شماره ۴۳۳ | ۱۳۹۳ شنبه ۱ آذر
صفحه را ببند
چقدر درآمد داریم و چقدر هزینه می‌کنیم
تمرین نوشتن مخارج ماهانه
اگر از علوم اقتصاد و مدیریت اقتصادی خانواده بی‌بهره هستید و فکر می‌کنید نمی‌توانید چرخ‌های زندگی را به‌درستی بگردانید، باید بدانید که بخشی از دانش شما دچار اشکال است. از این‌رو در بخش رفتار اقتصادی تلاش می‌کنیم تا برخی نکات آموزنده برای بهبود معاش خانوار را گردآوری کنیم. به زبان ساده، کسب بیشترین منافع از محدود‌ترین منابع را برای مدیریت معاش دنبال می‌کنیم. این‌که چطور می‌توان اقتصادی فکر و زندگی کرد، در این بخش بررسی خواهد شد. امیدواریم نظر‌های خود را در این حوزه به گروه اقتصادی« شهروند» منتقل کنید.

طهماسب طلایی | پس از جمع‌بندی اهمیت نقش افراد خانواده در اقتصاد، به این نکته رسیدیم که حالا باید از موضوع درآمد بگوییم. این‌که افزودن  درآمد خانواده چه راه‌هایی دارد و آیا بهبود معاش فقط با درآمد بیشتر کسب می‌شود؟
پس برای پاسخ به این پرسش، بیایید کمی بر مفهوم درآمد خانوار تأمل و تعاریف‌مان را با هم یکسان کنیم؛ در علم اقتصاد خانواده یا هنر مدیریت‌معاش، تمرکز بر درآمدی است که خانواده هم‌اکنون در جیب دارد، یعنی با داشته‌های امروزمان کاری کنیم که وضعمان بهتر شود؛ نه این‌که فقط بر درآمد‌زایی بیشتر متمرکز شویم. هرچند این موضوع هم قابل طرح و بحث است اما در این بخش فقط به بهتر کردن زندگی با درآمد کنونی می‌اندیشیم. همین‌طور نکته دیگر این است که در این بحث، قرار نیست مقایسه درآمدی خودمان با دیگران را مدنظر داشته باشیم.
پس با یک پرسش آغاز می‌کنیم: چقدر اطمینان دارید که درست هزینه می‌کنید و اشکال از درآمدتان است؟
کمی به دو سوی ماجرا فکر کنید و ادامه بدهید. به این فکر کنید که آیا همه‌چیز را در نظر گرفته‌اید؟ چراکه اصل اول مدیریت اقتصاد خانواده، داشتن اطلاعات دقیقی است که  شاید گاهی به آنها هم فکر نکرده باشید.
ابتدا به این بیندیشید که آیا همه درآمدهایتان را به حساب آورده‌اید. درآمدهای جزئی و خرد را هم مدنظر بگیرید و بعد هم این موضوع را مکتوب کنید که در کدام بخش‌ها هزینه می‌کنید و چقدر خرج برای چه چیزهایی دارید. این‌که مطمئن باشید که به‌درستی هزینه می‌کنید موضوع مهم و اساسی است.
خانواده خود را مانند یک شرکت اقتصادی بدانید که برای تنظیم بودجه‌اش باید تمام اطلاعات را از گوشه و کنار گردآوری کند.
پیشنهاد کاربردی این است که اطلاعات درآمدی و اطلاعات هزینه‌ای را برحسب اولویت‌های مختلف دسته‌بندی کنید و روی کاغذ  بنویسیدشان.
حالا پیشنهاد‌های هزینه را مانند بودجه شرکتی با سقف بودجه‌ای خود‌ درصدگیری کنید تا بفهمید برای بخشی مانند مسکن، خورد و خوراک، حمل و نقل و ... چند ‌درصد هزینه اختصاص داده‌اید. به زبان ساده، محدودیت‌ها را ببینید تا به هر تقاضایی جواب مثبت ندهید. شاید بتوانید با کم‌کردن تعداد موارد هزینه‌ای یا طولانی‌تر کردن مدت اختصاص بودجه، تعادل را برقرار کنید.
بد نیست این راه‌حل ساده را جدی بگیرید. چراکه در کشورهای توسعه‌یافته معمولا هر فردی به‌طور معمول همه هزینه‌هایش را جایی ثبت می‌کند و می‌داند چقدر هزینه ماهانه دارد.
حالا با رشد تکنولوژی و خرید با کارت‌های اعتباری و بانکی کارتان ساده‌تر هم شده و می‌توانید در آخر ماه صورتحساب بانکی خود را پرینت کنید و جزئی‌ترین هزینه‌های خود را مقابل پرداخت‌ها  بنویسید.
این‌گونه شما می‌توانید ارزیابی درستی از وضع اقتصادی خودتان و خانواده‌تان داشته باشید و به خانواده بیاموزید که بدانند برای چه‌چیزی چقدر هزینه کرده‌اند.
با این راه درکی می‌یابید که به شما می‌آموزد در کدام بخش به اندازه کافی دقت نکرده‌اید. این‌گونه است که می‌فهمید آیا درآمدتان برای معیشت کافی نیست یا درست خرج نمی‌کنید. تا این‌جای کار را انجام دهید تا در شماره بعدی این ستون به بخش درآمدها و مقایسه آن بیشتر بپردازیم.


تعداد بازدید :  286