شماره ۴۳۳ | ۱۳۹۳ شنبه ۱ آذر
صفحه را ببند
روي خط خبر

800 میلیون انسان گرسنه در دنیا
مهر|  بیش از 800‌میلیون نفر با بحران شدید گرسنگی در دنیا مواجه هستند و 170 کشور به اجرای سیاست‌ها و سرمایه‌گذاری‌هایی جهت تأمین امنیت غذایی افراد گرسنه و رفع سوء تغذیه در جهان متعهد شده‌اند. سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد طی نشستی در رم پایتخت ایتالیا از وجود بیش از 800‌میلیون انسان گرسنه در دنیا خبر داد و افزود یک‌دهم این افراد از گرسنگی شدید
 رنج می‌برند.
قاره آسیا بیشترین این افراد را به خود اختصاص داده است و سوءتغذیه همه‌ساله به مرگ بیش از 3‌میلیون کودک منجر می‌شود. همچنین گرسنگی و سوء تغدیه خطری است که سلامت انسان را در سراسر جهان تهدید می‌کند و به شیوع بیماری‌های مهلک ایدز، مالاریا و سل منجر می‌شود. در همین حال، بیش از 2.1‌میلیارد نفر از مردم جهان که نزدیک به 30‌درصد جمعیت جهان را تشکیل می‌دهد، اضافه وزن یا چاقی مفرط دارند.
جدیدترین تحقیقات نشان می‌دهد که با این روند، تا‌ سال 2030 این مشکل نیمی از بزرگسالان را دربرخواهد گرفت. براساس تحقیقی، چاقی مفرط حدود 5‌درصد از مرگ‌ومیرها را در جهان به خود اختصاص داده است که به اندازه دخانیات یا درگیری‌های مسلحانه بر اقتصاد جهانی خسارت وارد می‌کند. در این تحقیق همچنین 74 توصیه ازجمله کاهش سهم فست‌فود در رژیم غذایی، معرفی غذاهای سالم در مدارس و ضرورت تربیت والدین ارایه شده است. براساس این تحقیق چاقی مفرط هرساله 73‌میلیارد و 800 میلیون دلار هزینه بر بخش‌های بهداشت عمومی و کاهش تولید اقتصادی وارد می‌کند.

یک وکیل دادگستری: یک‌سال حبس و 6‌میلیون ریال جریمه، برای پزشکانی که اسرار بیمار را فاش می‌کنند
فارس| پزشکان، جراحان، ماماها که محرم اسرار بیمار هستند هرگاه در غیر از موارد قانونی اسرار مردم را افشا کنند به 3 ماه و یک روز تا یک‌سال حبس یا به یک‌میلیون و 500‌هزار تا 6‌میلیون ریال جزای نقدی محکوم می‌شوند.
فرهاد شهبازوار، وکیل دادگستری درباره فیلم برداری از بیماران در بیمارستان‌ها و انتشار این فیلم‌ها گفت: در سال‌های اخیر یکی از راه‌های کسب خبر و نشر اخبار برای آگاه کردن و اطلاع‌رسانی مردم علاوه بر روزنامه و خبرگزاری‌ها استفاده از شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی است که این امر هم می‌تواند فرصت و هم تهدید قلمداد شود.
به گفته او در ماده 648 از قانون مجازات اسلامی بیان شده است: «اطبا و جراحان و ماماها و داروفروشان و کلیه کسانی که به مناسبت شغل یا حرفه خود محرم اسرار می‌شوند هرگاه در غیر از موارد قانونی اسرار مردم را افشا کنند به 3 ماه و یک روز تا یک‌سال حبس یا به یک‌میلیون و 500‌هزار تا 6‌میلیون ریال جزای نقدی محکوم می‌شوند» که در این مورد باید بررسی کرد و دید که آیا این عمل توسط پزشکان یا مستخدمین بیمارستان یا منسوبین متوفی انجام پذیرفته است تا شاکی خصوصی در صورت صلاحدید مبادرت به طرح شکایت از وقوع چنین بزهی کند.
شهبازوار تصریح کرد: از سوی دیگر مطابق با منشور حقوق بیمار که در‌ سال 91 از سوی معاونت سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ابلاغ شده است و در ماده ششم آن تصریح شده بیمار حق دارد جهت حفظ حریم شخصی خود از محرمانه بودن محتوای پرونده پزشکی، نتایج معاینات و مشاوره‌های بالینی جز در مواردی که براساس وظایف قانونی از گروه معالج اعلام صورت می‌گیرد اطمینان حاصل کند و همچنین ماده 7 آن بیان می‌دارد بیمار حق دارد از رازداری پزشک و دیگر اعضای تیم معالج خود برخوردار باشد. لذا حضور بالینی افرادی که مستقیماً بر روند درمان شرکت ندارند موکول به کسب اجازه بیمار
 خواهد بود.

در پی واکنش مسئولان وزارت بهداشت مبنی بر آلوده نبودن آب
حافظی: نیترات آب تهران بیش از حد استاندارد است
رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با تأکید مجدد بر این‌که نیترات آب تهران بیش از حد استاندارد است، گفت: اسناد و مدارک این موضوع موجود است و آمادگی برگزاری نشست با مسئولان مربوطه را دارم.
رحمت‌الله حافظی با اشاره به واکنش‌های صورت‌گرفته از سوی وزارت بهداشت و آبفای تهران اظهار داشت: پس از صحبت‌های بنده در جلسه علنی شورای شهر مبنی بر بالا بودن نیترات از حد استاندارد، این واکنش‌ها آغاز شده و ادامه دارد. او با بیان این‌که تمامی اسناد و مستندات مبنی بر بالا بودن نیترات از حد استاندارد در آب تهران موجود است، گفت: بنده این آمادگی را دارم تا با حضور رسانه‌ها و همچنین مسئولان مربوطه ازجمله پرورش، مدیرکل آبفای تهران و سیاری معاون بهداشت وزیر بهداشت و درمان و سایر مسئولان مربوطه دلایل خود را مطرح کنم.
او اظهار امیدواری کرد این نشست هرچه زودتر مورد استقبال مسئولان مربوطه قرار بگیرد و برگزار شود.


تعداد بازدید :  397