شماره ۴۳۳ | ۱۳۹۳ شنبه ۱ آذر
صفحه را ببند
ساوه به شهرهای آلوده کشور می‌پیوندد

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست ساوه گفت: این شهرستان پتانسیل و آمادگی لازم برای قرار گرفتن در ردیف شهرهای آلوده را دارد.
پرویز نبیلی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: همزمان با توسعه شهرها، افزایش جمعیت، ایجاد مناطق صنعتی، افزایش تعداد خودروها و منابع گرمایشی خانگی، آلودگی هوا در شهرهایی همچون ساوه به‌تدریج افزایش یافته است.
وی افزود: افزایش تعداد خودروهای فرسوده، گسترش ناموزون ترافیک شهری، افزایش کارگاه‌های آلاینده داخل محدوده و حریم شهری، فرسوده بودن ناوگان حمل‌ونقل شهری، بیابان‌زایی و گسترش مناطق مستعد برای ایجاد گرد و خاک در اطراف شهر و دشت‌های همجوار و ورود ریزگردهای خارجی که از طریق غرب کشور به سمت ساوه هجوم می‌آورند، به‌تدریج هوای شهرستان ساوه را نیز در فهرست شهرهای دارای پتانسیل آلودگی کشور قرار داده است.
نبیلی ادامه داد: در صورت عدم توجه مسئولان شهری، آلودگی هوای این شهر می‌تواند در آینده‌ای نزدیک به معضل و چالش غیرقابل حل یا بسیار پرهزینه‌ای برای ساوه تبدیل شود.
وی اضافه کرد: در چند‌سال گذشته با همت مسئولان شهری ازجمله فرمانداری ویژه، شهرداری و اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان، ساوه نیز به جمع شهرهای دارای ایستگاه ثابت سنجش آلودگی هوا پیوست که می‌توان براساس داده‌های آن نسبت به انجام مطالعات علمی و تحقیقاتی و پژوهش‌های کاربردی اقدام و نسبت به تهیه طرح‌های جامع و کامل درخصوص کاهش آلودگی هوا در سال‌های آینده اقدام کرد.
وی بیان کرد: خوشبختانه پس از جمع‌آوری اطلاعات، آمار و ارقام ایستگاه سنجش ثابت آلودگی هوای شهرستان و بررسی آن، موضوع جمع‌بندی شده و در شورای اسلامی شهر در چندین جلسه متوالی مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت که نهایتا تهیه طرح جامع کاهش آلودگی هوای شهر ساوه مورد تصویب قرار گرفت که امیدواریم با تسریع در روند اجرای مقدمات تهیه طرح هرچه سریع‌تر این طرح تهیه و از مزایای آن بهره‌مند شویم.
رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست ساوه در ادامه تصریح کرد:  نوسازی ناوگان حمل و نقل، افزایش سرانه فضای سبز، بهبود فضای عبور و مرور و ترافیک از مزایای حداقلی این طرح است.
وی افزود: تسریع در ایجاد کمربندی شمالی، عدم ورود خودروهای سنگین به داخل شهر، خروج خودروهای فرسوده، انجام معاینه فنی ناوگان حمل‌ونقل و نوسازی آن، بهسازی و روان‌سازی ترافیک در شریان‌های حیاتی شهر، خروج کارگاه‌های آلاینده و مزاحم از داخل محدوده شهری و مالچ‌پاشی بیابان‌های ایجاد شده در اثر خشکسالی در اطراف شهر می‌تواند به‌عنوان راهکارهای مناسب جهت کاهش آلودگی هوای شهر ساوه مطرح شود.
وی ابراز امیدواری کرد که با تخصیص اعتبار مناسب و توجه بیشتر مسئولان به این امر شاهد شهری به‌دور از آلودگی هوا باشیم.
نبیلی در ادامه با اشاره به فعالیت ایستگاه سنجش ثابت آلودگی هوای شهرستان نیز گفت: این ایستگاه که با همکاری شهرداری ساوه و اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان ایجاد و راهبری می‌شود در محل میدان آزادی نصب شده که نسبت به اندازه‌گیری پارامترهای هوا ازجمله ذرات معلق اقدام می‌کند که قابلیت سنجش تعداد بیشتری از پارامترهایی همچون مونوکسید کربن و ذرات معلق 2.5ppm  میکرون آلاینده موجود در هوا را نیز دارد و امید است با همکاری اعضای شورای اسلامی شهر و شهرداری این تجهیز در آینده صورت پذیرد.
وی خاطرنشان کرد: یکی از نیازهای اصلی شهر ساوه با توجه به وجود ایستگاه مذکور تهیه و نصب تابلوهای نمایشگر سنجش آلودگی هواست که شهروندان به جهت عدم دسترسی در ساعات مختلف روز به رسانه‌های دیداری و شنیداری ارتباط جمعی و اینترنت بتوانند با مشاهده آن از وضع لحظه‌ای آلودگی هوا مطلع شوند. وی افزود: امید است با همت مسئولان شهری در آینده شهرستان ساوه نیز مجهز به این تابلو نمایشگر در مناطق مهم شهری شود.
نبیلی در پایان به شهروندان توصیه کرد: در صورت بروز آلودگی هوا و اعلام آن از سوی اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان در رسانه‌های جمعی، سایت‌های اطلاع‌رسانی و تلویزیون‌های شهری به جهت حفظ سلامت خود، خانواده و به‌ویژه افراد آسیب‌پذیر ازجمله کودکان، افراد سالمند، زنان باردار و بیماران قلبی و ریوی به توصیه‌های ارایه شده از حضور در مناطق شلوغ و آلوده شهری پرهیز کنند.


تعداد بازدید :  258