شماره ۱۴۴۸ | ۱۳۹۷ شنبه ۲۳ تير
صفحه را ببند
گزارش «شهروند» از بهترین مکان‌هایی که می‌شود برای فرار از گرما به آنجا پناه برد
کوچه‌پس‌کوچه‌های ییلاقات ایرانی

لیلا مهداد| تابستان با گرمايش امان خيلي‌ها را بريده و بسياري علاوه بر درگيري‌هاي زندگي شهري، از این گرما کلافه و فراری‌اند. تعطیلی مدرسه‌ها در تابستان این فرصت را به خانواده‌ها می‌دهد تا سفرهای بیشتری داشته باشند. سوال اما اینجاست که در این گرما به کجا می‌توان سفر کرد؟ در این گزارش به شما می‌گوییم تابستان به کجا بروید تا احساس خنکی بیشتری داشته باشید.

آبشار اسپه‌او  


 آبشار «اسپه‌او» را به آب سفید هم می‌شناسند. این آبشار یکی از مقاصد سفرهاي فصل گرماست که در روستای پاسند شهرستان بهشهر قرار گرفته. منطقه‌اي جنگلي كه شما را به آبشار زيباي اسپه‌او مي‌رساند و در مسیر، پا گذاشتن در آب رودخانه مي‌تواند خستگي راه را از تنتان بيرون كند. پلكاني و كاسه‌اي بودن اين آبشار از جذابيت‌هاي ظاهري‌اش است. آبشاري كه بيش از 30متر ارتفاع دارد و از دل كوه سياخاني سرچشمه مي‌گيرد، البته در مسير رسيدن به اين آبشار مي‌توانيد از ييلاق يخكش و مجموعه عباس‌آباد بهره ببريد.

درياچه سقالكار  

گیلان به دليل داشتن درياچه‌هاي فراوان مي‌تواند مقصد تابستاني مسافران باشد. درياچه سقالكار يكي از اين درياچه‌هاي زيباست كه تنها 15دقيقه با رشت فاصله دارد، البته با خودرو. با سفر به سقالكار شما مي‌توانيد از جنگل‌هاي فراوان اطراف اين درياچه‌ هم بهره‌مند شويد؛ درياچه‌اي كه در گذشته پرندگان مهاجر مانند لك‌لك‌ها به آنجا مي‌آمدند و از آن آب مي‌خوردند. يكي ديگر از جاذبه‌هاي اين منطقه، ويلايي در وسط سد است كه در فصول مختلف با توجه به ميزان بارش در آب فرو مي‌رود؛ ويلايي نمادين كه قابل سكونت نيست و گاهي تا سقف در زيرآب مي‌رود.

آبشار و جنگل پلنگ‌دره


 استان مازندران هم مي‌تواند براي سفرهاي تابستاني مناسب باشد چون جنگل و آبشار پلنگ‌دره را در دل خود جاي داده است؛ يكي از زيباترين مسيرهاي طبيعت‌گردي اين استان كه حدود 13كيلومتر زمان مي‌برد تا به آن برسيد. آبشار پلنگ‌دره در شمال‌شرقي شهر شيرگاه قرار دارد و يكي از زيباترين مكان‌هاي اين شهر به حساب مي‌آيد؛ رودخانه‌اي زلال و زيبا با آبشار 8متري كه آبش به حوضچه سنگي مي‌ريزد. يكي از جاذبه‌هاي جنگل پلنگ‌دره چشمه‌هاي متعدد و رودخانه‌اي زيبا و كم‌عمق است. يكي از ويژگي‌هاي ديگر آن این است که در آن از جانور درنده خبري نيست و با خيال راحت مي‌توانيد دوچرخه‌سواري كنيد.
آبشار ترز

براي فرار از هياهوي زندگي شهري، منطقه سوادكوه و آبشار ترز مي‌تواند گزينه مناسبي باشد. آبشاري نزديك روستاي قرآن‌تالار كه يكي از مقاصد بكر و كمتر شناخته شده براي طبيعت‌گردهاست و در دل جنگل ترز قرار دارد و از نواحي مرتفع منطقه لفور است. اين آبشار 18 متر ارتفاع دارد و جزو آبشارهاي آهكي است. درواقع رسوب‌گذاري آهك بستر اين آبشار را به وجود آورده و غار آهكي كوچكي هم در پايين آن شكل داده است. در مسير رسيدن به اين آبشار شما از ميان جنگل‌هاي هيركاني و از كنار رودخانه مي‌گذريد؛ جنگلي كه از درختان راش، انجيلي، ازگيل و ... تشكيل شده است.
 درياچه آويدر

يكي ديگر از جاذبه‌هاي شمال ايران درياچه آويدر است. درياچه‌اي در 30كيلومتري شرق نوشهر در نزديكي پارك جنگلي سيسنگان كه در نتيجه احداث سد خاكي ايجاده شده  و به نام‌هاي درياچه، سد آويدر و سد صلاح‌الدين شناخته مي‌شود. محوطه اطراف درياچه پوشيده از درخت است و منظره جنگلي زيبايي را به وجود آورده. آويدر محل زندگي گونه‌های مختلف ماهی است، اگر به ماهيگيري علاقه دارید، مي‌توانيد از اين درياچه بهره ببريد. اسب‌سواري و قايق سواري هم يكي ديگر از تفريحات اين درياچه است. يكي ديگر از ويژگي‌هاي كم‌نظير اين درياچه وجود يك جزيره سبز در ميان آب است، البته مسيرهاي پاكوب اطراف درياچه امكان دوچرخه‌سواري را فراهم آورده است.
  دهكده جهان‌نما

منطقه‌اي زيبا، بكر و حفاظت‌شده در استان گلستان. دهکده‌های ییلاقی قدیمی، آثار تاریخی و باستانی، تنوع در وضعیت جغرافیایی و آب و هوایی، کوه، رودخانه، چشمه، انواع پرندگان کمیاب و نوع پوشش گیاهی از جمله جاذبه‌های این منطقه است. برای رسیدن به دهکده ییلاقی بسیار زیبا و بکر جهان‌نما باید از مسیر کردکوی به سمت پارک جنگلی امام رضا (ع) بروید؛ بعد به روستای درازنو، رادکان، حاجی‌آباد و در آخر به دهکده ییلاقی جهان‌نما می‌رسید. این جاده 70 کیلومتر است که ۳۰ کیلومتر آن خاکی است. یکی از جاذبه‌های زیبای دهکده ییلاقی جهان‌نما مکانی است در شمال این دهکده که به چکل‌آتشان معروف است که هنگام غروب زیبایی خاصی دارد و چشم‌ها را خیره می‌کند.

نكاتي براي طبيعت‌گردي
سفر رفتن يكي از ضرورت‌هاي زندگي بشري است و بايد توجه داشت كه هر سفري با توجه به جنسيت، علاقه، سليقه، مدت‌زمان سفر، مقصد، وسيله نقليه و... مسافر نيازمند وسايلي است؛ عواملي كه محتواي كوله سفر را مشخص مي‌كنند، اگرچه در ادامه نكاتي براي سفر به دل طبيعت آورده شده است.    
  لباس‌هاي ساده، زود خشك‌شو، آستين بلند و به رنگ‌هاي متداول طبيعت بپوشيد.
  لباس زيادي با خودتان نبريد. جوراب اضافي يادتان نرود.
  در كوله‌تان براي سوغاتي‌ها هم فضايي را درنظر بگيريد.
  قبل از سفر در مورد مقصد و مكاني كه مي‌خواهيد برويد، مطالعه كنيد.
  از روكش و ملحفه سبك استفاده كنيد. كيسه‌اي پارچه‌اي هم براي تفكيك لباس‌هاي تميز و كثيف همراه داشته باشيد.
  مواد دفع حشرات، كرم ضدآفتاب، كلاه و عينك آفتابي، ليوان، چاقوي جيبي چندكاره، مسواك، چراغ‌قوه، ژل ضدعفوني‌كننده را فراموش نكنيد.
  براي آسودگي كتري برقي كوچكي همراه داشته باشيد و از آب جوش‌آمده استفاده كنيد.
  به جاي لپ‌تاپ مداد و دفترچه يادداشت همراه داشته باشيد.
  فتوكپي مدارك‌تان را همراه داشته باشيد تا اگر مدارك‌تان را گم كرديد، بتوانيد از كپي آنها استفاده كنيد.
  به ‌جاي هدفون از صداي طبيعت لذت ببريد و سعي كنيد با مردم محلي گفت‌وگو داشته باشيد.
  اگر نسبت به منطقه‌اي كه سفر كرده‌ايد آشنایي نداريد، از راهنماهاي محلي كمك بگيريد.
  اگر به مناطقي سفر مي‌كنيد كه گويش يا لهجه مختص به خود را دارند، عبارات كاربردي مانند تشكر، خداحافظي، سلام و... را بياموزيد. 

غار دانيال

براي فرار از گرماي تابستان مسير چالوس را در پيش بگيريد و به سمت تنكابن برويد. بعد از نمك‌آبرود به متل‌قو مي‌رسيد و از آنجا با پشت‌ سر گذاشتن 5كيلومتر به روستاي دانيال و غارش مي‌رسيد. در اين غار با آب يخ، دسته‌هاي خفاش‌ها و شكل‌هاي عجيب‌وغريب چندميليون ساله‌روبه‌رو می‌شوید. غار دانيال جان مي‌دهد برای تابستان.

آبشار كبودوال

 در 4 كيلومتري جنوب علي‌آباد، آبشار كبودوال قرار دارد كه به عنوان يكي از جاذبه‌هاي گردشگري مي‌توان از آن نام برد.
در امتداد رودخانه كبودوال آبشارهاي كوچك و بزرگ زيادي وجود دارد. آبشارهايي كه در انتهاي‌شان حوضچه‌هاي جالبي به وجود آورده‌اند و بعضي از جوانان در آن شنا مي‌كنند.

آبشار مارگون

يكي از 6 آبشار باورنكردني ايران آبشار مارگون است كه در استان فارس قرار گرفته؛ آبشاري كه عنوان بزرگترين و مرتفع‌ترين آبشار جهان را از آن خود كرده است. يكي از بهترين فصل‌ها براي دیدن اين آبشار تابستان است، چون مي‌توان در دماي زير 10درجه از دیدن یکی از باشكوه‌ترين آبشارهاي ايران با70متر ارتفاع و 100متر عرض لذت برد.

آبشار آب‌سفيد

عروس زيباي آبشارهاي ايران را مي‌توان در شهرستان اليگودرز ديد؛ آبشاري با بيش از 60متر ارتفاع كه از دل كوه بيرون مي‌آيد و هنوز مشخص نشده سرچشمه آن كجاست. مسير رسيدن به اين آبشار از دو روستاي كاكلستان و قليان مي‌گذرد و در 90كيلومتري شهرستان اليگودرز قرار دارد. آب اين آبشار در پايين با برخورد با سنگ‌ها به شكل حباب سفيد درمي‌آيد و براي همين به «آب‌سفيد» شهره شده است. 

آبشار سردابه

يكي از نقاط گردشگري استان اردبيل مجتمع آب‌گرم معدني سردابه است كه در كنار آن مي‌توانيد از فضاي مطبوع آبشار سردابه‌ هم لذت ببريد. آبشاري در 24 كيلومتري غرب اردبيل كه در ارتفاع 1950متري از سطح دريا و در دامنه شرقي توده سبلان قرار گرفته است.   آبشاري با آب شفاف، كمي ترش‌مزه، بيرنگ با بوي شديد گوگرد، البته گفتني‌ است آب اين آبشار براي بيماري‌ يرقان خاصيت درماني دارد. 


تعداد بازدید :  272