شماره ۴۳۳ | ۱۳۹۳ شنبه ۱ آذر
صفحه را ببند
مصطفی درایتی مطرح كرد
مهم‌ترین مساله در مبحث اعتدال، بحث روش است

«اعتدال» یکی از شعارهای دولت یازدهم بود که اکنون درصدد عمل به آن است. برگزاری همایش اعتدال در چهارشنبه گذشته با حضور شخصیت‌هایی ازجمله سیدحسن خمینی هم در همین راستا به نظر می‌رسد. اما این‌که آیا «اعتدال» یک گفتمان است یا رویکرد و دولت تا چه اندازه در تحقق آن موفق بوده سوالاتی است که مصطفی درایتی، تحلیلگر مسائل، سیاسی، در گفت‌وگو با «شهروند» به آن پاسخ داد.
چهارشنبه گذشته همایشی با عنوان اعتدال برگزار شد که شخصیت‌های زیادی در آن حضور داشتند و کارگاه‌های آموزشی هم در خلال آن برگزار شد. این اقدامات را تا چه اندازه تأثیرگذار می‌بینید؟
شاید تأثیرگذار باشد اما به این روش نباید اکتفا شود. این‌که همایشی برگزار و یکسری مسائل تبیین شود تا همایش بعدی فایده‌ای ندارد. دستاورد بیشتر این قبیل همایش‌ها این است که تلاش دولت برای پیاده کردن شعار انتخاباتی‌اش مشهود می‌شود.
اما برای این‌که مباحث مطرح در این همایش‌ها ازجمله اعتدال به عرصه عمل برسد، چه کارهایی می‌توان انجام داد؟
واژه اعتدال با روی کار آمدن دولت آقای روحانی، بسیار باب شد. عمده بحث اعتدال هم همان‌طور که گفتم بر سر روش است که باید بر آن تأکید شود. یعنی خالی شدن منش‌ها از افراط و تفریط. درواقع اعتدال نیازی هم به جهت‌گیری خاصی ندارد و بیش از آن‌که باید در گفتار ما باشد، طبیعتا باید در عمل ما باشد. مهم‌ترین کار این است که ما پایبند به اعتدال باشیم. با توجه به فراز و فرود کشور باید پایبند به اعتدال باشیم و دچار افراط و تفریط نشویم.
دولت تا چه اندازه در پیاده کردن این وعده انتخاباتی‌اش موفق بوده است؟
دولت در این زمینه تلاش زیادی می‌کند. مخصوصا این‌که با این همه موانعی که بر سر راهش است، از افراط فاصله می‌گیرد. ولی می‌شود از مجموع عملکرد دولت، توجه به این وعده را دید و البته که ما امیدواریم دولت سایر شعارهایش را هم فراموش نکند و در راستای انجام شعارهایش به مرور به اعتدال هم برسد. البته برخی هم معتقدند که دولت می‌خواهد از افراط دوری کند ولی دچار تفریط شده یعنی دچار کندی شده است که در این راستا هم باید مراقبت‌های لازم صورت گیرد.


تعداد بازدید :  271