شماره ۴۳۳ | ۱۳۹۳ شنبه ۱ آذر
صفحه را ببند
توضیح وزیر بهداشت درباره ارتقای کیفیت داروهای داخلی
بخش «غذا» مشکلات زیادی دارد

شهروند| « نمی‌توان گفت همه داروهای ایرانی قابل رقابت با خارجی هستند، خیلی بد است که مردم را به سمت استفاده از دارویی هدایت کنیم که اثربخش نیست، داروی ارزان همیشه به معنی داروی خوب نیست، البته اخیرا مواد اولیه دارویی بهتری وارد کرده‌ایم.» وزیر بهداشت این بار بر کیفیت داروهای داخلی تأکید می‌کند؛ موضوعی که به گفته او همیشه مورد سوال مردم است. حسن هاشمی در همایش  کشوری مسئولان انتظامی سازمان نظام پزشکی کشور این موضوع را مطرح می‌کند: «ارتقای کیفی داروهای ایرانی همیشه مورد سوال مردم بوده است. نمی‌توانیم بگوییم همه داروهای ایرانی قابل رقابت با خارجی هستند اما مواداولیه‌ای که وارد می‌کنیم بهتر‌اند. کاستی‌هایی داریم که باید اصلاح شود و نباید اجازه بدهیم مواداولیه‌ای که اثربخشی ندارد اما قیمت دارو را افزایش نمی‌دهد به کشور وارد شود.» او ادامه می‌دهد: «بسیاری از داروهای خارجی کیفیت مناسب را ندارند، با این‌که برندهای پرفروشی هستند اما مواد اولیه‌شان در کشورهای اطراف ساخته می‌شود. درعین‌حال ما نسبت به تولیدات داخل باید حساس باشیم و اگر آزمایشگاه نیاز به تشخیص دارد آن را مجهز کنیم.» وزیر بهداشت بر این نظر است: «تولیدکنندگان داخل باید پایشان به بازار بین‌المللی وارد شود. این‌که می‌ترسند جای تعجب و تردید دارد. آنها می‌توانند در بازارهای منطقه حضور جدی داشته باشند. محدود شدن آنها در بازار داخلی هم به آنها و هم به مردم آسیب می‌زند.» او همه اینها را می‌گوید و درعین‌حال تأکید می‌کند که در 6 ماهه اول امسال قیمت دارو افزایش نیافته. «همیشه داروی ارزان به معنی کمک به مردم نیست و خیلی بد است که بیماران را به مطب‌ها هدایت کنیم و دارویی را که اثربخش نیست به آنها بدهیم.» با این همه براساس اعلام او با اقداماتی که صورت گرفته، قیمت داروهای وارداتی حدود 25‌درصد کاهش داشته است. وزیر بهداشت در ادامه از راه‌اندازی پورتال دارویی سازمان غذا و دارو در آینده نزدیک خبر می‌دهد: «از طریق این پورتال می‌توانیم واردات، توزیع، زمان تولید، انواع تقلبی‌ها و نظارت جدی را داشته باشیم.» او در کنار کیفیت داروها، از شرایط حوزه غذا رضایت چندانی ندارد: «در حوزه غذا مشکلات زیادی وجود دارد که در طول سال‌های گذشته مضاعف شده درحالی‌که سازوکاری که در اختیار ما قرار دادند از نظر تجهیزات و نیروی انسانی متناسب با ماموریتی که درخواست دارند، نیست.» به گفته او، بی‌توجهی به حوزه غذا، برای سلامت مردم خطرناک است، باید با جلب حمایت از سیاست مداران و ایجاد ساختار مناسب، وضع غذا را سروسامان داد. هاشمی در جای دیگری هم به کمبودها در حوزه سلامت اشاره می‌کند: «تعداد تخت‌های ما کم است. پذیرش در بیمارستان‌ها آن‌گونه که شایسته است صورت نمی‌گیرد و اوضاع اورژانس و آی‌سی‌یو چندان مطلوب نیست.» او در ادامه از پایین بودن درآمد پزشکان هم انتقاد کرد: «برای نمونه حقوق پزشک عمومی ماهیانه بین یک‌میلیون و 200 تا یک‌میلیون و 600‌هزار تومان است.»
 2490 شکایت پزشکی در 6 ماه
علیرضا زالی، رئیس سازمان نظام پزشکی کشور هم در این همایش صحبت‌هایی می‌کند. او از ثبت 2490 شکایت پزشکی در نیمه اول امسال خبر می‌دهد:
 « از این تعداد حدود 2‌هزار و 170 مورد در هیأت‌های بدوی جاری، 711 پرونده در هیأت‌های تجدیدنظر استانی و 141 پرونده در هیأت‌های عالی به ثبت رسیده‌اند.»
در ادامه این همایش، علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به 4 سیاست مبارزه با فقر سواد، فقر خوراکی، فقر امنیت غذایی و فقر آینده و مسکن در دولت اشاره می‌کند: «دولت سیاست‌های دفاعی خود را بر مبارزه با این 4فقر استوار کرده و در کمیسیون اجتماعی دولت نیز در مورد صدور آیین‌نامه یا لایحه در این زمینه بحث می‌شود.» او در توضیح بیشتر می‌گوید: «نباید هیچ کودک بازمانده از تحصیل یا فرد سالخورده بی‌سوادی در کشور داشته باشیم و برای کسانی که بیش از مقطع دبیرستان درس نخوانده‌اند نیز برنامه‌هایی خواهیم داشت.» براساس اعلام ربیعی، تا یک ماه آینده این طرح نهایی می‌شود و در بحث فقر غذایی نیز با برنامه‌ریزی انجام شده، 10‌میلیون نفر تحت پوشش غذایی قرار گرفته‌اند. او تأکید می‌کند: «اگر درد و رنج مردم را کاهش دهیم در آن صورت موفق عمل کرده‌ایم.»


تعداد بازدید :  362