی تهران و در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در راستای سامان دهی انتقال داده های ایرانی به داخل کشور شرکت هایی را که در این حوزه فعالیت می کنند  از نظر قانونی و از طریق امکانات فنی و تکنولوژیکی حمایت می کنیم.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران با بیان اینکه برنامه های سازمان برای انتقال میزبانی که در داخل کشور تا به حال اجرا شده است گفت: ترغیب و تشویق برای ورود داده های ایرانی به داخل کشور در اولویت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است و  در حال حاضر تنها امکاناتی فراهم شده تاهزینه نگهداری داده ها در ایران کمتر از خارج برای صاحبان محتوا تمام شود.
وی درباره نحوه حمایت از بخش خصوصی فعال در این حوزه گفت: تاکنون حمایت مالی از این شرکت ها نشده اما با ارزانتر شدن هاستینگ و ارزانتر شدن محیط انتقال و شبکه به مثابه این است که به آن ها کمک مالی کرده ایم.
معاون وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه انتقال میزبانی به داخل کشور قیمت اینترنت کاهش می یابد گفت: با این اتفاق سرعت دسترسی به اینترنت نیز افزایش می یابد چرا که محتوا در کشورهای دیگر و در کشورمان در مسیر کوتاه تری در دسترس کاربران است.
جهانگرد گفت: ما  در ایران برای محتوا قوانینی داریم و نظارت قانونی روی آن اعمال می شود. هم نهاد قضایی، نهاد اجرایی و نهاد فرهنگی روی محتواهای موجود نظارت مستقیم دارند بنابراین آنچه تا به حال در این نهادها تصویب شده به صاحبان محتوا نیز قابل اجراست.
جهانگرد درباره توسعه دیتا سنترها گفت: نظارت ما روی کیفیت و امنیت دیتاسنترهاست تا جایی که موفق شده ایم انتقال میزبانی بخش قابل توجهی از محتوای مصرفی کشور را به داخل منتقل کنیم.

لزوم رعایت استاندارد در میزبانی وب
 محمد علی یوسفی زاده مدیرعامل یکی از شرکت های ارایه دهنده میزبانی وب نیز در این باره گفت: انتقال میزبانی تکنیکی است که در کشور در حال رشد است و شرکت ها تا کنون هرکدام به لحاظ توانایی خود  تلاش کرده اند داده های ملی را به داخل کشور منتقل کنند که توزیع آن در کشور باعث افزایش سرعت و کیفیت دسترسی مردم به اینترنت شده است.
محمد علی یوسفی زاده گفت:  همزمان با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان های بالادستی بخش خصوصی نیز موفق شده در زمینه میزبانی و انتقال ترافیک به داخل کشور قدم مثبت بردارد.
وی گفت: دولت با رهبری و هدایت و تنظیم مقررات می تواند علاوه بر رفع برخی موانع بر سر راه انتقال میزبانی زمینه حمایت از بخش خصوصی را فراهم کرده و مانع از بروز مشکلاتی شود که گریبانگیر شرکت هایی است که هاست آن ها خارج از مرزهاست.
یوسفی زاده با اشاره به اینکه اتفاقی که نیاز است بیفتد این است که شرکت های بخش خصوصی بیشتر با هم تعامل داشته باشند چراکه توپولوژی هایی از جمله ارتباط بین اپراتورها می تواند به رضایت مردم در دسترسی به دیتا و سرعت اینترنت کمک کند.
وی گفت: ما پروژه ای از ۲ سال پیش آغاز کرده ایم که طی آن محتواهای ایرانی میزبانی شده در خارج از کشور را به داخل منتقل کنیم. بنابراین با فراهم کردن زیرساخت های ارتباطی استاندارد شامل فضای قرار گرفتن یک دیتاسنتر- سیستم اطفای حریق و سیستم امنیت فیزیکی و مجازی- پهنای باند و دیگر موارد امکان میزبانی با کیفیت بالاتر را برای مهاجرت سرورها و سایت های ایرانی به داخل کشور فراهم کرده ایم.

 


تعداد بازدید :  266