شماره ۱۴۴۸ | ۱۳۹۷ شنبه ۲۳ تير
صفحه را ببند
جدول فراموش‌شده خاموشی‌ها
وقوع حادثه و مسائل حفاظتی دلیل خاموشی‌های بی‌برنامه

خاموشی‌های وقت و بی‌وقت با شروع تابستان، امان بسیاری را برید. بسیاری از شهرها درگیر بی‌برقی گسترده و بی‌برنامه‌‌ای شدند و در این میان کسب و کار بسیاری از مردم هم خسارت‌های فراوانی دیده اند. افزایش خاموشی‌ها و اعتراض مردم به دلیل عدم اطلاع‌رسانی، مسئولان وزارت نیرو را وادار به آگاه‌سازی مشترکان در مورد خاموشی‌های احتمالی کرد. بر این اساس جدولی منتشر شد که نشان می‌داد هر شهر و هر منطقه چه ساعتی رنگ خاموشی به خود خواهد دید.
محمودرضا حقی فام، معاون هماهنگی توزیع توانیر هم همان زمان گفت: بر اساس برآوردهای صورت گرفته، شرکت توزیع برق پنج استان اصفهان، مشهد، همدان، البرز و کرمانشاه اقدام به انتشار جدول احتمالی خاموشی‌ها کرده‌اند و قرار است در استان‌هایی که پیش‌بینی می‌شود در برخی نقاط خاموشی داشته باشیم، این جداول منتشر شود.
 زمان زیادی از انتشار این جدول نگذشته اما بسیاری از مردم از خاموشی‌های خارج از برنامه گلایه دارند. خاموشی‌های خارج از جدول منتشر شده توسط وزارت نیرو.
این در حالی است که طبق آمار رسمی شرکت مدیریت شبکه برق ایران، در هفته‌ای که گذشت، رکورد تاریخ مصرف برق ایران شکست.
چهارشنبه (بیستم تیرماه 97) در ساعت 16 و 38دقیقه با ثبت مصرف لحظه‌ای 57 هزار و 97مگاوات، رکورد تازه‌ای در مصرف برق ایران ثبت شد. تا پیش از این هیچگاه مصرف برق کشور به 57هزار مگاوات نرسیده بود.
تا قبل از ثبت این رکورد تاریخی در روز چهارشنبه، بیشترین مصرف برق کشور در روز نوزدهم و یازدهم تیرماه سال جاری، به ترتیب با ثبت 56 هزار و 801مگاوات و 56 هزار و 672مگاوات رقم خورده بود. به عبارتی در هفته‌ای که گذشت، در روزهای نوزدهم و بیستم تیرماه دو بار رکورد مصرف تاریخی مصرف برق کشور جابه‌جا شد.
کامبیز ناظریان، معاون بهره‌برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ، علت اصلی خاموشی‌هایی که بر اساس برنامه نیستند را وقوع حادثه و مسائل حفاظتی اعلام کرده و گفته: وقوع حادثه قابل پیش‌بینی نیست و ممکن است علت بسیاری از این مغایرت‌ها به دلیل بروز حوادث باشد.
او با بیان اینکه هدف شرکت توزیع برق این بوده که محدودیت‌های خاموشی بر اساس نقشه اعلام شده اعمال شود، گفت: به منظور افزایش رفاه شهروندان، برای اعلام خاموشی‌ها محدودیت‌های خاموشی روی نقشه بارگذاری شده است؛ اما اگر قرار باشد این محدودیت‌ها در هفته آینده نیز ادامه داشته باشد حتما علاوه بر نقشه، جدول جزییات نیز منتشر خواهد شد.
به گفته وی، در هر صورت اعلام محدودیت‌های خاموشی به صورت احتمال بوده و ممکن است اصلا در آن منطقه شاهد هیچ خاموشی نباشیم یا در برخی مناطق به دلیل بروز حادثه، خاموشی با برنامه اعلام شده مغایرت داشته باشد.


تعداد بازدید :  490