شماره ۴۳۳ | ۱۳۹۳ شنبه ۱ آذر
صفحه را ببند
خانه به خانه

مناره آجری، پاسبان جاودان شاپورخواست
احتمالا تاریخ ساخت مناره آجری به دوره فرمانروایی دیلمیان برمی‎گردد.
به گزارش ایسنا، این یادمان ارزشمند که در پارک میدان امام‌حسین(ع) (شقایق سابق) واقع شده، بنایی است استوانه‎ای شکل مستقر بر یک سکوی مکعب‌مربع سنگی در قسمت جنوبی شهر خرم‎آباد که به‌عنوان راهنما و برای هدایت کاروان‎ها در کنار بقایای معماری شهر قدیم شاپورخواست قرار دارد.
بقایای معماری آن از نوع سنگ و گچ با دیوارهای ضخیم بیانگر وجود تأسیساتی نظیر کاروانسرا، مسجد و ... گرداگرد بنا در گذشته است. با توجه به سبک معماری بنای مناره، احتمالا تاریخ ساخت آن به دوره فرمانروایی دیلمیان برمی‎گردد. بلندای آن بر اثر عوامل مختلف به‌ویژه عوامل طبیعی کاهش یافته و اکنون با احتساب پایه سنگی، ارتفاع آن به 30 متر می‎رسد. قطر بنا در پایین‎ترین قسمت به 4.5 متر کاهش می‎یابد. فضای داخلی آن از 99 پله تشکیل شده، ورودی مناره در جبهه‌غربی روی سطح پایه قرار گرفته و صعود به مناره پس از طی 99 پله در فضای داخلی آن است.
این بنا به شماره 376 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

جوانرود حتی یک روستای گازرسانی‌شده هم ندارد
فرماندار شهرستان جوانرود گفت: شرکت گاز استان کرمانشاه تاکنون حتی به یک روستای این شهرستان هم گازرسانی نکرده است.
آرش لهونی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضع گازرسانی به روستاهای شهرستان جوانرود گفت: شهرستان جوانرود دارای 102 روستاست که متاسفانه تاکنون به هیچ‌کدام از روستاهای این شهرستان گازرسانی صورت نگرفته است.
وی با بیان این‌که براساس مصوبه سفر مقام‌معظم رهبری به استان کرمانشاه باید به 22 روستای شهرستان جوانرود گازرسانی صورت گیرد، گفت: متاسفانه تاکنون اجرای این مصوبه مقام معظم رهبری از سوی شرکت گاز استان کرمانشاه انجام نگرفته است. فرماندار شهرستان جوانرود با اشاره به این‌که اجرایی کردن مصوبات سفر مقام معظم رهبری در شهرستان جوانرود از اولویت‌های کاری فرمانداری این شهرستان است، خاطرنشان کرد:  اعتبارات مربوط به مصوبه گازرسانی به 22 روستای شهرستان جوانرود در اختیار شرکت گاز استان است و تاکنون پیگیری‌های بسیاری با مسئولان شرکت گاز استان درخصوص اجرایی کردن این مصوبه انجام داده‌ایم و آنها نیز قول داده‌اند که این مهم را هرچه سریع‌تر انجام دهند. لهونی تصریح کرد: انتظار ما و مردم شهرستان جوانرود این است که در آینده نزدیک شاهد اجرایی شدن این مصوبه سفر مقام معظم رهبری باشیم.

بی‌آبی رودخانه جراحی برای کشاورزان شادگان مشکل‌ساز شد
مدیر جهادکشاورزی شادگان نسبت به وضع بی‌آبی و خشک‌بودن رودخانه جراحی و تبعات آن بر وضع کشاورزی و آبیاری اراضی در شادگان انتقاد کرد. حمید مطرودی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد:‌ در هفته اخیر رودخانه جراحی خشک و بی‌آب شده درحالی‌که در این زمان، کشاورزان پیگیر تهیه و آماده‌سازی زمین برای کشت محصولات هستند و این مسائل مستلزم تأمین آب است.  وی افزود: درحال حاضر برنامه ما کشت 12‌هزار هکتار گندم، 5هزار هکتار جو و 300 هکتار کلزا است. مطرودی خواستار حل مشکل کم‌آبی کشاورزان شادگان در فصل کشت محصولات پاییزه امسال شد و تصریح‌ کرد: تأخیر در آبیاری اراضی کشاورزی مشکلاتی را برای کشاورزان، به‌ویژه تولید محصولات کشاورزی و اشتغال ناشی از آن به‌وجود می‌آورد.


تعداد بازدید :  397