شماره ۱۴۴۸ | ۱۳۹۷ شنبه ۲۳ تير
صفحه را ببند
با درخواست برای معافیت ملی‌پوشان فوتبال موافقت نشد
قول به کی‌روش داستان شد

شهروند| درخواست وزیر ورزش از رئیس ستاد کل نیروهای مسلح برای معافیت 7 بازیکن تیم ملی فوتبال اقدام بی‌سابقه‌ای بود که واکنش‌های تقریبا منفی به همراه داشت؛ تا جایی که علاقه‌مندان به فوتبال هم در صفحه شخصی سلطانی‌فر این سوال را از وی مطرح کردند: «مگر خون فوتبالیست‌ها از بقیه رنگین‌تر است؟!»

پاسخ منفی به وزیر با نظر سنجی اینستاگرامی
بعد از انتشار نامه وزیر ورزش برای معافیت 7 بازیکن تیم ملی (سعید عزت‌اللهی، سردار آزمون، سیدمجید حسینی، علیرضا جهانبخش، علیرضا بیرانوند، مهدی ترابی و علی قلی‌زاده) به دلیل درخشش در جام جهانی؛ سردار کمالی، رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح این‌طور پاسخ داد: «تقاضای وزیر ورزش برای معافیت 7 فوتبالیست کشور کاری غیر قانونی و غیر قابل اجراست و ستاد کل نیروهای مسلح هیچ اقدامی برای معافیت انجام نخواهد داد. معافیت از خدمت سربازی فقط برای ورزشکارانی است که قهرمان جهان می‌شوند.» همچنین سردار کمالی در اقدامی جالب با نظر سنجی از دنبال کنندگان خود در اینستاگرام درباره خواسته وزیر اثبات کرد که مردم هم مخالف چنین اقدامی هستند. در این نظرسنجی 56 درصد رای مخالف داده بودند. نکته این‌جاست که نفراتی مثل مهدی ترابی و علی قلی‌زاده حتی در جام جهانی یک دقیقه هم بازی نکردند. این اقدام وزیر بار دیگر صدای اعتراض استقلالی‌ها را هم بلند کرد که معتقدند مهدی ترابی که به‌تازگی به پرسپولیس ملحق شده، با استفاده از این موضوع می‌تواند در جمع سرخپوشان بماند.
چرا فقط فوتبال؟!
اما سوال اصلی این‌جاست. چرا فقط فوتبالیست‌ها باید از حمایت وزیر ورزش برخوردار شوند؟ طبق قانون تنها مدال‌آوران المپیک، نفر اول بازی‌های آسیایی و نفر اول و دوم مسابقات جهانی می‌توانند درخواست معافیت سربازی کنند. این مصوبه حدود 5 سال قبل از سوی وزارت ورزش و بعد از تفاهم با ستاد کل نیروهای مسلح اعلام شده و در چند سال اخیر هم هیچ ورزشکاری خارج از این قانون حتی با وجود درخشش در میادین جهانی و بین‌المللی نتوانسته کارت معافیت خود را دریافت کند؛ به‌عنوان مثال والیبالیست‌ها که در چند سال اخیر با شکست تیم‌های بزرگ جهان بارها باعث ایجاد شور و نشاط در جامعه شده‌اند، هیچ‌وقت از چنین مزایایی استفاده نکرده‌اند. حتی آنها در لیگ جهانی 2015 به عنوان چهارمی رسیدند، اما خبری از معافیت نبود. نمونه دیگر مربوط به رشته تنیس‌ روی‌ میز و برادران عالمیان می‌شود که با درخشش در مسابقات مختلف بین‌المللی تحسین جهانیان را برانگیخته بودند، اما با وجود درخواست‌های فراوان در نهایت مجبور شدند 2 سال خدمت سربازی را پشت سر بگذارند. بی‌شک خیلی از ورزشکاران رشته‌های غیر فوتبالی هم بارها با درخشش در جهان دل مردم را شاد کرده‌اند، اما کسی برای معافیت آنها از سربازی پا پیش نگذاشته بود. بارها شاهد قهرمانی تیم‌های نوجوانان و جوانان ایران در رشته‌هایی همچون والیبال و کشتی در سطح جهان بوده‌ایم، اما آنها هم به دلیل قرار نگرفتن در چارچوب قانون، مجبور به گذراندن خدمت سربازی بوده‌اند. البته وزارت ورزش در بیانیه‌ای اعلام کرده در قانون برای فوتبالیست‌ها خلأهایی وجود دارد که به همین دلیل وزیر ورزش برای آنها نامه‌نگاری کرده است.
وزیر به کی‌روش قول داده بود؟
کارلوس کی‌روش در مصاحبه اخیر خود قبل از ترک ایران، از دغدغه‌هایش گفت که یکی از آنها خدمت سربازی بازیکنانش بود. نفراتی چون جهانبخش، سردار آزمون و عزت‌اللهی که هم اکنون خارج از ایران به فوتبال خود ادامه می‌دهند، به زودی مشمول خدمت خواهند شد و شاید مجبور شوند برای گذراندن این دوران به فوتبال ایران بازگردند. گفته می‌شود وزیر ورزش در روسیه به سرمربی پرتغالی تیم ملی قول داده بود تا مسأله سربازی شاگردانش را حل کند و در همین راستا هم نامه‌ای به ستاد کل نیروهای مسلح نوشته است. با توجه به پاسخ سردار کمالی، بعید است وزیر بتواند به وعده‌اش در قبال کی‌روش عمل کند و حالا باید منتظر واکنش مرد پرتغالی باشیم.


تعداد بازدید :  191