شماره ۱۴۴۸ | ۱۳۹۷ شنبه ۲۳ تير
صفحه را ببند
جذاب‌ها به دنبال استخراج برنز
انگلیس یا بلژیک، امروز کدام به مقام سومی خواهد رسید؟

مهرنوش گرکانی| درحالی که چیزی به شروع نبرد پایانی جام‌جهانی روسیه باقی نمانده، ساعاتی دیگر انگلیس و بلژیک به مصاف هم خواهند رفت تا فینال بازنده‌ها را برگزار کنند. نبردی برای کسب عنوان سومی جام توسط دو تیمی که هر دو رویای بزرگ قهرمانی را در سر می‌پروراندند. چه در میان یاران سوثگیت و چه در اردوی یاران بلژیک تغییرات در نفرات و تاکتیک‌ها برای این بازی نسبت به بازی قبل دور از انتظار نیست. بسیاری از کارشناسان شانس و انگیزه بیشتری را برای بلژیکی‌ها قایل هستند. آنها انگیزه بیشتری دارند تا با استفاده از پروپاگاندای «نسل طلایی بلژیک» بتوانند با کسب یک عنوان از روسیه به کشورشان برگردند. در مقابل، انگلیسی‌ها هرچند در برابر کرواسی شکست خوردند، اما در مقایسه با نبرد بلژیکی‌ها در برابر فرانسه در دور نیمه‌نهایی، علیرغم ضعف‌هایشان تیم پخته‌تری به نظر رسیدند. چیزی که می‌تواند درنهایت باعث شکست انگلیسی‌ها در این بازی شود، عنصر مهم انگیزه است.
به خانه برمی‌گردیم
انگلیسی‌ها، مدعیان همیشگی ورزش و سیاست و هنر، کاشفان مغرور فوتبال، بعد از قهرمانی از ‌سال 1966 تا به‌حال، بیش از نیم‌قرن است که هیچ افتخاری در جام کسب نکردند و حالا حتی با کسب همین عنوان سومی می‌توانند بعد از دهه‌ها مقدار کمی آبرو برای خودشان بخرند. انگلیسی‌ها که همین روزها آخرین ‌دعواهایشان را بر سر خروج از برگزیت انجام می‌دهند، فاصله زیادی تا خروج دست خالی از جام‌جهانی ندارند، هرچند تا این‌جای ماجرا هم، همین گرت سوثگیت و بازیکنانش بودند که بعد از مدت‌ها امید را در دل هواداران انگلیس زنده کردند و مردم را با تیم‌ملی سه شیرها دوباره آشتی دادند. آنها آخرین تمرین خود را روز جمعه در رپینو انجام دادند تا به سمت سنت پترزبورگ حرکت کنند و آماده‌بازی رده‌بندی شوند. سفری که اصلا علاقه‌ای به انجامش نداشتند. تغییرات در تیم انگلیس محتمل است. وضع حضور تریپیرو اشلی یانگ نامشخص است و هندرسون از ناحیه همسترینگ آسیب‌دیده به نظر می‌رسد.
بلژیک، از دانشگاه تا افتخار
بلژیکی‌ها اما به دنبال بهبود افتخارات خود هستند. آنها که کسب جام طلایی را از دست دادند، با شکست انگلستان در این بازی کسب عنوان سومی جام، بالاترین افتخار تاریخ فوتبال خود را کسب خواهند کرد و عنوان چهارمی خود در جام‌جهانی 1986 را بهبود خواهند بخشید. نگاه مردم دنیا حالا اما به سوی بلژیکی‌هاست. در اکثر نظرسنجی‌های مربوط به بنگاه‌ها و خبرگزاری‌های ورزشی، مردم بیش از 10درصد شانس بالاتر برای بلژیکی‌ها در برابر انگلیس قایل هستند. بلژیکی‌ها تلاش زیادی خواهند کرد تا نتیجه یک برنامه‌ریزی 18ساله را در تیم‌ملی‌شان لمس کنند. یک برنامه دقیق که دودهه پیش توسط گروهی از دانشگاهیان، مدیران فنی و فدراسیون فوتبال بلژیک به صورت علمی تدوین شد و نتیجه آن حالا حضور درخشان در روسیه و ساختن تیمی است که تا این‌جای کار بیشتر از همه تیم‌ها گلزنی کرده، حتی بالاتر از فرانسه و کرواسی فینالیست.
ایران هنوز در جام‌جهانی است
اتفاق ویژه این بازی برای ایرانی‌‌ها اما حضور تیم داوری ایران در زمین است. علیرضا فغانی 40ساله، رضا سخندان و محمدرضا منصوری درحالی چهارمین بازی خود در جام را قضاوت خواهند کرد که پیش از این از پس داوری بازی‌های آلمان- مکزیک، برزیل- صربستان و فرانسه- آرژانتین به خوبی برآمدند.
جایزه‌های طلایی در نبرد بازنده‌ها
غیر از برنده بازی و مقام سوم، هنوز دو افتخار دیگر در جام بدون صاحب مانده که در این بازی می‌توان برای تصاحبش جنگید. کفش طلایی و دستکش طلایی و البته عنوان آقای گلی جام. هری کین انگلیسی که شانس بالایی برای دریافت تصاحب توپ طلا داشت و دو گل از لوکاکوی بلژیکی‌ها پیش است، به بهترین شانس و موقعیتش برای دریافت توپ طلا نگاه نکرد و در برابر کرواسی کاری از پیش نبرد تا میدان را به‌طور کامل به گریزمان فرانسوی و امباپه واگذار کند. او حالا در برابر بلژیک و رودرروی لوکاکو به گلزنی بیشتر فکر می‌کند تا آقای گل جام شود.


تعداد بازدید :  587